ه‍.ش. ۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

غار لاسکو



فهرست مندرجات



غار لاسکو (The cave of Lascaux) نزديك مونتينياك در دوردونی در جنوب غربی فرانسه واقع شده است.[۱]

ديواره‌های اين غار، محل نقاشی‌های فوق‌العاده گرانبها از جانوران است که قدمت آنها به ۱٦ تا ۱٧ هزار سال پيش باز می‌گردد و اين تصاویر، آنها را در ميان قديمی‌ترين نمونه‌های هنر غار قرار می‌دهد که تاکنون يافته شده است.[٢]

حدود بیست و دو هزار سال پیش، انسان در غارهای لاسکو (Lascaux) نخستین تصاویر گفتاری را بر روی سنگ و دیوار رسم کرد.[*]


[] تاریخچه

در سال ۱۹۴۱ میلادی در غار لاسکوی فرانسه به‌طور اتفاقی آثاری پیدا شد که بعدها یکی از با ارزش‌ترین آثار هنری پیش از تاریخ لقب گرفت. در اعماق این غار شکارچیان نقاش آن زمان بر روی دیوار تصاویر حیوانی چون ماموت – گاو وحشی – بسیار زیبا آهو اسب گرگ نقاشی کرده بودند و آثار مربوط به دوره نوسنگی[*]


نزديك مونتينياك در دوردونی فرانسه، در سال ۱۹۴۱ كشف شد. نقاشی‌های‌ اين غار، از شگفت‌انگيزترين هنر متعلق به دوران پيش از تاريخ تلقی‌ می‌شود. اين نقاشی‌ كه تصاوير جانورانی‌ نظير ماموت، گاو وحشی، گوزن شمالی، اسب، گراز نر و گرگ هستند، جنبه‌ی تزيينی ندارند و آفرينندگان آنها، معنايی جادويی برايشان در نظر داشتند.[*]

غارهای لاسکو، نزديک مونتينياک – در منطقه دوردونی فرانسه – بر حسب تصادف در سال ۱۹۴۱ توسط دو پسر بچه که سرگرم توپ بازی در قطعه زمينی بودند کشف شد. سگ متعلق به اين دو که به دنبال توپشان می‌رفت ناگهان در سوراخی افتاد و ناپديد شد و پسرها که پارس‌های سگ ته سوراخ به گوششان می‌رسيد آن قدر به دنبالش رفتند تا به درون غار رسيدند، وقتی کبريت روشن کردند متوجه نقاشی‌های با شکوهی از پيکره‌های جانوران بر روی ديوارها شدند؛ اين نقاشی‌ها امروزه عموماً شگفت‌انگيزترين هنر متعلق به دوران پيش از تاريخ تلقی می‌شود.

غارهای لاسکو مانند بقيه غارها، آبروهايی زيرزمينی بودند که طولشان از چند صد متر به چند هزار متر می‌رسيده است. اغلب غارهای مزبور، تقريباً به شکل غير قابل عبور توسط گسل‌هايی متعدد يا ته‌نشين‌هايی چون استلا کتيت‌ها و استلا گميت‌ها مسدود شده‌اند، انسان شکارگر و هنرمند در اعماق اين غارها و در نقاطی بس دورتر از دهانه‌های آنها که برای سکونتش بر می‌گزيد تصاوير جانورانی چون ماموت، گاو وحشی، گوزن شمالی، اسب، گراز نر و گرگ را بر روی ديوارها نقاشی يا حکاکی می‌کرد.[*]


[] هنر پیش از تاریخ

درباره هنر ماقبل تاریخ سخن گفتن سخت است. تنها می‌توان به توصیف آثار به‌جا مانده پرداخت. نتیجه‌گیری و تحلیل بماند برای کسانی که صاحب‌نظر هستند.

نقاشان لاسکو برای نقاشی سقف و دیوارهای بلند غار داربست زده‌اند که بقایای آن هنوز پابرجاست! برای ایجاد روشنایی هم از چراغ‌های پیه‌سوز استفاده نموده‌اند! معمولا تصویر انسان در هنر ماقبل تاریخ کم است. اما در لاسکو یک مورد وجود دارد: در یک نقاشی بسیار شگفت‌آور در غار لاسکو مردی لاغر اندام نشان داده شده که در برابر یک گاو وحشی عظیم‌الجثه و شکم‌دریده دراز کشیده یا احتمالاً به‌وسیله کرگدن سمت چپ که از صحنه خارج می‌شود نقش زمین شده است. هر دو جانور با همان دقت ماهرانه‌ای نمایانده شده‌اند که ما معمولاً از طریق غارنشینان انتظار داریم؛ کرگدن سنگین و کند می‌رود، گاو وحشی از خشم برآشفته و موهای بدنش سیخ شده است و روده‌هایش به‌صورت کلافی سنگین از بدنش آویخته‌اند. لیکن مردی که چهره‌اش به پرنده‌ای می‌ماند (احتمالاً نقاب زده) با دست هنرمند تازه‌کار و نا ماهر در هر مکان و زمانی کشیده شده است؛ وضعش گنگ است.[خلاصه تاريخ و هنر][*]



[] نظریه‌ای درباره ارتباط موسیقی و نقاشی‌های غار

پروفسور Reznikoff در یک کنفرانس علمی، نظریه جدیدی درباره ارتباط موسیقی و آواز با محل‌های نقاشی‌های دیواری درون غارها ارائه داده است. به اعتقاد وی نقاشی‌های دیواری، در مکان‌هایی که امکان طنین صدا وجود دارد یا در نزدیکی آنها، به‌وجود آمده‌اند و تراکم این نقاشی‌ها ارتباط مستقیمی با افزایش طنین صوت دارد، همچنین به نظر وی، در مکان‌هایی که طنین صدای خوبی وجود داشته ولی امکان نقاشی موجود نبوده، غارنشینان به ثبت خطوط و نقاط قرمز اکتفا کرده‌اند که نظریه اخیر می‌تواند به‌این معنا باشد که این افراد ابتدا موقعیت‌های مورد نظر را با آزمایش طنین صوت انتخاب می‌کرده‌اند و سپس نقاشی را آغاز می‌نمودند.[*]


[] گردشگری در غار

سال ۱۹۴۱ ميلادی بود كه چهار پسر فرانسوی موقع بازی در نزديكی روستايی به‌نام "دُردُنيه"، غاری را كشف كردند كه روی ديوارهايش نقاشی‌های بی‌نظيری كشيده شده بود. نام این غار "لاسکو" بود.

دانشمندان بعدها کشف کردند که این نقاشی‌ها را مردم ۱٧ هزار سال پیش کشیده‌اند. هر سال مردم از همه جای دنیا به فرانسه سفر می‌کردند تا این نقاشی‌ها را از نزدیک ببینند، اما رفت و آمد زیاد باعث فرسایش غار و نقاشی‌هایش می‌شد، برای همین فرانسوی‌ها غار لاسکوی٢ را عیناً از روی غار اصلی بازسازی و برای تماشای مردم آماده کردند. چند سال پیش غار لاسکوی٣ هم درست شد. این غار دیگر منتظر نمی‌شود مردم به دیدنش بیایند؛ خودش به جاهای مختلف دنیا سفر می‌کند تا مردم همه جا بتوانند با شگفتی‌های غار لاسکو آشنا شوند.[*]

تالار گاوها، ديوار سمت چپ غار لاسكو، ۱٠٠٠٠-۱۵٠٠٠ ق.م. دوردونی فرانسه


[] ویژگی‌ها

غار لاسکو از جمله غارهای طبیعی بوده و از سنگ‌های آهکی تشکیل شده است.

این غار به‌خاطر موقعیت مکانی خاص خود تا به امروز سالم مانده و عوامل ذکر شده در به‌وجود آوردن قشر کربناته (کربنات کلسیم تبلور یافته ریز بلور) نقش اساسی را داشته است و با توجه به عمق قابل ملاحظه غار و این که غار در دامنه تپه‌ای وسیع قرار دارد که توانسته است از گزند حوادث محفوظ بماند.

بدون تردید این غار محلی امن برای اسکان انسان‌های اولیه بوده است زیرا آن‌ها با اطمینان خاطر و داشتن فرصت و وقت مناسب توانسته‌اند آثاری گرانبها را از خود بر جا بگذارند و موجب شگفتی انسان‌های عصر حاضر شوند.[در مورد غارها، دانشنامه رشد]

در اعماق این غار که مجرای عبور آب زیرزمینی محل سکونت مردم غارنشین بود، شکارچیان نقاش آن زمان، بر روی دیوار، تصاویر حیواناتی چون ماموت، گاو وحشی، آهو، اسب و گرگ نقاشی کرده بودند. به‌نظر می‌رسد در اعماق تاریک این غار، انسان پیش از تاریخ برای روشنایی از چراغ سنگی که سوخت آن چربی بوده استفاده کرده باشد. در هر صورت، نقاش غار تکه‌های گل اخرای قرمز یا زرد را به دیوار پاشیده و یا آن‌ها را با چربی مخلوط کرده و به‌کار برده است و از تکه استخوانی ممکن است به‌جای قلمو و یا از چوب بلندتری، برای نقاشی سطوح بالاتر استفاده کرده باشد. این آثار هنری شگفت‌انگیز ممکن است با وسایلی این چنین ابتدایی خلق شده باشند.


[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]- باکتری‌های‌هنرنشناس، روزنامه اعتماد ملی، شماره ۹۳۱، ۹ خرداد ۱۳۸۸
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]