جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ دی ۱۶, یکشنبه

لودویک آدمک

از: دانشنامه‌ی آریانا

لودویک آدمک


فهرست مندرجات
افغانستان‌شناسیخاورشناسان آمریکایی

لودویک دبلیو. آدمک (به انگلیسی: Ludwig W. Adamec) (زاده‌ی ۱۰ مارس ۱۹۲۴ م - درگذشته‌ی ۱ ژانویه ۲۰۱۹ م)، یک پژوهشگر برجسته‌ی آمریکایی در زمینه‌ی خاورمیانه و افغانستان‌شناس مشهور بود. او، که استاد کرسی خاورمیانه و مطالعات آفریقای شمالی در دانشگاه آریزونا بود، چندین کتاب نوشت یا تصحیح کرد، از جمله فرهنگ تاریخی و سیاسی افغانستان (Historical and Political Gazetteer of Afghanistan)، که توسط حکومت هند بریتانیایی منتشر نشد.


زندگی‌نامه
پروفسور لودویک آدمک

لودویک آدمک، در مارس ۱۹۲۴ میلادی، در وین، پایتخت کشور اتریش زاده شد. او پدر خود را ۵ سالگی و مادرش را در ۱۶ سالگی از دست داد. او ایدئولوژی نازی‌ها را دوست نداشت و پس از فرارهای متعدد از یتیم‌خانه‌ها و تلاش برای عبور از مرز به سوئیس یا دیگر کشورهای غيرنازی، دستگیر شد و به اردوگاه کار اجباری مورینگن منتقل گردید، جایی‌که تا پایان جنگ جهانی دوم در آن‌جا ماند.

در سال ۱۹۵۰ اتریش را ترک کرد و پس از سفر به اروپا، آسیا و آفریقا در سال ۱۹۵۴ به ایالات متحده نقل مکان کرد، در آن‌جا تحصیلات خود را در رشته‌ی مطالعات خاورمیانه به پایان رساند و مدرک دکترا به‌دست آورد.

در سال ۱۹۶۷، لودویک آدمک، به‌عنوان پژوهشگر در زمینه‌ی مطالعات خاورمیانه به استخدام دانشگاه آریزونا درآمد و تاریخ خاورمیانه و کشورهای جنوب صحرای آفریقا از حدود ۵۰۰ پس از میلاد تا امروز را تدریس می‌کرد. هم‌چنین مدتی به تدریس زبان‌های عربی و فارسی پرداخت. در سال ۱۹۷۵، یک مرکز شرق نزدیک را در آن دانشگاه بنیان نهاد و به‌مدت ۱۰ سال ریاست آن‌را بر عهده داشت. او در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷، بخش دری صدای آمریکا برای افغانستان را مدیریت می‌کرد.

لودویک آدمک، افغانستان‌شناس نامور آمریکایی


آثار

از پروفسور دکتر لودویک آدمک، چندین کتاب و ده‌ها مقاله‌ای تاریخی-سیاسی به‌جا مانده است. از آن‌جمله می‌توان به آثار آتی اشاره کرد:

از الف تا یای اسلام (The A to Z of Islam)، چاپ دوم: ۲۰۰۹.

افغانستان، ۱۹۰۰-۱۹۲۳: تاریخ دیپلماسی (Afghanistan, 1900–1923: A Diplomatic History)، برکلی، دانشگاه کالیفرنیا - چاپ ۱۹۶۷.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...