جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ فروردین ۱۲, پنجشنبه

نگاهی اجمالی به رابطه چین و افغانستان

از: ببرک احساس


فهرست مندرجات



[] نگاهی اجمالی به رابطه چین و افغانستان

ارتباطات تاریخی بین چین و افغانستان در قرن هفتم میلادی شروع شد و در آن زمان گفته می‌شود که رهبر مانک‌های چین، سوان ژنگ، از دره بامیان دیدن کرده و از دو مجسمه بزرگ بودا که بعداً در سال ۲۰۰۱ توسط طالبان تخریب شدند، تحسین کرد.

روابط دیپلماتیک بین دو کشور رسماً در سال ۱۹۵۵ برقرار شد که این عمل افغانستان را یکی از اولین کشورهایی ساخت که رژیم کمونیستی مائو تسه تونگ را به رسمیت شناخت.

چین حکومت طالبان را که از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ در افغانستان حکمرانی داشت به رسمیت نشناخته بود، ولی بر اساس گزارشها از طریق پاکستان با آن‌ها روابط غیر مستقیم داشت.

روابط چین و افغانستان همیشه یک نوع ارتباط با پاکستان داشته است، زیرا پاکستان یکی از بزرگترین خریداران اسلحه و مهمات نظامی چین است.

هم‌اکنون هم افغانستان امیدوار است که چین بر پاکستان فشار وارد کند که ارگان‌های نظامی آن از حمایت طالبان دست بکشند.

در ساحه تجارت و سرمایه‌گذاری، چین کشوریست که با توجه به جمعیت و رشد اقتصادی بالا به هر نوع منبع طبیعی و اقتصادی نیاز دارد و این کشور سعی می‌کند که در ساحه انکشاف معادن در افغانستان فعال باشد.

هم‌اکنون بر اساس آمار و ارقام چیزی حدود ۹۰ در صد بودجه افغانستان از کمک‌های خارجی تمویل می‌شود و در نتیجه افغانستان تمایل دارد با انکشاف بخش معادن به خود کفایی برسد.

چین فعلاً در پروژه بزرگ بهره‌برداری از معدن مس عینک که در حدود ۴ میلیارد و ۴ صد میلیون دلار در آن سرمایه گذاری شده فعال است.

معدن دیگر که افغانستان آنرا به مزایده عرضه کرده است معدن آهن حاجی گک می‌باشد که سرمایه‌گذاری در آن بیشتر خواهد بود. گفته می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار است. چینی‌ها ممکن است بخواهند در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کنند.

افغانستان همین‌طور می‌خواهد که در بخش نفت و گاز هم در این کشور انکشاف صورت گیرد. افغانستان در نظر دارد که این انکشافات در پهلوی خود طرحهای ساختن خط آهن را نیز در بر داشته باشد. افغانستان فاقد راه آهن است.

چین به افغانستان سرباز نفرستاده است و به غیر از سرمایه‌گذاری در معدن مس عینک سرمایه‌گذاری بزرگ دیگر هم در این کشور ندارد. از این رو به گفته ناظران چین شاید درصدد داشتن منافع بزرگ اقتصادی در افغانستان دست کم در کوتاه مدت نباشد، ولی همین ناظران معتقدند که مقامات این کشور ترس دارند که مشکلات و درگیریها در افغانستان مشکلاتی را برای آنها بویژه در منطقه مسلمان نشین سین کیان در شمال چین ایجاد کند.

اما به‌هر حال به نظر تحلیلگران به‌نظر نمی‌رسد که چین تمایلی به استفاده از نیروی نظامی در افغانستان داشته باشد.

چین و افغانستان فقط حدود ۷۶ کیلومتر سرحد مشترک دارند که بهترین گذرگاه آن در ارتفاع ۵ هزار متری از سطح دریا قرار دارد که راهی صعب‌العبور است و در اکثر اوقات سال بخاطر برف‌باری مسدود است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين گزارش برای بی‌بی‌سی توسط ببرک احساس تهيه شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ببرک احساس، نگاهی اجمالی به رابطه چین و افغانستان، وب‌سايت بخش فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٢۴ مارس ٢٠١٠ - ٠۴ فروردین ١٣٨٩



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت بخش فارسی بی‌بی‌سی


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]