جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ اسفند ۵, یکشنبه

بوریس گروموف

از: دانشنامه‌ی آریانا

بوریس گروموف

اتحاد جماهیر شورویارتش سرخ شوروی

بوریس وسولودویچ گروموف (به انگلیسی: Boris Vsevolodovich Gromov؛ به روسی: Бори́с Все́володович Гро́мов) (زاده‌ی ۱۹۴۳ م)، افسر ارشد نظامی اهل روسیه و قهرمان اتحاد شوروی سابق است که فرماندهی لشکر ۴۰ ارتش سرخ شوروی در افغانستان را بر عهده داشت و در ۱۵ فوریه ۱۹۸۹ آخرین فرد نظامی شوروی بود که از افغانستان خارج شد. او از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ او فرماندار منطقه‌ی مسکو بود.


زندگی‌نامه
ژنرال بوریس گروموف

بوریس گروموف، در ۷ نوامبر ۱۹۴۳ میلادی، در ساراتوف، یکی از شهرهای بزرگ روسیه به‌دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی مدرسه‌ی جوانان نظامی جوانان سوورف (Suvorov military cadet school) (از سال ۱۹۵۵ تا سال ۱۸۶۲) و مدرسه فرماندهان نظامی لنینگراد (Leningrad Military Commanders School) (از سال ۱۹۶۲ تا سال ۱۹۶۵) است. او از سپتامبر ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ در ارتش شوروی خدمت کرد و سپس در همان سال برای ادامه تحصیل به آکادمی نظامی فرونز (Frunze Military Academy) فرستاده شد و در سال ۱۹۷۲ از آن‌جا فارغ‌التحصل گردید.

از ژوئن ۱۹۷۲ تا اکتبر ۱۹۷۴، گروموف در تشکیلات نظامی بخش کالینین‌گراد در ساحل دریای بالتیک، به‌عنوان فرمانده‌ی گردان تفنگداران موتوری انجام‌وظیفه نمود. از اکتبر ۱۹۷۴ تا ژوئیه ۱۹۷۵ به‌عنوان رئیس کارکنان یک هنگ نظامی منصوب شد. از ژوئیه سال ۱۹۷۵ تا نوامبر ۱۹۸۰ در بخش نظامی منظقه‌ی قفقاز شمالی خدمت کرد. در نوامبر ۱۹۸۰، به افغانستان فرستاده شد. در طول جنگ شوروی در افغانستان، گروموف سه دور مأموریت در افغانستان - بین سال‌های ۱۹۸۰-۱۹۸۲، ۱۹۸۵-۱۹۸۶ و ۱۹۸۷-۱۹۸۹ انجام داد. در دور اول، زمانی که در سال ۱۹۸۲ به شوروی باز گشت، به تحصیل در آکادمی نظامی ستاد مشترک نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی (General Staff Academy) پرداخت، که سرانجام در سال ۱۹۸۴ آن‌را با دریافت یک مدال طلا به پایان برد.

گروموف، از ژوئن ۱۹۸۴ تا مارس ۱۹۸۵، در منطقه‌ی کارپارت انجام‌وظیفه کرد و از مارس ۱۹۸۵ تا آوریل ۱۹۸۶، برای بار دوم در افغانستان حضور یافت و از آوریل ۱۹۸۶ تا ژوئن ۱۹۸۷، فرمانده‌ی ارتش بلاروس بود. در ژوئن ۱۹۸۷، برای بار سوم ژنرال گروموف به‌عنوان فرمانده‌ی لشکر ۴۰ ارتش سرخ شوروی به افغانستان فرستاده شد. وی از اواخر نوامبر ۱۹۸۷ تا اوایل ژانویه ۱۹۸۸، در عملیات مگیستال (Operation Magistral)، برای شکستن موفقیت‌آمیز محاصره‌ی خوست، که توسط مجاهدین افغانستان انجام شده بود، شرکت کرد و در نهایت، در ۳ مارس ۱۹۸۸ به عنوان قهرمان اتحاد شوروی و نشان طلایی لنین دست یافت. هم‌چنین او آخرین سرباز ارتش سرخ شوروی بود که در ۱۵ فوریه ۱۹۸۹ با گذر از پل دوستی خاک افغانستان را ترک کرد.

پس از خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان، ژنرال گروموف، از ژانویه ۱۹۸۹ تا نوامبر ۱۹۹۰، به فرماندهی ارتش در کیف منصوب شد.


مأموریت در افغانستان

...


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...