جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

غالب، حبيب‌الله

از: مهديزاده کابلی


فهرست مندرجات


حبيب‌الله غالب (زادۀ ١٣١٨ خورشيدی)، يکی از علمای دينی، حقوقدان و وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان است.


[] زندگی‌نامه

حبيب‌الله غالب فرزند مولوی محمدعمر کوهستانی غالب در ١٧ ثور سال ١٣١٨ در قريۀ قاضی‌خيل ولسوالی (شهرستان) کوهستان ولايت (استان) کاپيسا چشم به جهان گشود. تحصيلات دورۀ ابتدايی را در مدرسۀ (مکتب) گلبهار، دورۀ متوسطه و دبيرستان را در سال ١٣٣٧ خورشيدی در مدرسۀ امام ابوحنيفه به پايان رساند. سپس تحصيلات عالی را در دانشکدۀ شرعيات دانشگاه کابل ادامه داد و در ١۵ قوس ١٣۴١ مدرک ليسانس خود را اخذ کرد.

غالب در اول جدی همان سال در وزارت عدليه افغانستان آغاز به کار کرد و در سال ١٣۴۵، برای ادامه تحصيل به كشور مصر رفت و در رشتۀ حقوق و فقه تطبيقی در دانشکدۀ فقه و قانون دانشگاه الازهر قاهره به تحصيل پرداخت و مدرک فوق‌ليسانس به‌دست آورد.

وی پس از بازگشت به افغانستان، سال‌ها در سمت آمر کتابخانه وزارت عدليه اين کشور خدمت می‌کرد.

پس از کودتای هفت ثور ١٣۵٧، غالب دستگير و زندانی شد و زمانی که از زندان بيرون آمد، برای مدت يکسال تحت نظر بود؛ اما دوباره در وزارت عدليه استخدام شد و در سال ١٣٦١، او را به‌عنوان مدير عمومی قلم مخصوص گماشتند و پس از آن، مدتی به‌عنوان مشاور در بخش‌های مختلف رياست عمومی تقنين مشغول به‌كار بود؛ ولی بازهم تحت نظر قرار گرفت و احتمال داشت به زودی زندانی شود. بنابر اين، ناگزير به کشور پاکستان مهاجرت کرد و تا سال ١٣٧٣ در آن کشور اقامت گزيد.

غالب در دوران مهاجرت نيز از کار و فعاليت‌های فرهنگی و سياسی دست نکشيد و به‌خدمات زير پرداخت:

    ١- عضو موسس و سرپرست شورای ثقافتی جهاد افغانستان و رئيس بخش تحقيقات اسلامی.
    ٢- رئيس موسسۀ خيريۀ مدينۀ منوره برای تربيت کودکان يتيم و همچنان استاد دانشگاه (پوهنتون) دعوت و جهاد.
    ٣- رئيس تقنين وزارت عدليۀ حکومت موقت مجاهدين.
    ۴- رئيس تعليم و تربيت دارالايتام‌های موسسۀ خيريه اسرا.

هنگامی که مجاهدين افغان پيروز شد، غالب در سال ١٣٧٣ به افغانستان بازگشت و به‌عنوان معاون لوی سارنوالی (دادستان کل کشور) در امور نظارت از تطبيق قوانين و رئيس حراست قانون و امور عدلی و قضايی اشتغال ورزيد و در طرح قانون اساسی و برای روی‌کار آمدن حکومت قانون، در کنفرانس‌های سويس و واشنگتن شرکت کرد.

وی همچنان در اين ايام، در پروسۀ صلح و حل قضيۀ افغانستان که از جانب پادشاه سابق افغانستان با همکاری سازمان ملل متحد براه ‌انداخته شده بود، در مجالس کويته، روم و بن شرکت جست.

پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، غالب در حکومت‌های موقت، انتقالی و منتخب، به‌عنوان عضو کميسيون مستقل اصلاحات عدلی و قضايی، رئيس کميته ريفورم (اصلاحات) قوانين و عضو بورد مشورتی حقوقی و عدلی مقام رياست جمهوری انجام وظيفه نموده و همزمان به‌عنوان مشاور حقوقی وزارت عدليه نيز خدمت می‌کرد. او در لويه جرگۀ قانون اساسی عضو بود و همچنان به کشور‌های عربستان سعودی، سودان، فرانسه، سويس، ايتاليا، آلمان، امريکا و کانادا سفر‌های کاری داشت.

وی، پيش از آن که به پست وزارت عدليه منصوب شود، به‌عنوان رييس بورد مشورتی حقوقی و عدلی مقام رياست جمهوری مشغول به‌کار بود.[۱]

در جلسه ٢٦ جدی ١٣٨٨ شورای ملی افغانستان، که با شرکت ٢٢٤ نماينده برگزار شده بود، غالب ١١۵ رأی موافق، ٩٩ رأی مخالف، ٨ رأی سفيد و ١ رأی باطل به دست آورد و بنابر اين به‌عنوان وزير عدليه افغانستان انتخاب شد.[٢]

گذشته از اين، حبيب‌الله غالب تحقيقات علمی خود را در امور دستگاه پوليس، څارنوالی (دادگستری)، محابس (زندان‌ها) و دارالتأديب، در کشورهای مصر و ترکيه به‌سر رسانيده ‌است. وی دارای رتبۀ دولتی (درجۀ کارمندی) مافوق رتبه با چهار ســال قـدم بـوده، و در دوران کار څارنـوالی، درجۀ علمـی څارنپوه (حقوقـدان) را دريافـت کـرده ‌اســت.[٣] او به زبان‌هاى درى، پشتو و عربى تسلط دارد.[۴]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- برگرفته از بيوگرافی مختصر حبيب‌الله غالب وزير عدليۀ جمهوری اسلامی افغانستان، وب سايت مربوط به وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان
[۲]- حبيب‌الله غالب د عدليې وزير په توګه باور رايه تر لاسه کړه، آژانس خبرى پژواک
[۳]- بيوگرافی مختصر حبيب‌الله غالب وزير عدليۀ جمهوری اسلامی افغانستان
[۴]- زندگی‌نامه وزیران حج و اوقاف، فواید عامه، و عدلیه، شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت رسمی وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان
سايت اينترنتی شبکه اطلاع‌رسانی افغانستان
وب‌سايت آژانس خبرى پژواک



[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]