جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ شهریور ۲۰, جمعه

حملات یازده سپتامبر در آمریکا

در روز یازدهم سپتامبر سال ٢٠٠۱ با سقوط چهار فروند هواپیمای مسافربری که به دست تروریست‌ها افتاده بود در نیویورک، پنتاگون و ایالت پنسیلوانیا نزدیک به سه هزار تن کشته شدند. در اين روز حملات تروریستی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی که در نیویورک قرار داشتند، جان هزاران انسان را گرفت. حادثه‌ای که بباور بسياری از تحليلگران به‌عنوان نقطه عطفی ارزيابی می‌شود که زندگی انسان معاصر را دگرگون کرده است.

ويرانی برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی درنيويورک و اصابت يک هواپيما به ساختمان وزارت دفاع در واشنگتن در روز يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در پی عمليات تروريستی به حوادثی منجر شد که تا امروز همچنان پيامدهای آن ادامه دارد.

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا بلافاصله پس از اين حادثه در سخنانی خطاب به جهانيان گفت: "ديگران زمان و شرايط جنگی را که شروع شده تعيين کردند ما چگونگی اين جنگ و تاريخ خاتمه آن را تعيين خواهيم کرد".

حادثه يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی بسياری از محاسبات بين‌المللی را تغيير داد که طبيعتا هيچ کشوری و از جمله افغانستان نيز نمی‌توانست از اين تغييرات کنار بماند.

اگرچه به باور برخی صاحب نظران واقعه يازدهم سپتامبر آسيب پذيری غرب و بويژه آمريکا را نشان داد همزمان اما دنيای اسلام را با چند پارچگی بيش از پيش روبرو کرد.

پيامدهای کوتاه مدت و عينی اين واقعه که در وحله اول خود را در حمله‌های آمريکا به افغانستان و عراق نشان داد، تاثيرات زيادی بر اوضاع جهان و بويژه منطقه خاورميانه گذاشت و ايران به‌عنوان يکی از بزرگترين کشورهای منطقه خاورميانه نيز از اين تاثيرات بی‌نصيب نماند.

به‌ويژه آن که جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی‌اش بعد از واقعه يازدهم سپتامبر از ايران به عنوان "محور شرارت" نام برد و جهانيان را در اين واهمه قرار داد که ايران می‌تواند هدف بعدی حملات آمريکا برای مبارزه با تروريسم باشد.

بسياری از کارشناسان سقوط حکومت‌های طالبان در افغانستان و صدام حسين در عراق را با منافع ملی ايران همسو ارزيابی می‌کنند اما همزمان بر اين نکته تاکيد دارند که ايران نتوانست از اين فرصت بزرگ تاريخی استفاده ممکن را ببرد.

علی کشتگر تحليل‌گر سياسی در پاريس ميان سياست آمريکا در افغانستان و عراق تفاوت می‌گذارد.

بگفته وی حمله به طالبان توجيه داشت زيرا حمله به دژ تروريسم بود اما اينکه چرا آمريکا به عراق که دارای حکومتی استبدادی اما مخالف جريان‌های بنيادگرا بود، حمله کرد ناروشن است.

بگفته آقای کشتگر مديريت جنگ در عراق و افغانستان باعث دامن‌زدن هرچه بيشتر به خشونت و رشد بنيادگرايی شده است. گذشته از آن حمايت يک جانبه آمريکا از اسرائيل هم عاملی بوده است که به بنيادگرايی دامن می‌زند.[*]

در یازدهم سپتامبر سه هواپیمای مسافری به برجهای تجارت جهانی و وزارت دفاع آمریکا حمله کردند که در نتیجه آن تقریبا سه هزار نفر کشته شدند.

آمریکا و متحدانش به دلیل حملات یازده سپتامبر "جنگ علیه تروریسم" را با حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ شروع کردند و در سال ۲۰۰٣ نیز به همین دلیل به عراق حمله کردند.

بعضی می‌گویند شیوه‌ای که کشورهای غربی در جنگ علیه تروریسم به کار گرفتند، سبب تشدید تروریسم در کل جهان به ویژه افغانستان و عراق شده است.

ساعت هشت و چهل و شش دقيقه بامدادِ روز يازدهم سپتامبر تروريستها نخستين هواپيما از دو هواپيمای مسافربری را به آسمانخراش‌های دوقلوی مرکز جهانی تجارت در نيويورک کوبيدند. يک جت مسافربرِ ربوده شده ی ديگر نيز همان روز به ساختمان وزارت دفاع آمريکا در حومه واشنگتن کوبيده شد و هواپيمای چهارم در مزرعه‌ای در پنسيلوانيا سقوط کرد و طی اين حملات تروريستی نزديک به سه هزار نفر کشته شدند.[*]

حملات یازدهم سپتامبر در آمریکا، بیش از هر کشور دیگر سرنوشت مردم افغانستان را دگرگون کرد. ائتلاف جهانی در حمله به افغانستان، حکومت طالبان را سرنگون کرد و دولت جدیدی روی کار آورد. اما صلح - که آروزی دیرین مردم افغانستان است - هنوز در این کشور برقرار نشده است.[هارون نجفی‌زاده، یازدهم سپتامبر و آمریکا هنوز بدنبال مظنون اصلی حملات، سايت فارسی بی‌بی‌سی: جمعه ۱۱ سپتامبر ٢٠٠۹ - ٢٠ شهریور ۱٣٨٨]



























[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


پيوست‌ها



پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



پی‌نوشت‌ها


[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


جُستارهای وابسته






منابع





پيوند به بیرون


[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 A 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 A 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40]





<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>