جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ خرداد ۲۲, جمعه

استاد محمدانور بسمل

استاد محمدانور بسمل به روايت علامه عبدالحی حبيبی

يکی از رجال مهم در نخستين گروه مشروطيت‌خواهان
(جنبش مشروطيت در افغانستان)

استاد محمدانور بسمل پسر ناظر صفر و از خانوادۀ منوران بوده و از جملۀ شاگردان ممتاز مدرسۀ حبيبيه، شخص عالم و اديب و شاعر خوش‌مشرب روشنفکر به شمار می‌رفت و از نظر سن هم با استادان جوان مشروطه‌خواه تفاوت چندانی نداشت، لذا هم از استادان خود درس می‌آموخت و هم با ايشان رفيق و همکار بود و تقريباً دو سال در مسألۀ مشروطيت اول در شيرپور محبوس ماند و به سبب نفوذ پدرش رها گرديد.

وی عملاً صوفی‌مشرب بود و در علوم ادبی و اسلامی دستی داشت و شعر ناب بر سبک هندی می‌سرود و دارای اشعار دل‌انگيز مخصوصاَ در غزل است. چون ناظر صفر پدرش در سنه ١٣٠٨ ش نائب الحکومۀ قطغن و بدخشان مقرر گرديد، بسمل معاون پدر[١] بود، در سنه ١٣١٠ ش مدير انجمن ادبی در کابل مقرر شد، که در حرکات فکری مخفی مقابل رژيم نادرشاهی دستی داشت و بنابراين به معيت برادر شاعرش محمدابراهيم صفا تا سنه ١٣٢۵ ش در کابل محبوس ماند، چون رها گرديد، مدتی رئيس مرستون (دارالعجزه) و بعد از آن رئيس اداری وزارت ماليه بود، تا که در روز ٣ جدی ١٣۴٠ ش در کابل از جهان رفت.

بسمل و صفا از سرآمدان شاعری سبک هندی در قرن اخير بوده و يک برادر ديگر ايشان اخترجان در دسيسه قرغه برای قتل امان‌الله خان دست داشت و در همان سال به معيت پنچ تن ديگر اعدام گرديد. مولوی محمدحسين می‌نويسد:

    "چون امان‌الله خان، جمعيت مشروطه‌خواهان را به نام اصلاح‌طلبان خطاب می‌کرد، بنابراين همۀ ما را رهايی داد، ولی محمدانور بسمل را با وجودی که دوست و همفکر خود می‌دانست، به سبب جرم برادرش اختر جان محبوس نگهداشت، تا که بالاخره به يادآوری مولوی محمدحسين رها شد."[٢]


يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برگرفته از کتاب جنبش مشروطيت در افغانستان است که پی‌نوشت‌های آن توسط مهدیزاده کابلی در بنياد دانشنامۀ آريانا نگاشته شده است.


پی‌نوشت‌ها


[۱]- جنبش مشروطيت در افغانستان، ص ٦٦
[٢]- همان‌جا، ص ٦٧؛ برگرفته از: محمدحسين، انقلاب افغانستان، ص ٢٢٩


جُستارهای وابسته



منابع


حبيبی، عبدالحی، جنبش مشروطيت در افغانستان، چاپ جديد ۱۳٧٢ خورشيدی