جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

جنگ‌های صلیبی

از: مهدیزاده کابلی


فهرست مندرجات


جنگ‌های صلیبی (از سال ۱۰۹۵ تا ۱٢۹۱ میلادی)، به سلسله جنگ‌هایی طولانی و متعدد گفته می‌شود که مسیحیان اروپا برای بازپس گرفتن بیت‌المقدس که زیر سلطه مسلمانان بود، در قرون یازده و دوازده میلادی بدان دست می‌زدند. این جنگ‌ها در سال ۱۰۹۵ میلادی، میان مسلمانان و مسیحیان آغاز شد.


جنگ‌های صلیبی، در مجموع نه جنگ است که در جنگ اول و چهارم هیچیک از پادشاهان اروپایی دخالت نداشتند و فقط نجبا و اصیل‌زادگان بودند که بر صلیبی‌ها فرمانروایی می‌کردند. گفته می‌شود که غیر از جنگ اول در باقی جنگ‌ها مسیحیان از مسلمانان شکست خوردند. نخستین کسی که پرچم جنگ را برافراشت فردی بود به‌نام ادمار دو لوپویی از کلیسا کاتولیک. در سال ۱۰۹۵ میلادی پاپ اوربانوس دوم همه مسیحیان اروپایی را مجبور کرد تا علیه ترکان مسلمان قیام کنند و شهر اورشلیم (بیت المقدس) واقع در فلسطین را اشغال کنند. در همان سال، سپاه بزرگی مهیا و رهسپار نخستین جنگ صلیبی گردید. عده زیادی از جنگجویان صلیبی در طول سفر خطرناک از اروپا تا خاورمیانه جان خود را از دست دادند. آن‌ها که زنده ماندند در سال ۱۰۹۹ میلادی بیت المقدس را تسخیر کردند. بین سال‌های ۱۰۹۹ میلادی تا ۱۲۵۰ میلادی شش جنگ صلیبی دیگر رخ داد ولی در هیچ یک از آن‌ها صلیبیون موفقیتی به‌دست نیاورند.


[] تاریخچه

نخستین جرقه‌های جنگ‌های صلیبی، در سال ۱۰۹۵ میلادی با خطابۀ آتشین پاپ اوریان دوم (Urban II) در کلرمون شعله‌ور شد[۱] و آتش این جنگ‌ها بعد از قریب به ٢٠٠ سال در سال ۱٢۹۱ میلادی با فتح آخرین دژ صلبیون در بندر عکا به دست ممالیک[٢] فروخفت. در این فاصله جنگ‌های متعددی (به قول گرونبام ٦ جنگ[٣]؛ به قول دانلپ ٧ جنگ[۴]؛ به قول وات ٨ جنگ[۵]؛ و به قول بسیاری دیگر ۹ جنگ و بیشتر[٦]) بین مسیحیان اروپا با مسلمانان شرق روی داد که هدف و انگیزه و موضع همه آن‌ها بیرون راندن حریف از ارض المقدسه (بیت‌المقدس) بود. بسیار از نویسندگان به‌ویژه نویسندگان غربی، همچون برنارد لوئیس[]، انگیزۀ مسیحیان را به راه انداختن این جنگ‌ها صرفاً تلاش برای "فتح مجدد" سرزمین‌هایی دانسته‌اند که به‌دست مسلمانان افتاده بوده است.


[]



[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- در اواخر ماه نوامبر سال ۱٠۹۵ میلادی، پاپ اعظم، اوربان دوم، رهبر مسیحیان جهان در مراسم دعای صبحگاهی سخنانی به‌زبان آورد که تاریخ اروپا را تغییر داد. پاپ فرمان جنگ مقدس جدیدی علیه اسلام را صادر کرد که هدف از آن کنترل مقدس‌ترین مکان در جهان مسیحیت یعنی شهر مقدس اورشلیم بود.
سخنان هیجان‌برانگیز او جمعیتی را که در شهر کلرمون فرانسه گرد آمده بودند، در جای خود میخکوب کرد و در ماه‌های بعد پیام او در سراسر اروپا انعکاس یافت و دوره جنگ‌های صلیبی آغاز شد، جنگ‌هایی که دو قرن طول کشید و حتی امروز هم موضوع بحث و جدل‌های فراوانی است.
داستان جنگ‌های صلیبی به‌عنوان داستانی از تعصب مذهبی و خشونت‌های وصف‌ناپذیر به‌یاد آورده می‌شود، حکایت شوالیه‌های قرون وسطی، سرداران مسلمان، کاخ‌ها، پادشاهان، دلاوری‌ها ، خیانت و فداکاری.
اما اکنون تحقیقات جدید و شواهد به‌دست آمده از جهان اسلام و مسیحیت این موضوع را بیش‌تر روشن می‌کند که چرا این دو مذهب بزرگ جهان به‌نام خدا با هم وارد جنگ شدند. چرا صدها هزار مسیحی و مسلمان دعوت به جنگ صلیبی و جهاد را پذیرفتند و سرانجام در جنگ برسر سرزمین مقدس پیروزی با کدام طرف بود.
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]