جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۷, شنبه

رُستَم‌التَواریخ

از: دانشنامه‌ی آریانا

رُستَم‌التَواریخ


فهرست مندرجات
لواطصفویه

رُستَم‌التَواریخ نام کتابی است نوشته شخصی به نام محمدهاشم، متخلص به آصف و ملقب به رستم‌الحکما که به بازگویی رویدادهای سال‌های پایانی پادشاهی صفویان تا زمان زندگی خود نویسنده که آغاز روزگار قاجار بود، می‌پردازد. نسخه اصلی این کتاب در موزه‌ای در کشور آلمان نگهداری می‌شود. جای جای این کتاب، خواننده با نمونه خوشـنویسـی و شـعر سـرایی نویسنده کتاب روبه‌رو می‌شـود.


کتاب‌شناسی

محمدهاشم، متخلص به آصف و ملقب به رستم‌الحکما و صمصام‌الدوله، متولد حدود ۱۱۴۵ هجری قمری است، در کنار ساير تأليفات ديگری که دارد، از جمله ديوان شعری به‌نام گلشن، مؤلف کتاب تاريخی «رستم‌التواريخ» نيز است.

کتاب «رستم‌التواريخ»، با يک فصل مقدماتی آغاز می‌شود و در ابتدای بخش اصلی کتاب، وقايع بسيار مهم دوره‌ی سلطان حسين صفوی، از اوضاع دربار، فساد زمان وی، مسايلی که منجر به اتحاد افغان‌ها با هم عليه حاکميت صفوی شد، تا چيرگی شاه محمود افغان و سپس شاه اشرف افغان بر ايران، به تفصيل ياد می‌گردد. سپس چگونگی قدرت‌يابی نادر و سلطنت شاه تهماسب دوم صفوی و سلطنت نادر افشار و کريم خان زند آورده می‌شود. در دوره‌ی کريم خان زند، شورش‌های متعدد به‌تصوير در می‌آيند. آن‌گاه جانشينان کريم خان، تا جنگ‌هايی که منجر به تشکيل سلسلۀ قاجاريه و روی‌کار آمدن آقامحمد خان قاجار و سپس فتح‌علی شاه شد، توضيح داده می‌شوند.

اما در کنار ذکر وقايع بسيار مهم سياسی که مؤلف، شاهد اکثر قريب به‌اتفاق آن‌ها بوده، ويژگی عمده‌ی اين کتاب، شرح بسيار دقيق نکات جالب اجتماعی است، نظير: دربار سلطان حسين صفوی، اسامی باشان (بزرگان) و پهلوانان آن زمان، قيمت انواع کالا، ... و القاب شاهزادگان زمان فتح‌علی شاه قاجار که قطعاً از جهت محققان تاريخ اجتماعی بس سودمند توانند بود.

افزون بر اين، آن‌چه از نظر اخلاق اجتماعی مهم به‌نظر می‌رسد، كتاب تاريخی «رستم‌التواريخ» گوياترين سند از سقوط اخلاقی جامعه ايران در دوران حكومت صفوی‌هاست. تا جايی كه حتی ديپلمات‌ها و سفرای خارجی هم از تجاوز جنسی در امان نبودند. در این کتاب به روشنی در مورد لواط (هم‌جنس‌گرايی يا بچه‌بازی)، آدم‌خواری، زن‌ستیزی ترکان، تجاوز به ناموس و حیثیت زنان و مردان در روز روشن و وسط خیابان توسط ارازل ترک سخن گفته می‌شود.


...



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

اين لقب از سوی پدر به‌وی داده شد.
افشين، یک سند تاریخی، وبگاه پان‌ترکان را از ایران بیرون کنیم.
اين لقب از سوی فتح‌علی شاه قاجار به‌وی داده شد.
به‌گفته‌ی خودش که «اين رستم‌التواريخ را از سن چهارده سالگی تا بيست‌سالگی، به‌تدريج، مسوده نمودم و در سن هفتاد سالگی، با محلقات و منضمات، جرح و تعديل و جمع‌آوری نمودم و نوشتم... تمام شد اين کتاب در وسط شهر محرم‌الحرام سنه‌ی ۱۲۱۵ هجری قمری.»
پيشگفتار مصحح (دکتر ميترا مهرآبادی) کتاب رستم‌التواريخ، تهران: دنيای کتاب، چاپ اول، ۱۳۸۲ خورشيدی، صص ٧ و ۸
یک سند تاریخی


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها

رستم الحکما، محمدهاشم آصف، رُستَم‌التَواریخ، تصحيح دکتر ميترا مهرآبادی، تهران: دنيای کتاب، چاپ اول، ۱۳۸۲ خورشيدی
وبگاه اينترنتی پان‌ترکان را از ایران بیرون کنیم


[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ کتاب‌شناسی