جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۲, سه‌شنبه

مهاجران افغان

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[مهاجر][پناهندگان]


مهاجران افغان به چندین میلیون شهروند افغانستان اطلاق می‌شود که از سال ۱۳۵۷ با آغاز جنگ‌های سخت میان مجاهدین افغان و دولت هوادار شوروی سابق و سپس به‌دلیل جنگ‌های داخلی و خارجی و در پی آن ناامنی و بیکاری از این کشور بیرون رفته و به کشورهای مختلف - از جمله ایران و پاکستان - پناه بردند.

مسئولان کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرده‌اند که [آوارگان] افغانستان بيشترين تعداد پناهجويان را در سراسر جهان تشکيل داده است. به گفته مسئولان اين اداره، افغان‌ها ۲۳ درصد کل پناهجويان جهان را تشکيل می‌دهند که بنابر دلايل مختلف مهاجر شده‌اند.

سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده است که بخش‌های عمده‌ای از پناهجويان افغان، در شرايط بسيار دشوار و نامناسبی بسر می‌برند.

بيشتر افغان‌ها در جريان سال‌های جنگ راهی کشورهای خارجی شده‌اند.[۱] آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌‌گويد: «بسياری از آن‌ها، از زمان اشغال افغانستان توسط ارتش اتحاد جماهير شوروی سابق يعنی بيش از ۲۵ سال قبل در [پاکستان و ايران] در اردوگاه‌ها بسر برده‌اند و با جوامع محلی در آميخته‌اند.»[٢]


[] بازگشت به کشور

سازمان ملل متحد پس از فروپاشی رژيم طالبان در افغانستان، برنامه‌های بازگشت داوطلبانه افغان‌ها به کشورشان را روی دست گرفت که هزاران افغان در چهارچوب اين برنامه به کشورشان برگشتند.

کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجويان در يک اعلاميه خاطر نشان کرده است که ظرف چهار سال گذشته بيش از چهار و نيم ميليون نفر از پناهجويان افغان تنها از کشورهای ايران و پاکستان به کشورشان برگشته‌اند.

ولی با اين حال، نبود زمينه‌های کافی کاری و مشکلات سرپناه در افغانستان سبب شد شماری از اين افراد دوباره به کشورهای ايران و پاکستان برگردند.


[] بيجاشدگان داخلی

در افغانستان در کنار اينکه هزاران شهروند آن به کشورهای خارجی پناهنده شده‌اند، صدها نفر ديگر نيز در داخل اين کشور بنا بر دلايل مختلف از محلات اصلی‌شان بيجا شده‌اند که اين موضوع نيز نگرانی زيادی را برانگيخته است.

هم اکنون چندين اردوگاه برای بيجاشدگان داخلی در مناطق مختلف افغانستان از جمله هرات، قندهار و نيمروز وجود دارد که صدها خانواده را در خود جا داده است.

وضعيت بهداشتی در اين اردوگاه‌ها نگران کننده است و بخش‌های عمده‌ای از برنامه‌های امدادرسانی سازمان ملل متحد و ادارات غيردولتی نيز به کمک‌رسانی به اين خانواده‌ها اختصاص يافته است.[٣]


[] پناهجويان افغان در خارج از کشور

  • مهاجران افغان در آمريکا
  • مهاجران افغان در کانادا
  • مهاجران افغان در آسترالیا
  • مهاجران افغان در اروپا
      آلمان
      اتريش
      بريتانيا
      فرانسه
      هلند
      سويد
      دنمارک
      فنلاند
      ناروی
      سويس
      ايتاليا
      يونان
  • مهاجران افغان در ايران
  • مهاجران افغان در جمهوری‌های مستقل شوروی سابق
  • مهاجران افغان در پاکستان
  • مهاجران افغان در ترکیه


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: داریوش کریمی: ایرانیان و ملت‌های همسایه
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- رامين انوری، افغانها: بيشترين پناهجويان جهان، سایت فارسی بی بی سی: دوشنبه ۱۹ ژوئن ٢٠٠٦
[٢]- کمک سازمان ملل به پناهجويان افغان برای بازگشت به کشورشان، سایت فارسی بی بی سی: چهارشنبه ۱۵ ژوئن ٢٠٠۵
[٣]- رامين انوری، پیشین



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]