جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ مرداد ۲۶, شنبه

سکس و رابطه‌ی جنسی در افغانستان

از: روزنامه‌ی ۸صبح

سکسولوژی

سکس و رابطه‌ی جنسی در افغانستان


فهرست مندرجات

.



تحقیق تازه در مورد آمیزش جنسی در افغانستان

گرایشات جنسی: دگرجنس‌گرایی، هم‌جنس‌گرایی و دوجنس‌گرایی تمایلات و گرایشات اصلی انسان در برقراری رابطه‌ی جنسی را تشکل می‌دهند. دگرجنس‌گرا به افرادی گفته می‌شود که تمایل به برقراری رابطه‌ی جنسی با جنس مخالف خود را دارند. هم‌جنس‌گراها افرادی هستند که تمایل به برقراری رابطه‌ی با هم‌جنس خود داشته و به جنس مخالف‌شان تمایل جنسی ندارند. دوجنس گراها (بایوسکچوال) تمایل به آمیزش جنسی هم به‌هم جنس و و هم به جنس مخالف خود را دارند. تحقیقات بسیاری بر روی گرایشات جنسی انجام شده است که به‌طور کلی می‌توان گفت که ژنتیک، هورمون‌های زمان جنینی، شرایط محیطی و زیستی از جمله اصلی‌ترین عناصر در شکل‌گیری گرایشات جنسی انسان می‌باشند.

رابطه‌ی جنسی در انسان یک غریزه طبیعی است و از نظر روان‌شناسی یکی وسیله‌ی برای نشان‌دادن روابط عاطفی عمیق بین دو شخص است. اما در انسان برخلاف سایر جانداران، کیفیت هم‌بستر شدن و انجام رفتار جنسی با همسر غریزی نیست، بلکه آموختنی است و باید روش صحیح آن‌را یاد گرفت، گرچه اصل وجود غریزه جنسی غریزی و فطری است. سکس معنایی فراتر از آمیزش جنسی دارد که روش‌ها و اشکال مختلفی را در بر می‌گیرد.

هر عملی که بتواند باعث تحریک جنسی توسط شخصی دیگری شود، رابطه‌ی جنسی نامیده می‌شود. رابطه‌ی جنسی معنای فرای آمیزش جنسی را در بر می‌گیرد و اعمال دیگری مانند معاشقه، بوسیدن، نوازش کردن، آمیزش دهانی و ... را شامل می‌شود. داشتن تمایل جنسی یکی از شاخصه‌های اصلی هر انسانی است که برای ابراز احساسات از آن استفاده می‌کند. اگر تحریک جنسی توسط خود فرد و با تخیلات جنسی صورت گیرد، خودارضایی نامیده می‌شود.

هر کسی می‌تواند به‌دلایل مختلفی رابطه‌ی جنسی برقرار کند. که از جمله مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: بچه‌دار شدن، تجربه لذت جنسی، بیان عشق و عواطف به‌‌همسر، تمدد اعصاب، تجربه نزدیکی و صمیمیت، اختلالات جنسی، و...

روش‌های مختلفی برای برقرار کردن رابطه وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: آمیزش جنسی دخول، نوازش و دل‌نوازی، در آغوش گرفتن، بوسیدن، و تحریک نقاط حساس بدن.

برای داشتن یک رابطه‌ی ایده‌آل، تنها توجه به احساسات و علایق جنسی خود مهم نیست، بلکه باید به درخواست‌ها و خواسته‌های شریک جنسی نیز توجه شود. شناخت بدن همسر و استفاده از روش‌های مختلف کمک می‌کنند تا فرد متوجه شود که شریک جنسی چه‌چیزی را بیش‌تر دوست دارد. درباره‌ی خواسته‌ها و احساسات، بهتر است با شریک جنسی صحبت شود، هرچه صمیمیت زناشویی بیش‌تر باشد، راحت‌تر می‌توان صحبت کرد. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که زندگی جنسی انسان در طول زمان به‌دلایل مختلفی مانند تغییر وضعیت بدن و یا در نوع تمایل جنسی تغییر کند.

رضایت جنسی یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان برقراری روابط جنسی است. رضایت دو طرفه یعنی هر دو نفر بخواهند که باهم تماس جنسی داشته باشند. هر دو طرف می‌توانند هر زمانی‌که بخواهند تماس جنسی را متوقف کنند. هم‌چنین به‌هیچ‌وجه نباید یکی از دو طرف مجبور به آمیزش جنسی شود.

رسیدن زن و مرد به اوج لذت جنسی (ارگاسم)، یکی از علائم انجام‌شدن موفقیت‌آمیز آمیزش جنسی است. اما با تأسف باید گفت بسیاری از همسران به‌دلایل مختلف که مهم‌ترین آن عدم آگاهی است، از انجام رضایت‌بخش این عمل ناتوانند و به‌همین جهت به مشکلات زیادی اعم از جسمی و روانی مبتلا می‌شوند.

با این‌حال، هنوز در افغانستان داده‌های دقیقی وجود ندارد که گویای جوانب مختلف زندگی جنسی جمعیت این کشور باشد. نکته‌ای که از نظر محققان به‌ویژه به لحاظ پیش‌گیری از بیماری‌های واگیردار یا درمان آن‌ها مهم است.

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان از پژوهش جدیدش با حضور برخی از دانشگاهیان، اعضای جامعه‌‌ی مدنی و رسانه‌ها رونمایی کرد. این پژوهش با نام «گذار به بزرگسالی؛ نگرش‌ها و رفتارهای جنسی جوانان در افغانستان» ارائه شده است. این تحقیق در نتیجه‌ی گفت‌وگو با ۱۳۵۰ جوان مجرد بین سنین پانزده تا ۳۴ سال در ده شهر بزرگ انجام شده است.

صدیقه بختیاری، پژوهشگر انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و یکی از نویسندگان گزارش گفت که تلاش شده است به این سوال جواب داده شود که جوانان افغانستان در مورد هویت جنسیتی‌شان چه تصوراتی دارند. او گفت: «هویت جنسیتی با بحث سکس که یک مبحث بیولوژیک است، متفاوت است. بنابراین ما به‌دنبال ساختارهای اجتماعی‌ای بودیم که این هویت جنسیتی را می‌سازد.»

به‌گفته‌ی او، اکثریت جوانان از رفتارهای سالم جنسی آگاهی نداشتند و چیزی در مورد بیماری‌ها و مشکلات جنسی نمی‌دانستند. ۹۰ درصد کسانی که در این تحقیق با آن‌ها گفت‌وگو شده، گفته‌اند که نیاز مبرمی به‌بحث آموزش‌های جنسی وجود دارد.

۳۶ درصد مصاحبه‌شوندگان هیچ اطلاعی در مورد بیماری ایدز نداشتند و تنها ۲۰ درصد با رابطه‌ی سالم و مطمئن آشنا بودند. دوستان، انترنت و برای دختران والدین از منابع دیگر برای کسب اطلاعات در مورد روابط جنسی بوده است.

تحقیق نشان می‌دهد که چشم‌پوشی از این بحث سبب‌شده جوانان به‌سراغ منابعی بروند که اطلاعات درست نمی‌دهند.

از نظر نویسندگان گزارش، آموزش سلامت جنسی و فراهم‌کردن زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تسهیل ازدواج جوانان در سنین مناسب می‌تواند از افزایش خطرات ناشی از روابط جنسی قبل از ازدواج بکاهد.

از سویی هم ۳۳ درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند برای رفع نیاز جنسی‌شان خویشتن‌داری می‌کنند. این رقم در زنان دو برابر مردان بوده است. ۵۲ درصد مصاحبه‌شوندگان نیز گفتند که برای رفع نیازهای جنسی تجربه‌ی خودارضایی را داشتند.

جاگزین‌کردن غریزه‌ی جنسی به نیازهای غیرجنسی راه حل دیگر شماری از مصاحبه‌شوندگان بوده است. آن‌ها به‌طور نمونه به‌عبادت، ورزش و مطالعه پرداخته‌اند.

۲۲ درصد مصاحبه‌شوندگان نگرش مثبت به روابط جنسی زن و مرد داشتند و ۲۵ درصد آن‌ها تجربه‌ی رابطه‌ی جنسی و تماس بدنی نیز داشتند. زنان در این جمع شمار کمتری را تشکیل می‌دادند؛ زیرا آسیب‌های بیش‌تر این روابط حتا تا خطر مرگ آن‌ها را تهدید می‌کند.

با این‌حال روح‌الله امین، روان‌شناس با یادآوری از این‌که بررسی مسایل جنسی در جامعه‌ی افغانستان به‌عنوان یک مسئله‌ی ممنوعه شناخته می‌شود، تذکر داد که تمایل جنسی یک تمایل طبیعی در سرشت انسان است و باید به‌رسمیت شناخته شود. او گفت امیدوار است که پژوهش‌ها در این زمینه بتواند در رشد و سلامت جنسی موثر واقع شود.

این روان‌شناس گفت: «در فرهنگ اجتماعی ما بعد جنسی زندگی انسان نادیده گرفته می‌شود و به‌حدی سرکوب می‌شود که خود شخص هم به سرکوب آن می‌پردازد. اگر ما از نیاز جنسی فهم متعارف و منطقی داشته باشیم می‌توانیم خودمان کنترولش کنیم و وقتی نیاز سرکوب‌شده‌ی جنسی به‌طور ناخودآگاه سر بلند می‌کند، ما در کنترول آن قرار می‌گیریم.»

خالد خسرو، از پژوهشگران این گزارش با انتقاد از نقش منفی فرهنگ مردسالاری در کشور گفت جوانان در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند با استفاده از فضاهای باز اجتماعی، بیش‌تر با همدیگر تعامل داشته باشند تا شناخت بهتری از همدیگر پیدا کنند.

او گفت: «افغانستان جدا از پدیده‌ی جهانی‌شدن سبک‌های زندگی نیست و آشنایی با فرهنگ‌های دیگر آهسته‌آهسته روی آگاهی جوانان از روابط جنسی تأثیر می‌گذارد و ذهن آن‌ها را بازتر می‌کند. اما عموماً این روابط جنسی به آن معنایی که در کشورهای دیگر می‌بینیم نیست، بلکه محدود در قالب روابط و آداب اجتماعی سنتی است. واقعیت این است که در جامعه‌ی ما محدودیت‌ها برای زنان بیش‌تر است.»[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- تحقیق تازه در مورد سکس و رابطه‌ی جنسی در افغانستان، هشت صبح - شنبه، ۹ سرطان ۱۳۹۷


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت ۸صبح