جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ دی ۷, شنبه

محمد قوی کوشان

محمدقوی کوشان

روزنامه نگار افغانستان

نـوشــته: پروفیسور رسول رهین
(استاد دانشگاه کابل)

محمدقوی کوشان فرزند مرحوم غلام حضرت کوشان در سال ۱۳٢٨ هش برابر با ۱٩٤٩ م در گذر اچکزی‌های کابل تولد شد. صنوف ابتدایی را در مکتب سید جمال‌الدین افغانی تعقیب و از لیسه عالی حبیبیه فارغ گردید. در سال ۱۳٤٧ هش راهی دانشگاه تهران شدو پس از اتمام دانشکده حقوق و علوم سیاســی، دوره ماستری علوم اداری و مدیرت و علوم سیاسی را در همان دانشگاه گذراند. همزمان سه سال بحیث کارمند محلی سفارت کبرای افغانستان در تهران انجام وظیفه کرد.

جناب قوی کوشان در برگشت به وطن ماموریتش را در پروژه اصلاحات اداری ریاست عمومی کار و تأمینات اجتماعی که از سوی ملل متحد تمویل می‌شد آغاز کرد. بعد از سه سال به مدیریت عمومی آموزش آن ریاست رسید. پس از بازداشت و زندان با خانواده‌اش به پشاور هجرت نمود و در سال ۱٩٨۵ م به ایالت ورجینیا، ایالات متحده امریکا رفت.

جناب محمدقوی کوشان که از صنوف ابتدایی به برنامه اطفال رادیو کابل وقت سهم می‌گرفت، بعداً به انیس اطفال (کوچنیانو انیس) و سپس به روزنامه های انیس و اصلاح و ماهنامه پامیر مطلب می‌نوشت و نطاق رادیو افغانستان بود.

جناب شان در ورجینیا با یک نشریه غیر موقوته جهادی همکاری نمود، پس از نقل مکان به شهر سکرمنتو، مرکز ایالت کالیفورنیا، با نشریه فارسی دری – انگلیسی "افغانستان هورایزن" همکار شد. در سال ۱٩٨۶ م در افغانستان سنتر با همکاری مرحوم زلمی پوپل، مجله خراسان را اساس گذاشت و مدت دو سال مدیر مسؤل آن بود. سپس با تشکل "انجمن فرهنگی افغانستان" در سال ۱٩٨٩ م "نامه خراسان" را بنیاد گذاشت و تقریباً سه سال آن را به نشر می‌رساند.

مقالات آن مجله را نویسندگان بزرگی چون مرحومان سید قاسم رشتیا، میر محمدصدیق فرهنگ، سید شمس‌الدین مجروح، غلام‌حضرت کوشان، داکتر علی رضوی غزنوی، استاد محمدعثمان صدقی، پاینده محمد کوشان، داکتر اخترمحمد مستمندی، نبی کهزاد، داکتر روان فرهادی، داکتر محمد حیدر، داکتر سید عبدالله کاظم، استاد سمندر غوریانی، پوهنوال محمدقاسم هاشمی، جنرال محمدزکریا ابوی، داکتر محمدشفیق یونس، استاد محمدنادر سروری، داکتر صدیق نورزوی، داکتر سید مخدوم رهین، داکتر پرخاش احمدی، محمدسعید فیضی، محمدنعیم کبیر، سید عزیزالله مرموز، عبدالرشید بینش، سراج‌الدین وهاج، فضل غنی مجددی . . . و . . . می‌نوشتند.

محمدقوی کوشان در ماه اپریل ۱٩٩٢ هفته‌نامه "امید" را تأسیس نمود. اکنون که شانزده سال از آن می‌گذرد بدون وقفه هر هفته مرتباً به نشر می‌رسد. تیراژ این نشریه برونمرزی وزین به بیش از هفتصد شماره رسیده است.

هفته‌نامه امید از سراسر جهان مشترک دارد. در مغازه‌های افغانستانی‌ها، ایرانی‌ها، پاکستانی‌ها، هندی‌ها در ایالات متحده امریکا و آلمان به فروش می‌رسد. همکاران قلمی آن نیز از کشورهای مختلف مطلب می‌فرستند و قوی کوشان خود نیز از نویسندگان مجرب مجلات فوق‌الذکر و امید می‌باشد.

نامه امید یکی از نشریه‌های ستندرد و پرتیراژ افغانستانی در برونمرزی بوده اکثراً در شانزده و بعضاً در بیست و چهار صفحه به نشر می‌رسد. صفحات اعلانات آن برای داخل ایالات متحده امریکا می‌باشد.

جناب محمدقوی کوشان در حال حاضر در ورجینیا ایالات متحده امریکا زندگی دارد. نشریه امید را که امید همه افغانستانی‌های چیز فهم و روشنفکر افغانستان می‌باشد با متانت و استواری نشر می‌کند. ویراستار که گاهگاهی باین نشریه وزین همکاری دارد و نیز از محتوای غنی و پر بار آن استفاده‌ها می‌نماید، نشر این نامه را به جناب محمدقوی کوشان تبریک گفته استدعای عمر دراز و کارهای مثمر بیشتر در عرصه‌های فرهنگی و ادبی از جناب‌شان دارد. جناب‌شان دیر بزیند و در برآورده شدن آرزوهای افغانستانی‌ها ستاره درخشان آسمان ادب، فرهنگ و ژورنالیزم مان باشند.

[*]