جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

آصفی، همایون شاه

سردار همایون شاه آصفی (زادۀ ١٣١٩ خ - )، برادر خانم اعليحضرت محمدظاهر شاه[۱] و نامزد نخستين دورۀ انتخابات رياست جمهوری افغانستان در سال ١٣٨٣ است.

زندگينامه

همایون شاه آصفی پسر والاحضـرت سردار احـمدشاه خان (وزیر دربار سلطنتی) در سال ١٣١٩ هجری شمسی در شهر کابل دیده به جهـان گشود. آموزشهای ابتدايی و متوسطه را در زادگاه خود فرا گرفت. پس از فراغت با درجـه عالی از لیسه (دبيرستان) استـقلال، در سال ١٣٣٨ وارد دانـشکده حـقوق و عـلوم سیاسی گـردید و پس از دو سال تحصـیل و سپری کردن امتحـان رقابتـی، بـورس تحصیلی به دست آورد و جهـت ادامه تحصیلات عـالی به کشور فـرانسه رفـت و در دانشگاه شهـر "ديژان" آن کشور تحصیلاتـش را در رشــته حـقوق از نو آغاز کـرد. در سال ١٣۴۴ مدرک لیـسانس گرفت و پس از آن، در انستیتوت مطـالعات سیاسی شهـر پاریـس که از شهـرت و حیثـیت بین‌المـللی بر خوردار است، پذيرفته شد (ایـن انستیـتوت اشخاص نخبه کشورهای مختلف جهـان را در سکـتورهـای عامه و خصـوصی بـرای اداره دولتی به سطح عالی تربیت می‌نماید).

همایون شاه آصفی در سال ١٣۴٩ دیپـلوم اين انستیـتوت را در بخش روابط بین‌المـللی اخذ کرد، و به تعقیب آن، برای اکمال تحصیلاتش در رشته علوم سیاسی به تحریر تیزس دکترا پرداخت و دانشنامۀ دکترای دولتی فرانسه را به دست آورد. او از سال ١٣۵٠ تا ١٣۵٢ در مـورد "اسلام و زند‌گی سیاسی در افغانستان" و "قانون اساسی ١٣۴٣ افغانستان" تحقیقاتی به عمل آورد و حاصل پژوهش‌های خود را در هر دو بخش به رشته‌ی تحریر درآورد که نخستین‌اش از طرف دانشگاه ديژان پذیرفته شد و در همان سال به چاپ رسید.

همایون شاه آصفی، بين سالهای ١٣۵٢ تا ١٣۵٧ در وزارت امـور خارجـه افغانستان اشتغال ورزيد. در ابتدا به‌عنوان آمر دفتر کنفرانس‌های بین‌المللی و پس از آن به سمت مسئول شعـبه ملل متحد منصوب شد و در برخی از اداره‌های تخصصی و حقـوق بشر به کار پرداخت. در اخیر مسؤولیت امور سیاسی سفارت کبرای افـغانستان در آلمان را بر عهده داشت و تا هفتم ثور ١٣۵٧ به اين کار ادامه داد. پس از کودتای هفت ثور، از کار کناره گرفت و به کشور فرانسه پناهنده گردید.

همایون شاه آصفی در دوران ماموریت سیاسی خود در ترکيب هیئت‌هـای افغانـی در کنـفـرانس وزرای خـارجه کشورهای اسلامی که در کوالالمپور برگزار شد و همچنين در اجلاس‌های مختلف سازمان مـلل متحـد حضور داشت، و نیـز به‌عنوان نمـایـنده افـغانستان در کـمیته‌های اقتـصادی و اجتماعـی کنـفرانس وزرای خارجـه ممالک اسلامـی و کمـیته ششم امـور حـقوقـی اجلاس سازمان ملل متحـد شرکت ورزیده بود.

سردار همایون شاه آصفی يکی از دیپلمات‌های ورزیده کشور است؛ اما هنگامی که در سال ١٣۵٧ ناگزير تن به پناهندگی داد، عرصه فعالیـت‌هـای او نیز دگـرگـون گرديد و پایش از دفـتر و دیوان سفارت و وزارت خارجه به میـدان مبارزه به خاطر آزادی وطن و مردم بلا کشیده‌اش کشانیده شد. او بارها به پاکستان سفر کرد و از آن‌جا به مناطق آزاد شده کشور رفت تا در کنار مردم مجاهد افغانستان قرار گيرد.

در سال ١٣۵٩، جهاد سياسی و قلمی را در مرکـز اطـلاعات افغانستان که یک بنـیاد غیر وابسته با هـدف جـمع‌آوری حـقایق و پرده برداشتن از جنایات، ظلم، استبداد و فجایع ارتش اشغالگر شوروی در افغانستان بود، آغاز کرد. او در اکثر گردهـمایی‌ها، کنـفرانس‌ها و سیمیـنارهایی که در مورد افغانستان در آن زمان، چه در اروپا و چه در سایـر نـقاط جهـان (مانند: کولمبـیا، آرژنـتین و پاکـستان) برگزار می‌شد، شرکت می‌ورزید.

آصفی در سال ١٣٦۴ به سمت مشاور در کمیته حـقـوق‌دانان اروپا بـرای افـغـانستان عضويت يافت و در سـال ١٣٦٨ بر‌اساس موافقت جوانب مختـلف به‌عنوان عـضو شـورای مجاهـدین در پاکـستان برگزيده شـد (این همان شورایی است که حکومت موقت مجاهدین را در همان سال تأسیس کرد).

در سال ١٣٧١ آصفی با خانواده‌اش، پاریـس را به قصـد بازگشت به افـغانستان تـرک گـفت؛ اما شرايط افغانستان مساعد نبود، ناگـزیر در پاکستان اقامت گزید. در همین سال عضویت شورایی را داشت که رییس جمهور افغانستان در تبعيد را انتخاب می‌کرد.

در سال ١٣٧٢ همایون شاه آصفی به عنوان نماینده خاص رییس جـمهور دولـت اسلامـی افـغانـستان (برهان الـدین ربـانی) تعیین شد و به چندیـن کـشور از جـمله فـرانسه، آلـمان، بـریتانـیا، سویـتزرلـند، هـندوستان، ایالات متحده امـریکا و مقر سازمان ملل متحد در نیویارک سفر کرد. بين سال‌هـای ١٣٧٢ تا ١٣٧٣، در حالـی که مـشاور چنـدین مـؤسسۀ غیـر دولتـی بود، همزمان، سمت مشاور محـمود مسـتری نمایـنده خاص سرمنشی (دبير کل) سازمان ملل متحد در امور افغانستان را نيز بر عهده گرفت.

در سال ١٣٧٦، زمانی که طالبان به اریکه قـدرت دست یافـتند، آصفی دوباره به فـرانسه بازگشت و تا سال ١٣٨٠ در غربت به‌سر برد. اما بيکار ننشست و مبارزه تازه‌ای را برای نجات هـموطنان خود به راه انداخـت. در آن هنگام، مشاور حقوقی چندین شرکت فرانسوی نیز بود.

در سال ١٣٨١، به کشور باز آمد و عـضویت لـویه جـرگه اضطـراری را حـاصل کـرد. او که در تاسیس "حـزب تحـریک وحـدت ملـی افـغـانستان" نقـش اساسی بازی کرد، یـکی از مؤسسان "تحـرک تفاهـم مـلی افغانستان" نیز محسوب می‌شود.[٢]

افزون بر اين، آصفی که يکی از نامزد رياست جمهوری افغانستان در سال ١٣٨٣بود، با کسب ٣/٠٪ رأی عمومی، جايگاه دهم را در ميان ١٨ نامزد ديگر اين مقام، به‌دست آورد.[٣]

سردار همایون شاه آصفی، در حال حاضر از سوی دکتر عبدالله عبدالله، کاندید ریاست جمهوری افغانستان، به عنوان معاون اول انتخاب شده است.[۴]


پيوست‌ها



پيوست ۱: گفت و گوی سيد محمد حسينی مدنی با سردار همايون شاه آصفی
پيوست ٢: 'تبهکاران همايون شاه آصفی را گروگان گرفته‌اند'



پی‌نوشت‌ها


[۱]- مدنی، سيد محمد حسينی، مصاحبه با همايون شاه آصفی عضو خانواده سلطنتی، وبگاه مجموعه مقالات حسینی مدنی
[۲]- مختصر زندگی نامۀ سردار همایون شاه آصفی، پايگاه اينترنتی دکتر عبدالله عبدالله برای کمپاين رياست جمهوری ٢٠٠٩
[۳]- نتايج انتخابات ٢٠٠۴
[۴]- مختصر زندگی نامۀ سردار همایون شاه آصفی
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-


جُستارهای وابسته





منابع







پيوند به بیرون