جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

وهاب، عبدالتواب

از: مهديزاده کابلی


فهرست مندرجات


عبدالتواب وهاب (زادۀ ۱٣٣۵ خ - )، از هنرمندان چهره‌دست هنر خوش‌نويسی و گرافيک معاصر افغان مقيم آمريکاست که در زمینه‌های هنر خطاطی و طراحی گرافیک، شیوه‌های خاص خود را پدید آورده است.


[] زندگی‌نامه

عبدالتواب وهاب فرزند عبدالقیوم وهاب پسر سردار عبدالوهاب خان - که پدر بزرگ‌اش زمانی والی ترکستان بود و بعدها در دربار امیر حبیب‌الله خان و اعلیحضرت امان‌الله خان به‌عنوان امین‌المکاتیب خدمت می‌کرد - و از جانب مادر نوۀ هنرمند معروف افغانستان استاد خیرمحمد خان یاری (رسام) اســت که در ســال ۱٣٣۵ خورشـيدی (۱۹۵٦ ميلادی)، زمانی که پدرش به‌عنوان کارمند رسمی در شهر هرات مشغول به‌کار بود، در آنجا ديده به‌جهان گشود. آموزش دورۀ ابتدايی را در شهر باستانی هرات آغاز کرد و پس از سال سوم دبستان با خانوادۀ خود به کابل آمد و در مکتب صنایع کابل وارد شد و تا پايان دورۀ دبيرستان در آنجا درس آموخت. سپس به دانشکدۀ هنرهای زبيای دانشگاه کابل راه يافت و تحصيلات عالی خود را در آنجا ادامه داد.

او که در يک خانوادۀ هنرمند پرورش يافته و هنر نقاشی و خوشنويسی را از همان دوران کودکی نزد پدر بزرگش فراگرفته بود، دورۀ تحصيلات دانشگاهی را نيز در رشتۀ هنر خوش‌نويسی و گراقيک پی گرفت.

تواب وهاب، در سال ۱٣۵٨ خورشيدی (۱۹٧۹ م) به آمریکا رفت و در ايالت کالفورنيا اقامت گزيد. او با آنکه برای امرار معاش به‌کارهای مختلف اشتغال ورزيد، اما هرگز از کار هنر و هنر آفرينی دست نکشيد و به‌ويژه از هنگامی که به هنرهای شرقی و هنر هندسی اسلامی علاقمند شد، با فراگيری دانش کامپیوتر و دسترسی به برنامه‌های مختلف گرافیکی به خلاقيت‌های هنری خود افزود.


[] آثار

آثار عبدالتواب وهاب که در نوع خود بی‌نظیر اند، زبان زد جامعه هنری فارسی زبانان در آمريکاست به‌ويژه، هنر خطاطی (فانتوگرافی) او در بین افغان‌ها و ايرانيان معروف بوده و تا کنون آثارش در پنج جلد کتاب به نشر رسیده است.








[] نمایشگاه‌ها


در دست تهيه است...


[] جایزه‌ها

عبدالتواب وهاب، در سال ....، مدال طلایی هنری - فرهنگی را از اداره هنر و ادبیات تلویزیون نور دریافت کرد.


[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهديزاده کابلی با همکاری آقای عبدالوهاب تواب برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون






[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]