جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

منظور از شکستن اتم چیست

کلمه "شکستن اتم" به تجزیه طبیعی یا مصنوعی هسته اتم به اجزای کوچکتر معنی می‌دهد، که به تولید اتم جدید، و آزاد شدن انرژی منجر می‌گردد. وقتی رادیوآکتیویته کشف شد، معلوم گردید، که اتمهای عناصر رادیو آکتیو خود به خود می‌شکنند، و هرگز ممکن نیست شکستن این اتم‌ها متوقف نمود، یا سرعت شکست آنها را کم و زیاد کرد.

نخستین بار "رادر فورد" به سال ۱۹۱۹ موفق به شکستن هسته اتم ازت شد. او این کار را به کمک بمباران ازت با ذرات "آلفا" انجام داد، و هسته‌های اکسیژن و ئیدروژن را بدست آورد. به این ترتیب انسان موفق شد، عنصری را به عناصر دیگر تبدیل کرد.

اتم شکنی‌های اولیه با مشکلات زیادی توام بود، زیرا در بمباران با ذرات آلفا ذره باید از چند اتم بگذرد، تا به طور تصادفی با یک هسته برخورد کند د مسلما" ضمن عبور از اتمها نیز سرعت ذره کمتر می‌شود، به دلیل اینکه ذرات آلفا و هسته‌ها هر دو دارای بار مثبت هستند، و در حالت کلی همدیگر را دفع می‌کنند، مگر اینکه به ذره آلفا سرعت کافی داده شود، تا بر نیروی دفع غلبه کند. بنابراین در بمباران با ذرات آلفا حتماً باید به آنها شتاب داده شود.

وقتی در سال ۱۹۳۲ نوترون کشف شد، بدلیل خنثی بودنش وسیله مناسبی برای شکستن اتم به حساب می‌آمد، زیرا نوترون هنگام عبور از ماده با نیروهای دافع رو به رو نمی‌شد. در اینجا نیز مقدار انرژی حاصل از یک شکافت کم است، و برای ایجاد انرژی بیشتر باید وسیله‌ای برانگیخته شود، که شکافت هسته‌ها بعد از شروع مرتباً ادامه یابد، همچنانکه در سوختهای معمولی احتراق بعد از شروع مرتبا" ادامه می‌بابد. خوشبختانه رها شدن نوترونها بعد از شکافت این مشکل را برطرف می‌کند، و فعل و انفعال زنجیره‌ای را ممکن می‌سازد، که به نوبه خود هسته اتم‌های دیگر را می‌شکافد، و به تدریج عده نوترونها زیاد می‌شود و در مدتی کمتر از یک میلیونیم ثانیه ده میلیون کیلووات ساعت انرژی به وجود میاید.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- منظور از شکستن اتم چیست، سايت آفتاب، برگرفته از سايت: پارس پلانت



جُستارهای وابسته

اَتُم
انرژی اتمی
بمب اتم



سرچشمه‌ها

سايت آفتاب


<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>