جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۸, دوشنبه

مذاکرات صلح آمریکا با طالبان

از: دانشنامه‌ی آریانا

مذاکرات صلح آمریکا با طالبان


فهرست مندرجات
......

مذاکرات صلح آمریکا با طالبان (به انگلیسی: USA Peace Talks with Taliban)، ..


زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در افغانستان شد

به‌نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، با اعلام خبر انتصاب زلمی خلیل‌زاد به‌عنوان مشاور ویژه در پرونده‌ی صلح افغانستان گفت این دیپلمات در سفر به پاکستان و هند او را همراهی خواهد کرد. خلیل‌زاد که اصالتاً افغان است، در دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا پس از سقوط طالبان در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به‌عنوان سفیر در افغانستان انتخاب شد. او سپس به‌عنوان سفیر در عراق و سازمان ملل متحد نیز خدمت کرد. زلمی خلیل‌زاد چهارمین نماینده‌‌ی ویژه‌ای است که طی ماه گذشته معرفی شده است. پیش از او هم برایان هوک، به‌عنوان نماینده امور ایران، جیمز جفری، در امور سیاست سوریه و استفان بیگان به‌عنوان نماینده ویژه‌ی در امور کره‌شمالی معرفی شدند.

زلمی خلیل‌زاد ...

پیش از این، خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود که مایک پامپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین این کشور در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد را به‌عنوان فرستاده ویژه در افغانستان تعیین کند. این دو مقام امریکایی که از آنان نام برده نشده، گفته بودند که ایالات متحده امریکا با این‌کار به‌عنوان آخرین علامت می‌خواهد به طالبان نشان دهد که در زمینه‌ی گفت‌وگوهای صلح برای پایان جنگ جدی است. این خبر در حالی منتشر شد که ایالات متحده امریکا سعی داشت تا زمینه‌های گفت‌وگوهای مستقیم این کشور با گروه طالبان فراهم شود. حتی ماه قبل از آن، نمایندگان ایالات متحده امریکا مذاکرات ابتدایی را با برخی از چهره‌های طالبان در قطر انجام دادند.

در همین حال، یکی از سناتورهای سابق امریکایی از خلیل‌زاد به‌عنوان فرد مناسبی در انجام «وظیفه‌ی دشوار» ترغیب گروه‌های شورشی برای مذاکره یاد کرد. این سناتور تاکید کرد که خلیل‌زاد در زمنیه‌های کاری و ارائه مشاوره، تجارب کاری با چهار دولت ایالت متحده امریکا داشته و هم‌چنان با سیاست، فرهنگ و زبان‌های افغانستان آشناست.

هم‌چنین، ژنرال جان نیکلسون فرمانده عمومی نیروهای نظامی بین‌المللی در افغانستان گفت که «من باور دارم که استراتژی موفقانه پیش می‌رود... پیشرفت روند مصالحه قابل توجه است و در نهایت جنگ با حل‌وفصل سیاسی پایان می‌یابد.» این انتصاب می‌تواند برای طالبان نشانه این باشد که آمریکا در تصمیم خود برای گفتگو با این گروه جدی است.

هرچند ایالات متحده امریکا پیش از آن به گفت‌و‌گوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان تأکید می‌کرد، اما سپس این کشور خود ابتکار این روند را به‌دست گرفت؛ چرا که گروه طالبان همواره پیشنهاد دولت افغانستان را برای گفتگوی مستقیم رد کرده و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز تاکید نموده است که «ما با دولت افغانستان گفتگو نخواهیم کرد».

زلمی خلیل‌زاد ارتباط نزدیک با اقشار مختلف افغانستان دارد. این ویژگی به او قدرت می‌دهد تا در روند صلح افغانستان بتواند نقش مؤثری بازی کند.

با انتخاب زلمی خلیل‌زاد به‌عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه آمریکا در روند صلح، روند تلاش‌ها برای مذاکره با طالبان شتاب بیش‌تری یافت.[دويچه‌وله دری، ۲۳ اوت ۲۰۱۸] برای اولین‌بار یک نماینده‌ی ارشد آمریکا به‌صورت رسمی به قطر رفت. آن‌جا که مقر دفتر سیاسی طالبان است. براساس برخی از گزارش‌ها طالبان بعد از این دیدار، از او با احترام و با عنوان «دکتر خلیل‌زاد» یاد کردند.


آمریکا و پاکستان

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، در ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان سفر کرد تا روی نقش پاکستان در کمک به پایان جنگ در افغانستان مذاکره کند. او به جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها که با وی در این سفر همراه بودند گفت: «زلمی خلیل‌زاد به تیم وزارت خارجه می‌پیوندد تا در روند مصالحه تلاش کند. وی به این وزارت می‌آید و فرد رهبری‌کننده‌ی این هدف می‌باشد».

چند روز قبل از آن، وزارت دفاع ایالات متحده امریکا کمک ۳۰۰ میلیون دلاری خود به پاکستان را لغو کرد. دلیلش هم ناکامی اسلام‌آباد در به‌کارگیری اقدامات قاطع علیه ستیزه‌جویان خوانده شد. اداره‌ی ترامپ می‌گوید اسلام‌آباد برای شورشیانی که ۱۷ سال است جنگ را در افغانستان دامن می‌زنند، پناهگاه‌های امن تامین می‌کند. مقامات امریکایی گفته‌اند که پاکستان در صورتی‌که رفتارش را تغییر دهد می‌تواند دوباره از کمک‌های مالی امریکا بهره‌مند شود.

روابط پاکستان و آمریکا که متحدان دیرینه می‌باشند، در سال‌های اخیر به تیرگی گراییده، چراکه آمریکا پاکستان را متهم می‌کند که به ستیزه‌جویان طالبان افغان و شبکه‌ی تروریستی حقانی در خاکش پناه داده و از حضور آنان چشم‌پوشی می‌کند. وزیر خارجه امریکا گفت: «ما همکاری جدی پاکستان را برای مصالحه در افغانستان می‌خواهیم». او افزود: «هدف اصلی این سفرم این است که سعی کنم به پاکستانی‌ها بفهمانم انتظارات چیست، چه کارهایی را آن‌ها می‌توانند انجام بدهند و این‌که دریابم که اگر نمی‌توانیم با هم به مسیری مشخص دست یابیم، ما چه می‌توانیم بکنیم».


آغاز تلاش‌های خلیل‌زاد پایان جنگ در افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه‌ی ایالات متحده امریکا، برای جست‌وجوی راه‌های برقراری صلح در افغانستان، به‌روز پنج‌شنبه دوازدهم میزان ۱۳۹۷، مأموریت ده روزه‌اش را با سفر به افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی آغاز کرد. خلیل‌زاد با شیخ‌محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه‌ی قطر دیدار کرد. رسانه‌های قطری، گزارش دادند که دو طرف درباره‌ی چگونگی دست‌یابی به صلح در افغانستان گفت‌وگو کردند.

به‌نوشته‌ی روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال، او سپس، به روز جمعه بیستم میزان با نماینده‌گان گروه طالبان در دوحه دیدار کرد. طالبان با نشر خبرنامه‌ای به‌روز شنبه بیست‌ویکم میزان، نگاشتند که نمایندگان این گروه با خلیل‌زاد بر پایان «اشغال افغانستان» و موضوعات صلح به گفتگو پرداختند. آن‌ها حضور نیروهای خارجی در افغانستان را «مانع بزرگ» در راستای موفقیت روند صلح عنوان نموده و تاکید کردند که افغانستان یک کشور اسلامی است و با در نظر داشت این موضع تلاش شود تا یک راه حل «واقعی افغان‌شمول» در نظر گرفته شود. بر بنیاد این خبرنامه، دو طرف توافق نمودند که تا این گفتگوها در آینده نیز ادامه یابد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...