جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

غار آلتامیرا



فهرست مندرجات


غار آلتامیرا (Cave of Altamira)، حدود ۳٠ کيلومتر به طرف غرب شهر سانتاندر (Santander)، در اسپانیا واقع است که در دیوارها و سقف آن تصاویر حیوانات نقاشی شده است و از آثار هنری دورۀ پارينه سنگی (عصر حجر) به‌شمار می‌رود.[۱]

نقاشی‌های غار آلتامیرا به ۱۴ تا ۱۲ هزار سال پیش از میلاد بازمی‌گردد و دربردارنده نگاره‌هایی از گاومیش کوهان‌دار آمریکایی‌ است.[٢]


[] هنر غارنشینان

هنر غارنشینان، کهن‌ترين فرهنگ در ميان فرهنگ‌های بشر، ديرتر از بقيه، آن هم به‌وسيله تفنن‌کاران و به‌طور تصادفی کشف شد.

در سال ۱۸۷۹ ميلادی، باستان‌شناس غيرحرفه‌ای (آماتور) به‌نام "مارسلینو دوسوتولا" (Marcelino Sanz de Sautuola) که در حوالی شهر سانتاندر در اسپانيای شمالی می‌زيست و به زندگی گذشته انسان علاقه‌مند بود، به کاوش در غارهای آلتاميرا در ملک خودش پرداخت؛ زيرا سابقاً نيز نمونه‌هايی از سنگ چخماق (سنگ آتشزنه) و استخوان حکاکی شده در اين محل پيدا کرده بود. او در اين کار از ياری‌های دختر يازده ساله‌اش برخوردار بود. از آنجايی که سقف غار پر از زباله فقط چند سانتی متر از سر "دوسوتولا" بالاتر بود و دخترش بهتر از او سقف را می‌ديد و بيش از او می‌توانست شکل‌های سايه مانند، جانوران نقاشی شده بر سقف غار را ببيند.[٣] به این ترتیب، دوسوتولا نخستین انسان معاصر بود که قدیمی‌ترین آثار نقاش مربوط به ده تا پانزده هزار سال پيش از ميلاد را کشف کرد.[۴]


ويل دورانت، دانشمندامريکايی، در اين باره چنين می‌نويسد:

    "هنگامی که سنيور مارسلينور دوسوتواولا در املاک خود در ناحيه آلتاميرا در شمال اسپانيا گردش می‌کرد غاری را در آن‌جا مشاهده کرد. از هزاران سال پيش سنگهايی افتاده و در غار را بسته و رسوبات غاری درز آنها را محکم کرده و گويی بدر آن مهرزده بود. در نتيجه ديناميتهايی که برای خراب کردن ساختمانی در آن نواحی به‌کار بردند ناگهان سنگهای دهانه پس رفت و غار نمايان گرديد. سه سال بعد هنگامی که سوتواولا برای تماشا به درون غار رفت نظرش متوجه علامات عجيبی شد که بر ديوارهای غار نقش شده بود، يکروز دختر کوچک اين سنيور نيز همراه او به غار رفت و چون مانند پدرش ناچار نبود سرش را خم کند تا به سقف غار نخورد، چشمانش را متوجه سقف ساخت و در آن جا نقش يک گاو وحشی نظرش را جلب کرد و چون دقت کرد ديد بسيار خوب رسم و رنگ‌آميزی شده است. پس از آن سقف ديوارهای غار را مورد دقت قرار دادند و نقاشی‌های فراوان ديگر در آن يافتند. در سال ۱۸۸٠ م. سوتواولا گزارشی از مشاهدات خود را انتشار داد و باستان‌شناسان گزارش او را باشکی که از مختصات ايشان است استقبال کردند؛ يکی از دانشمندان قدم رنجه فرموده از غار ديدن کرد و نتيجه اين شد که گفتند اين نقوش تقلبی است و اين نظر مدت سی سال به همين حال باقی بود. پس از آن تصاوير ديگری در غارهای ديگر کشف شد که در نتيجه مجاور بودن با افزارهای خارايی غير صيقلی و استخوان و عاج صيقلی‌شده همه پذيرفتند که مربوط به دوره‌های ماقبل تاريخ است و در اين موقع بود که دريافتند نظر سوتواولا درست بوده است، ولی در اين هنگام ديگر آن شخص زنده نبود. آنگاه زمين‌شناسان به آلتاميرا آمدند و به اجماع اظهار عقيده کردند که رسوباتی که بر روی بعضی از نقش‌هاست مربوط به عهد حجر قديم می‌باشد. آنچه امروز مورد قبول است آن است که نقاشی‌های آلتاميرا و قسمت اعظم آثار هنری که از دوران ماقبل تاريخ برجای مانده مربوط به دوره ماگدالنی است يعنی در حدود ۱٦٠٠٠ سال قبل از ميلاد تاريخ آن است. همين طرز نقاشی‌هايی که از حيث تاريخ جديدتر است در غارهای متعددی در فرانسه اکتشاف شده و همه آنها بازمانده عصر حجر قديم است."[۵]

با آن که مارسلینو دوسوتولا بر این اعتقاد بود که این تصاویر متعلق به‌هزاران سال پیش است، اما بسیاری از دانشمندان این عمل را به گاوچران‌های همان حوالی نسبت دادند که برای سرگرمی و تفریح به ترسیم این اشکال پرداخته‌اند.[٦] حتی يکی از باستان‌شناسان نسبت به‌اعتبار آنها شديداً ترديد داشت. بنابر اين، در كنگره "باستان‌شناسی پيش از تاريخ" كه در ۱٨٨٠ در ليسبون تشكيل شد؛ رسماً به‌عنوان نقاشی‌های بدلی از بحث كنار گذارده شد.[٧]


به‌هر حال، آثار نقاشی بر دیوار غارها به‌عنوان آثار مردمان پیش از تاریخ به‌آسانی پذیرفته نشد. همهٔ مولفان از این اکتشاف مارسلینو دوسوتولا که نخست با عدم قبول عامه روبرو شد یاد کرده‌اند. اما با کشف تصاویری مشابه در غارهای حاشیه اقیانوس اطلس از سال ۱۸۸۳ تا ۱۹۰۱ نظر محافل علمی دگرگون گشت. با به‌کارگیری روش‌های پیشرفته قدمت این نقاشی‌ها به اثبات رسید.[٨]


چنان که پس از شانزده سال، در سال ۱٨۹٦ در "پر - نو- پر ژيروند" فرانسه، نقاشی‌هايی کشف شد که بخش‌هايی از سطح‌شان را ته نشست‌های آهکی پوشانده بود و لازمه تشکيل اين ته نشست‌ها نيز سپری شدن چندين هزار سال از آفرينش نقاشی‌های مزبور بوده است. اين نقاشی‌ها نخستين نقاشی‌هايی بودند که از سوی کارشناسان به‌عنوان نقاشی‌های معتبر شناخته شدند. در سال ۱۹٠۱ آبه بروی، رئيس باستان‌شناسان پيش از تاريخ، هنر درون غار "فون – دو – گوم" در دوردونی فرانسه را کشف و تأييد کرد[۹] و به ويژه پس از پس از شانزده سال در ۱٨۹٦ با كشف نقاشی‌هايی در (پر ـ نو ـ پر، فرانسه) اين هنر از سوی كارشناسان، معتبر شناخته شد و با كشف و تأييد آثار نقاشی غار "فون دوگوم" فرانسه در ۱۹٠۱ توسط آبه بروی، اين هنر رسميت يافت و بخصوص با كشف نقاشی‌های غارهای لاسكو در ۱۹۴٠ كه به ورسای ماقبل تاريخ ملقب گشت، شکاکان سرانجام متقاعد شدند و هنر نقاشی غارنشينان ارج و منزلت ويژۀ خود را در پهنۀ تاريخ هنر كسب نمود.[۱٠]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- غار آلتاميرا، ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد؛ برگرفته شده از کتاب اطلاعات عمومی پیام، صفحه ۱۷۰
[۲]- عصر سنگ، ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[۳]- تولد هنر، سايت آفتاب (۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۶)
[۴]- غار آلتامیرا و غار لاسکو، سايت اينترنتی
[۵]- (لغت‌نامه دهخدا، زير سرواژه‌ی "غارنشينی"؛ نقل با تلخيص از فصل ششم تاريخ تمدن تاليف ويل دورانت، ترجمه احمد آرام، تهران: از ص ٢٠۵ ببعد).
[۶]- غار آلتاميرا، ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد؛ برگرفته از: غریب پور، بهروز، انیمیشن از نخستین گام‌ها تا اعتلا، تهران: دانشگاه هنر، چاپ اول، ۱۳۷۷
[٧]- تولد هنر، سايت آفتاب (۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۶)
[۸]- غار آلتاميرا، ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد؛ برگرفته از: غریب پور، بهروز، انیمیشن از نخستین گام‌ها تا اعتلا، تهران: دانشگاه هنر، چاپ اول، ۱۳۷۷
[۹]- تولد هنر، سايت آفتاب (۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۶)
[۱٠]- دکتر یکرنگیان، مفاهيـم ذهنی هنـر نقاشی غارنشينان، آموزشگاه اثر



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>