جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

افغانستان، گسترش کوشش‌های غیر نظامی

برگرفته از: وب‌سايت صدای آمريکا


فهرست مندرجات



[] افغانستان، گسترش کوشش‌های غیر نظامی

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سخنانی درباره استراتژی آمریکا در افغانستان اعلام کرد سیاست دولت او برای افغانستان "هدفی روشن و مشخص دارد: از هم پاشیدن و شکست دادن القاعده ... و جلوگیری از بازگشت آن به افغانستان یا پاکستان. این هدفی است که باید بدست آید. مقصودی است درست." و آنگونه که رییس جمهوری گفت: "افزایش عمده در کوشش‌های غیر نظامی ما برای موفقیت در افغانستان حیاتی است"

مردم افغانستان در جستجوی آینده‌ای بهتر هستند. با این حال، بار دیگر، ما دیدیم که خشونت و ابهام امید به روزی جدید را کمرنگ کرده است. بنابراین، برای پیشبرد امنیت، فرصت و عدالت - نه فقط در کابل، بلکه در تمام ایالت‌ها - ما به کارشناسان کشاورزی، معلمین، مهندسان و حقوقدانان نیاز داریم. به این طریق است که ما می‌توانیم دولت افغانستان را یاری دهیم به مردمش خدمت کند و اقتصادی را که تجارت مواد مخدر بر آن مسلط نباشد، بوجود آورد. و به این دلیل است که من دستور می‌دهم بر تعداد کارشناسان غیر نظامی ما در محل افزوده شود.

و بنابراین، دولت اوباما هزینه کوشش‌های غیر نظامی در افغانستان را دو برابر ساخت و به ۲۰۰ میلیون دلار در ماه افزایش داد. وزارتخانه‌های کشاورزی، دفاع، و امور خارجه، و آژانس آمریکایی توسعه بین‌المللی، از جمله نهادهایی هستند که در روند بازسازی درگیر بوده اند.

این کوششی عظیم است، زیرا نزدیک به سه دهه جنگ و خشونت افغانستان را ویران کرده است. بنابراین، روند بازسازی تقریبا تمام جنبه‌های زندگی را در بر می‌گیرد، از آموزش ابتدایی، آموزش حرفه ای و بهبود بهداشت و درمان گرفته تا ساختن شبکه آبیاری، پروژه‌های ِاحیای جنگل‌ها و پرداخت وام به بازرگانان کوچک.

اما، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت برای این که بخش غیر نظامی استراتژی رییس جمهوی موفق شود، مردم افغانستان باید در این روند درگیر باشند. آنها باید دولت خود را مسئول پای بندی به قولی که برای مبارزه با فساد و بهبود نهادهای دولتی داده است بدانند.

و در تلاش برای پیشبرد آشتی داخلی، آنها باید از کوششی به رهبری افغانستان برای کمک به اعضای طالبان که خشونت را محکوم می‌کنند و می‌خواهند به اعضای سازنده جامعه افغان تبدیل شوند، حمایت کنند.

پرزیدنت اوباما گفت: "راه پیش رو طولانی خواهد بود. روزهای دشواری وجود خواهد داشت. ولی ما در جستجوی مشارکت‌های طولانی با افغانستان خواهیم بود، که به قول فراهم آوردن روزی جدید برای افغان‌ها وفا کند."[۱]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله ديدگاه واشنگتن را در رابطه با گسترش کوشش‌های غیر نظامی امریکا در افغانستان بيان می‌دارد.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- افغانستان، گسترش کوشش‌های غیر نظامی، وب‌سايت صدای آمريکا: چهارشنبه، ٦ ژانويه ٢٠۱٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت صدای آمريکا


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]