جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ دی ۵, پنجشنبه

گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله "ببرک کارمل"

درود. کاربران عزيز، به صفحه گفت و گو در بارهٔ مقالهٔ "ببرک کارمل" خوش آمديد! لطفاً نظرات خود را با قيد عنوان مقاله به آدرس ايميل من ارسال فرماييد. نظرات شما در اين صفحه درج خواهد شد. سپاس - مهديزاده کابلی.

بیوگرافی ببرک کارمل

ببرک کارمل به سال ۱۹۲۹(۱۳۰۸) در کابل در یک خانواده نظامی پشتون‏تبار به جهان آمد پدرش سپهبد محمد حسین در رژیم سلطنتی فرمانده سپاه و استاندار پکتیا بود که در زمان داوود به فرماندهی لشکر ۱۷ پیاده و استاندار هرات مقرر گردیده و به سال ۱۹۷۷(۱۳۵۶) بازنشسته شد. ببرک کارمل به سال ۱۹۵۲(۱۳۳۱) دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل را به پایان رسانید. به سال ۱۹۵۳(۱۳۳۴) به جرم سازماندهی راهپیمایی دانشجویان بازداشت و نزدیک سه سال در زندان به سر برد.

در سال‏های ۱۹۵۷-۱۹۵۹(۱۳۳۶-۱۳۳۸) در ارتش خدمت کرد. از سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹) تا ۱۹۶۴(۱۳۴۳) کارمند وزارت‏های معارف و برنامه‏ریزی بود. در دوره‏های نخست وزیری نوراحمد اعتمادی، دکتر ظاهر و دکتر موسی شفیق به نمایندگی پارلمان (مجلس) برگزیده شد. او یکی از بنیادگذران حزب دموکراتیک خلق است. در سال ۱۹۶۷(۱۳۴۳) معاون دبیر کل کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق گردید. پس از کودتای نظامی در آوریل ۱۹۷۸(۱۳۵۷) به حیث معاون رئیس شورای انقلابی و معاون نخست وزیر جمهوری دموکراتیک افغانستان مقر گردید. در مه ۱۹۷۸(۱۳۵۷) به سمت سفیر جمهوری دموکراتیک افغانستان در چکسلواکی فرستاده شد. در اگست ۱۹۷۸(۱۳۵۷) در اثر فشار امین از وظیفه سبک‏دوش گردید. (اما) از ترس مجازات به افغانستان برنگشت و در چکسلواکی ماندگار شد.

سخنرانی توانا و احساساتی بود و دوست داشت به جای تجزیه و تحلیل‏های شخصی، کلی بافی کند و مسایل را در هم بیامیزد. در مسایل اقتصادی زیاد وارد نبود و تنها به کلیات آن علاقه‏مندی نشان می‏داد. زبان انگلیسی را به روانی می‏دانست و کمی هم آلمانی حرف می‏زد. متاهل بود و ۴ فرزند داشت. محمود بریالی برادر ناتنی او است. ببرک کارمل به تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۹۶(۱۳۷۵) در اثر بیماری به سن ۶۷ سالگی در مسکو درگذشت و در شهر حیرتان استان بلخ به خاک سپرده شد.[*]


__________________________________________

<برگشت به بالا><باز گشت به مقاله>