جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

پشتون‌ها ریشه اسرائیلی ندارند

از: بخش فارسی بی‌بی‌سی

پشتون‌ها ریشه اسرائیلی ندارند


فهرست مندرجات

.



پشتون‌ها ریشه اسرائیلی ندارند

بیشتر پشتون‌ها در استان‌های قندهار، هیلمند، فراه، غزنی، لوگر، ننگرهار، پکتیا، پکتیکا و هم‌چنان در سایر استان‌های افغانستان زندگی می‌کنند و حدود ۴٣ درصد مردم افغانستان را تشکیل می‌دهند

پشتون یا پختون (به پشتو: پښتانه؛ به اردو: پٹھان)، نام قومی مردمی است که به زبان پشتو سخن می‌گویند و بیشترشان مسلمان سنی حنفی هستند. این قوم در شرق و جنوب افغانستان و شمال‌غرب پاکستان زندگی می‌کنند. در گذشته به پشتون‌ها، «افغان» می‌گفتند اما پس از استقلال افغانستان، دولت این کشور واژه‌ی افغان را به همه‌ی مردم افغانستان اطلاق کرد و پس از آن بیشتر به این قوم، پشتون گفته می‌شود.

پشتو ظاهراً از لفظ پشتون یا پختون آمده‌ است که نام زبانِ قبیله‌ای از تبار «آریایی» است. این زبان اصلاً جز زبان‌های هندوایرانی است. قواعد آواشناسی نشان می‌دهد که واژه‌ی پشتو شکل دیگرگون‌شده‌ای از همان واژه پَرْسَوا (به‌معنای پارسی) است.

لفظ پشتون در ریگ‌ودا به‌شکل پکتس آمده‌ است. هرودوت مورخ یونانی آن‌را پکتیس و پکتویس و سرزمین آن‌ها را پکتیکا ذکر کرده (در پشتو این نام پشتونخوا یاد شده‌ است). بطلمیوس هم آن‌را پکتین نوشته‌ است. بنابراین نام پشتو از همان پکهت - پکتویس - پکتین ساخته شده و پشتو و پختو تلفظ می‌شود.

حبیب‌الله رفیع، نویسنده و پژوهشگر افغان می‌گوید پشتون‌ها یکی از اقوام اصیل آریایی هستند. او می‌افزاید: «نظریه‌ی بنی‌اسرائیلی بودن پشتون‌ها بر فولکلور و نظریه‌ی آریایی بودن پشتون‌ها بر تحقیقات علمی استوار است که براساس بشرشناسی و مجسمه‌هایی که در آریانا به‌وجود آمده و زبان‌شناسی زبان پشتو که یک زبان آریایی است، نشان می‌دهد که پشتون‌ها مرتبط با اقوام آریایی هستند.»

اخیراً روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داد که اسرائیل بودجه‌ای را برای آغاز تحقیقاتی در باره‌ی ارتباط نژادی پشتون‌ها با اسرائیلی‌ها اختصاص داده است.

گاردین از قول شماری از مردم‌شناسان اسرائیلی نوشته که در میان اقوامی که ادعا می‌شود با ۱۰ قبیله گم‌شده‌ی اسرائیلی ارتباط دارند، پشتون‌ها موارد قناعت‌بخش‌تری در این ادعاها دارند.

گاردین نوشته که شباهت‌هایی در نام‌گذاری، سنت‌ها، شیوه پوشیدن لباس و مواد خوراکی پشتون‌ها و یهودی‌ها وجود دارد. به‌علاوه به‌نوشته‌ی این روزنامه، در روایات شفاهی پشتون‌ها هم آمده که آن‌ها ریشه‌ی اسرائیلی دارند.

در برخی از کتاب‌های قدیمی در باره افغانستان نیز ارتباط نژادی پشتون‌ها با اسرائیلی‌ها سخن گفته شده است؛ از جمله در کتاب مخزن الافغانی (۱٦٦۲-۱٦٦۳ میلادی) نوشته نعمت‌الله هروی در باره ریشه اسرائیلی پشتون‌ها مطالب نوشته شده است.

در این کتاب آمده که طالوت، یکی از پادشاهان اسرائیلی در زمان داوود پیامبر دو فرزند داشت به‌نام‌های آصف و افغانا. در کتاب همچنین آمده که بخت‌النصر، پادشاه مشهور بابلی او را همراه با فرزندانش به مناطقی از افغانستان کنونی کوچاند.

با اين حال، شماری از پژوهشگران افغان در واکنش به آغاز تحقیقات دولت اسرائیل در باره ارتباط ژنتیکی قوم پشتون با اقوام اسرائیلی، گفته‌اند که پشتون‌ها آریایی هستند.


فرضيه‌ی مغرضانه و سیاسی؟

اما پژوهشگران افغان این روایت‌ها را بی‌پایه می‌دانند و مطرح کردن ارتباط پشتون‌ها با اسرائیلی‌ها را «مغرضانه» و «سیاسی» خوانده‌اند.

حبیب‌الله رفیع، نویسنده و پژوهشگر افغان می‌گوید پشتون‌ها یکی از اقوام «اصیل» آریایی هستند.

او گفت: «نظریه بنی‌اسرائیلی بودن پشتون‌ها بر فولکلور و نظریه آریایی بودن پشتون‌ها بر تحقیقات علمی استوار است که براساس بشرشناسی و مجسمه‌هایی که در آریانا به‌وجود آمده و زبان‌شناسی زبان پشتو که یک زبان آریایی است، نشان می‌دهد که پشتون‌ها مرتبط با اقوام آریایی هستند.»

امین مجاهد، عضو فرهنگستان علوم افغانستان نظریه ارتباط نژادی پشتون‌ها با اسرائیلی‌ها را «غرض‌آلود» و ناشی از اهداف سیاسی می‌داند. او می‌گويد: «این نظریات یا بر اساس عقده یا ملحوظات خاص سیاسی ارائه شده است و اساس علمی و تاریخی ندارد.»

گاردین هم نوشته که شباهت‌هایی که میان پشتون‌ها و اقوام اسرائیلی وجود دارد، تثبیت کننده ریشه نژادی آن‌ها نیست، اما افزوده که تحقیقات ژنتیکی نشان خواهد داد که میان آنان ارتباط ۲۷۰۰ ساله‌ای که عنوان شده درست است یا نه.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.
يادداشت ٢: يکی از فرضيه‌ها - در اين زمينه - اين است که بر اساس مطالعات دانشمندان، درصدی از مردم افغانستان، ايران، بخش شمال غربی هند و کشمیر از قوم بنی‌اسرائیل و از فرزندان یعقوب به‌ويژه از نسل یوسف هستند و تست DNA به‌خوبی این را نشان می‌دهد. کروموزم مردانه J2 که از حضرت یعقوب به ارث رسیده است، در میان مردان این ناحیه (تا ۳٠ درصد) حتی بیش از مردان اسرائیل (تا ۱۵ درصد) یافت می‌شود! رجوع شود به: آمار و اطلاعات مستند. بنابر اين، فرضيه‌ی يهودی بودن تنها در مورد پشتون‌ها مصداق پيدا نمی‌کند، بلکه گستره‌ی بازتر دارد و پارس‌ها و تاجيک‌ها را نيز شامل می‌شود.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- پژوهشگران افغان: پشتون‌ها ریشه اسرائیلی ندارند، وب‌سايت فارسی بی بی سی: دوشنبه ۱۸ ژانويه ٢٠۱٠ - ٢۸ دی ۱۳۸۸


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی