جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

زبان آلمانی

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


زبان آلمانی (به آلمانی: Deutsche Sprache؛ به انگلیسی: German language) از زبان‌های هندواروپایی و عضوی از شاخه غربی خانوادهٔ زبان‌های ژرمنی است و با زبان‌های سوئدی، نروژی، هلندی، فریسی، ییدیش و دانمارکی نزدیکی دارد[۱].

این زبان یکی از مهم‌ترین زبان‌های جهان است و علاوه بر آلمان در کشورهای اتریش و لیختن‌اشتاین نیز تنها زبان رسمی می‌باشد و در سوئیس، بلژیک و لوکزامبورگ به‌عنوان یکی از زبان‌های رسمی به‌حساب می‌آید. در ضمن این زبان، زبان رسمی ایالت خودمختار تیرول جنوبی در ایتالیا می‌باشد و در اروپای شرقی و نامیبیا نیز صحبت می‌شود. شمار کسانی که زبان آلمانی را همچون زبان مادری خود در اتحادیه اروپا به‌کار می‌برند از گویشوران دیگر زبان‌های این اتحادیه بیشتر است. جمعاً حدود ۱۰۵ میلیون نفر گویشوران مادری این زبان هستند و در حدود ۸۰ میلیون نفر آلمانی را به‌عنوان زبان دوم می‌دانند. آلمانی به‌طور گسترده در مدرسه، دانشگاه و انستیتو گوته آموزش داده می‌شود[٢].


[] تاریخ زبان آلمانی

زبان‌شناسان، آغازِ به‌وجود آمدنِ زبان آلمانی اولّیه (آغازین) را حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد (یعنی از هنگامی که عـده‌ای از مـردم هنـدواروپایی‌زبان، در غـرب سـواحل دریـای بالتیـک اقامـت گـزیدنـد) تخمیـن‌زده و ۵۰۰ سـال پیـش از میـلاد را زمانـی می‌داننـد که زبـانِ ژرمانـی، به‌طـور مسـتقل پا به عرصـه وجـود گذاشـت. قوانیـنِ «Verner» و «Grimm»، به‌خوبی در پیدایش این زبان، صدق می‌کند.[*]


[] زبان آلمانی در جهان

آلمانی در كشورهای آلمان (۹۵ ٪)، اتریش (۸۹ ٪)، سوئیس (۶۴ ٪) و لیختن‌اشتاین به‌طور گسترده تكلم می‌شود. در بلژیک و لوکزامبورگ به‌عنوان یکی از زبان‌های رسمی به‌حساب می‌آید. در ضمن این زبان، زبان رسمی ایالت خودمختار تیرول جنوبی در ایتالیا می‌باشد.

خارج از اروپا و شوروی سابق بیشترین گویشوران آلمانی را می‌توان درایالات متحده آمریکا کانادا برزیل و آرژانتین یافت كه این به‌خاطر مهاجرت در ۲۰۰ سال گذشته می‌باشد. آلمانی همچنین گویشورانی در نامیبیا و جمهوری آفریقای جنوبی دارد.

بر اساس سرشماری ۲۰۰۰ آلمانی با ۱.۴ میلیون گویشور در ایالات متحده آمریکا پس از انگلیسی، اسپانیایی، چینی و فرانسه پنجمین زبان پر كاربرد است. آلمانی در دو ایالات داکوتا شمالی و داکوتا جنوبی پس از انگلیسی دومین زبان در خانه است.

بر اساس سرشماری ۲۰۰۶ در كانادا تعداد ۶۲۲.۶۵۰ نفر گویشور آلمانی در كانادا زندگی می‌كنند.


[] زبان آلمانی در اینترنت

آلمانی پس از انگلیسی و ژاپنی سومین زبان در اینترنت است. برطبق Global Reach در سال ۲۰۰۴ ۶.۹ ٪ كاربران اینترنت آلمانی زبانان بوده‌اند هم‌چنین برطبق Netz-tipp در سال ۲۰۰۲ ۷.۷ ٪ صفحات اینترنت آلمانی بوده است. هم‌چنین ۱۲ ٪ كاربران گوگل آلمانی زبان بوده‌اند.


[] مشاهیر زبان آلمانی

گوته مشهورترین ادیب آلمانی زبان است. شیلر هم یکی دیگر از شعرای کلاسیک و نامدار آلمانی است. ادبای مدرن زبان آلمانی شهرت زیادی دارند، که از آن‌ها می‌توان هرمان هسه و گونتر گراس را نام برد که هردو برنده جایزه نوبل در ادبیات هستند.


[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: مرگ تدريجی زبان آلمانی
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]- زبان آلمانی یکی از ۱۵ زبان ژرمنی و شعبه‌ای از خانواده‌ی زبان‌های هندو ژرمن است. آلمانی زبان مادری بیشترین ساکنان اتحادیه اروپا و یکی از ده زبانی است که بیشترین تعداد در جهان به آن‌ها سخن می‌گویند: زبان مادری ۱٢٠ میلیون نفر در جهان آلمانی است. آلمانی بعد از انگلیسی مهم‌ترین زبان دوم در اروپاست. در حال حاضر حدود ۱٧ میلیون نفر در جهان در مدارس و مؤسسات زبان مشغول فراگیری این زبان هستند. آموزش زبان آلمانی در خارج توسط وزارت امور خارجه آلمان مورد حمایت قرار گرفته و سازمان‌های واسط اجرای آن را به‌عهده دارند. انستیتو گوته در ۱٢٧ شهر در ٨٠ کشور کلاس‌های فراگیری زبان آلمانی دایر کرده است. ۴۴٠ مدرس سرویس تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) در ۱٠٢ کشور به انجام خدمت مشغولند. مرکز مدارس آلمانی در خارج (ZfA) بر فعالیت ۱٣۵ مدرسه‌ی آلمانی و ۱۹٠٠ معلم شاغل در این مدارس نظارت دارد. ابتکار وزارت امور خارجه تحت عنوان «مدارس: شرکای آینده» (PASCH) مسئولیت جلب نظر مسئولان سایر کشورها برای ارائه‌ی زبان آلمانی به‌عنوان زبان دوم در مدارس آن کشورها را به‌عهده دارد. هدف از این ابتکار ایجاد شبکه‌ای از ۱۵٠٠ مدرسه‌ی شریک است.
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]