جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

نیروهای آمریکایی اسامه بن لادن را کشتند

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در پاکستان، اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده را کشته‌اند.

بن‌لادن، ساله، بنیانگذار و رهبر القاعده که به‌عنوان طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک، واشنگتن و چندین حمله مرگبار دیگر شناخته می‌شود، در یک عملیات زمینی در مجتمعی خارج از اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان کشته شده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نخستین سرنخ‌ها درباره محل اقامت او را در ماه اوت سال ۲۰۱۰ به دست آوردند.

اوباما گفت که بعد از 'تبادل آتش' میان دو طرف، نیروهای آمریکایی موفق شدند جسد بن‌لادن را در اختیار بگیرند.

وی افزود که این عملیات 'مهم‌ترین دستاورد آمریکا تا امروز در تلاش برای شکست دادن القاعده' بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که جسد بن‌‎لادن در دریا دفن شده است. هنوز منبع دیگری این گزارش را تایید نکرده است.


[] از سرنخ تا عملیات

اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در صدر فهرست افراد تحت تعقیب آمریکا بود. اما با وجود تعیین جایزه ۲۵ میلیون دلاری برای شکار بن‌لادن، او توانست حدود ۱۰ سال از دست نیروهای آمریکایی و متحدانش بگریزد.


مقام‌های آمریکایی می‌گویند نیروهای اطلاعاتی این کشور یکی از "رانندگان مورد اعتماد" بن‌لادن را به‌مدت چند سال تحت نظر قرار داده‌اند.

هویت این راننده چهار سال پیش آشکار شد، منطقه عملیاتی او حدود دو سال پیش، و بالاخره در ماه اوت سال ۲۰۱۰ محل اقامت او در ابیت آباد شناسایی شد و بر همین اساس ماموریت آغاز شد.

به گفتۀ رئیس جمهور آمریکا، اولین اطلاعات از مخفیگاه احتمالی بن‌لادن در ماه اوت سال گذشته میلادی به او گزارش شد. او می‌گوید:

    "در آن زمان هیچ چیز قطعی نبود و ماه‌ها طول کشید تا این سرنخ‌ها به نتیجه برسد. من بارها با اعضای تیم امنیت ملی خود دیدار کردم تا اطلاعات موجود درباره مخفی شدن بن‌لادن در یک مجتمع در داخل خاک پاکستان را بررسی کنیم... بالاخره هفته گذشته من اطمینان پیدا کردم که اطلاعات کافی برای آغاز عملیات در اختیار داریم و بر همین اساس دستور انجام عملیات را صادر کردم تا عدالت در مورد بن‌لادن اجرا شود."

نیروهای آمریکایی که گفته می‌شود از اعضای یک تیم ویژه ضد تروریستی بودند، روز یکشنبه در این عملیات در ابیت آباد در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق اسلام‌آباد شرکت کردند. به گفتۀ یک مقام ارشد آمریکایی، گروه کم‌شمار نیروهای آمریکایی، این عملیات را طی حدود ۴۰ دقیقه انجام داده است.

در جریان این عملیات و بعد از 'تبادل آتش' میان دو طرف بن‌لادن کشته شد و جسدش در اختیار نیروهای آمریکایی قرار گرفت.

سه مرد دیگر – پسر بن لادن و دو راننده – هم در جریان این حمله کشته شدند. یک زن نیز که از او به عنوان 'سپر انسانی' استفاده شد، در این عملیات کشته شد و دو زن دیگر نیز زخمی شده‌اند. اما هیچ یک از نیروهای آمریکایی در این عملیات آسیب ندیدند.

یک هلی‌کوپتر آمریکایی در جریان این حمله دچار نقص فنی شد. نیروهای حاضر در عملیات این هلی‌کوپتر را نابود کردند و با هلی‌کوپتر دیگری که در عملیات مورد استفاده قرار گرفت، بازگشتند.


مجتمع ابیت آباد در ۲۰۰ متری آکادمی نظامی پاکستان واقع شده است. بزرگی و پیچیدگی مجتمع مورد حمله در ابیت آباد مقام‌های آمریکایی را "شگفت‌زده" کرده است. دیوارهای ۴ تا ۶ متری این ساختمان هشت برابر بلندتر ازدیگر ساختمانهای اطرافش بوده و ارزش آن 'چندین میلیون دلار' برآورد شده است. با این حال این مجتمع دسترسی تلفنی و اینترنتی نداشته است.

یک مقام آمریکایی دیگر گفته است که تنها گروه کوچکی در داخل دولت آمریکا از قبل در جریان این عملیات بودند. در ضمن اطلاعات مربوط به این عملیات در اختیار هیچ کشور دیگری از جمله پاکستان قرار نگرفته بود.


[] انتشار زنده جزئیات حمله به مقر بن لادن در توییتر

خبر عملیاتی که منجر به مرگ اسامه بن لادن در پاکستان شد، اولین بار در سایت توییتر منتشر شد.

یک مشاور آی‌تی (فن آوری اطلاعات) که در ابیت‌آباد پاکستان زندگی می‌کند، بدون آن که متوجه باشد، جزئیات عملیات تحت رهبری آمریکا علیه اسامه بن لادن را در سایت توییتر منتشر کرد.

صهیب عطار در توییت‌های خود نوشت که کمی قبل از آغاز حمله، یک هلی‌کوپتر در آسمان شهر پرواز می‌کرد و گفت که این هلی‌کوپتر احتمالا متعلق به نیروی هوایی پاکستان نیست.

او زمانی متوجه اهمیت توییت خود شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا جزئیات مرگ بن لادن را اعلام کرد.

اولین مطلبی که آقای عطار در سایت اجتماعی توییتر در این باره منتشر کرد، حدود ساعت ۱ نیمه شب به وقت محلی (۹ شب به وقت لندن) بود.

او نوشت: "پرواز هلی‌کوپتری در آسمان ابیت‌آباد در ساعت ۱ صبح (چیز غریبی است)"

کمی بعد از این توییت، او از شنیدن صدای یک انفجار خبر داد که الان مشخص است صدای انفجار هلی‌کوپتر آسیب‌دیده نیروهای آمریکایی بود.

به دنبال این انفجار آقای عطار توییت کرد: "اینجا در ابیت‌آباد شیشه‌ها از انفجار شدید می‌لرزند. امیدوارم چیز خطرناکی نباشد."

در مدتی که این حمله در جریان بود، آقای عطار اطلاعاتی را از دوستانش در محلات اطراف، که آنها هم آنلاین بودند، دریافت می‌کرد.

او در سایت توییتر نوشت: "آدم‌های کمی که این وقت شب، آنلاین هستند، می‌گویند که یکی از هلی‌کوپترها پاکستانی نبود..."

"آنها می‌گویند که این یک اشتباه فنی نبوده و هلی‌کوپتر مورد هدف قرار گرفته است. شنیدم که در آسمان ۳، ۴ بار دور خودش چرخید. به نظر عمدی می‌رسد."

مقامات رسمی آمریکا گفته‌اند که این عملیات کمتر از ۴۰ دقیقه طول کشیده است، ولی آقای عطار می‌گوید که تا ۲ ساعت بعد از حمله، هنوز نیروهای نظامی حضور داشتند.

"و الان، یک هواپیما در بالای ابیت آباد پرواز می‌کند... "[*]


[] عملیات کشتن بن‌لادن چگونه انجام شد

یک روز پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن، جزییات بیشتری از عملیات حمله به مجتمع ساختمانی در حومه شهر ابیت‌آباد در شمال غرب پاکستان و کشتن بن‌لادن، رهبر القاعده منتشر شده است.

عملیات حدود ساعت ده و نیم شب به وقت محلی (پنج و نیم عصر به وقت گرینویچ) آغاز شد و حدود چهل و پنج دقیقه طول کشید.

شاهدان عینی گفته‌اند: هنگامی که هلیکوپتر در خارج ساختمان فرود آمد، مردانی از آن بیرون آمدند که به‌زبان پشتو با مردم محلی صحبت می‌کردند.

هدف این عملیات حمله به خانه‎ای بود که یک ساختمان بزرگ سه طبقه در مرکز آن قرار داشت.

این مجتمع حدود دویست متر با آکادمی نظامی پاکستان فاصله دارد که مرکز آموزش نیروهای نخبه ارتش است. برخی گزارش‎های دیگر می‎گویند این مجتمع در حدود هفتصد متری این آکادمی قرار دارد.

به هر ترتیب این مجتع کاملا داخل منطقه‌ای نظامی در ابیت‌آباد قرار دارد و به‌نظر می‌رسد نیروهای نظامی به‌طور مستمر و مشخص در منطقه حاضر بودند و پست بازرسی در آن‌جا وجود داشته است.

مساحت خانه‌ای که مورد حمله قرار گرفت حدود ۲۵۰۰ متر مربع‌ بود اما مردم محلی گفته‌اند که چون دور خانه دیوارهایی با ارتفاع چهار متر کشیده شده بود، داخل خانه دیده نمی‌شد. بالای دیوار با سیم خاردار پوشانده شده بود و خانه به دوربین مدار بسته مجهز بود.

بن‌لادن در این‌ خانه در ابیت‌آباد در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق اسلام آباد به‌سر می‌برد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس این خانه دو در با امنیت بالا داشت و هیچ خط تلفن یا اینترنتی در خانه نبود.

این مجتمع ده تا دوازده سال پیش توسط یک مرد پشتون ساخته شد و هیچکدام از ساکنان این محله نمی‌دانستند که چه کسی در آنجا زندگی می‌کند.

یک خبرنگار محلی می‌گوید، این مجتمع به‌ عمارت وزیرستان مشهور است. زیرا که مالک این مجتمع اهل وزیرستان، منطقه کوهستانی و تقریباً خودمختار در نزدیکی مرز افغانستان بوده است. این همان منطقه‌ای است که تاکنون بسیاری فکر می‌کردند بن‌‌لادن در آن‌جا مخفی شده باشد.

مجتمع در منطقه‌ای مسکونی در حومه شهر ابیت‌آباد، در محله‌ای که شهر بلال خوانده می‌شد قرار داشت. بیشتر ساکنان این محله، افسران بازنشسته ارتش هستند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس، از قول مقام‌های امنیتی در آمریکا نقل کرده است که این خانه مخصوص پناه دادن به یک 'تروریست' مهم ساخته شده بود.

متخصصان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، پیش از حمله بررسی کردند که آیا ممکن است کسی که در این خانه زندگی می‌کند، کسی به جز بن‌لادن باشد، اما در آخر تقریباً اطمینان یافتند که ساکن این خانه بن‌لادن است.

عملیات نیروهای آمریکایی از پایگاه نیروی دریایی در تاربلا قاضی، در نزدیکی ابیت‌آباد انجام شد.

هنگامی که هلیکوپتر در خارج ساختمان فرود آمد، مردانی از آن بیرون آمدند که به زبان پشتو با مردم محلی صحبت می‌کردند.

به مردم محلی گفته شد که چراغ خانه‌هایشان را خاموش کنند و از خانه خارج نشوند. کمی بعد آن‌ها صدای شلیک گلوله و سلاح‌های سنگین شنیدند.

هنگام این عملیات یکی از هلیکوپترها به‌دلیل نقص فنی و یا به‌خاطر اصابت گلوله دچار نقص فنی شد.

بعد از عملیات، شاهدان عینی گفتند که تنها می‌توانستند زبانه‌های آتش را که از خانه بیرون می‌زد ببینند.

بعد از آن نیروهایی که این عملیات را انجام دادند، احتمالا با یک نفر از کسانی که داخل خانه بود، بیرون آمدند. مردم محل می‌گویند در این خانه چند زن و کودک هم زندگی می‌کردند.

نیروهای پاکستان بعد از حمله به محل رسیدند و کنترل منطقه را در دست گرفتند.[*]


[] تحقیق در مورد کشته شدن بن‌لادن

مقامات ارشد امنیتی پاکستان دستور انجام تحقیقات را در مورد یافتن فرد مسئول برای آنچه آن‌ها "ناکامی‌های نیروهای امنیتی در ردیابی اسامه بن‌لادن" می‌خوانند، صادر کرده‌اند. آن‌ها همچنین از اینکه آمریکایی‌ها قبل از انجام عملیات حمله به مخفیگاه اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، به آن‌ها اطلاعی نداده بودند، انتقاد کردند.

همزمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، گفت که درباره این عملیات به دولت پاکستان چیزی نگفته بود زیرا نگران بود پاکستانی‌ها اطلاعات را نشت دهند و ماموریت لو رود.

دستور تحقیقات پس از آن صادر ‌شد که مهم‌ترین سازمان اطلاعاتی پاکستان، ISI، گفت که از ناکامی خود در شناسایی محل اختفای اسامه بن‌لادن شرمسار است.

یک مقام این سازمان به بی بی سی گفت که مجتمع ساختمانی در ابیت‌آباد که بن‌لادن در آن کشته شده، پیش از این در سال ۲۰۰۳ مورد بازرسی قرار گرفته بود. اما به گفته این مقام اطلاعاتی این ساختمان از آن زمان "تحت نظارت نبوده است."

او جزییات تازه‌ای در ارتباط با حمله روز یکشنبه به مجتمع محل سکونت بن‌لادن ارائه کرد و گفت که دختر کوچک بن‌لادن گفته شاهد صحنه تیر خوردن پدرش بوده است.[*]

آمریکا اذعان کرده است که بن‌لادن هنگامی که کماندوهای آمریکایی به او شلیک کردند، مسلح نبود.

همزمان اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا گفته است که اسامه بن‌لادن رهبر گروه القاعده یک هدف نظامی قانونی بوده است.

او به کمیته قضایی مجلس سنا گفت که بن‌لادن برای تسلیم شدن هیچ تلاشی نکرده بود و کشتن او را "اقدامی در دفاع از کشور" توصیف کرد.[*]

بعد از عملیات نیروهای آمریکایی که به کشته شدن اسامه بن لادن منجر شد، نیروهای پاکستانی سه تن از همسران او و ۱۳ بچه که در مجتمع پیدا کرده بودند را بازداشت کرده‌اند.

مقامات می‌گویند که آن‌ها سرگرم شناسایی هویت بچه‌ها هستند تا ثابت کنند کدامیک از آن‌ها متعلق به بن‌لادن هستند.

یکی از همسران بن‌لادن که گفته می‌شود ملیت یمنی دارد، به بازجویان گفته است که او به همراه شوهرش به مدت ۵ سال در یکی از اتاق‌های این مجتمع زندگی می‌کردند.[*]

ارتش پاکستان از نگهداری اطرافیان اسامه بن‌لادن که هنگام حمله آمریکا به اقامتگاه او بازداشت شده‌اند، در مکان‌های مخفی خبر داده است. به گفته یک مقام رسمی پاکستان بعضی از دستگیر شدگان به‌خاطر جراحات‌شان تحت درمان هستند.[*]


[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]
[۴۵]
[۴٦]
[۴٧]
[۴٨]
[۴۹]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]
[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[] سرچشمه‌ها







[برگشت به بالا]