جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

درگاه‌ها

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]



[] درگاه علوم پایه

امروزه اهمیت علم و دانش بر هيچ کس پوشيده نیست. اما اغلب کسانی که در پی آموختن دانش هستند، دانش‌آموزان و دانشجويان می‌باشند كه به‌جز از درس‌آموزی، علاقه‌مند افزايش دانش خود نیز هستند و همچنین پژوهشگران علوم مختلف که به تحقیقات علمی اشتغال دارند. در اين دانش‌نامه قصد این است که ابتدا به علومی پرداخته شود که در ساير شاخه‌ها نقشی اساسی دارند و لازمۀ آموختن آن‌ها هستند. در اصطلاح به مجموعه علومی که در غالب رشته‌ها و شاخه‌های علمی به‌عنوان يک ابزار و زيربنا به‌کار می‌روند، علوم پايه گويند. علوم پايه در حالت كلی شامل رياضيات، فيزيك، شيمی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی، و جغرافیا می‌باشد. از آنجایی كه علوم پايه بنيان علمی هر رشته تحصيلی می‌باشد از اهميت خاصی برخوردار است. بنابراین، نخستین درگاه این دانش‌نامه به این علوم اختصاص دارد.

درگاه علوم پایه، شامل رده‌های اصلی: رياضيات، فيزيك، شيمی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی، و جغرافیا است.


[] درگاه علوم کاربردی

منظور از علوم کاربردی به کاربردن آگاهی‌های علمی در یک محیط فیزیکی است. رشته‌های مهندسی نزدیک‌ترین رابطه را با علوم کاربردی دارند. علوم کاربردی در پیشرفت فناوری نقش مهمی دارد. کاربرد آن در محیط‌هاس صنعتی معمولا تحقیق و توسعه (R&D) خوانده می‌شود.

علوم کاربردی با علوم بنیادی فرق دارند، از این روی که این علوم به توصیف پایه‌ای‌ترین اشیأ و نیروها می‌پردازند و تاکید کمی بر کاربرد عملی دارند.

درگاه علوم کاربردی، شامل رده‌های اصلی: ارتباطات، اقتصاد، پزشکی، حقوق، رایانه، علم بهداشت، کشاورزی، مدیریت، مهندسی و فناوری است.


[] درگاه علوم انسانی

"علوم انسانی" به‌دسته‌ای از علوم اطلاق می‌شود که درباره جامعه، فرهنگ، زبان، روان و اندیشهٔ انسان توجه دارد. ادبیات، فلسفه و زبان تاریخ چند نمونه از رشته‌های علوم انسانی‌اند. علوم انسانی در حال حاضر دارای دو پارادایم اصلی است. یکی پارادایم "علوم انسانی مدرن" و دوم "علوم انسانی جدید" که با نام پست مدرن هم خوانده می‌شود. در "علوم انسانی جدید" با روش‌های عموماً تحلیلی، انتقادی و تفکری-تعمقی امور انسانی را مطالعه می‌کنند. این روش‌ها معمولاً در تقابل با روش‌های تجربی در علوم تجربی و علوم انسانی مدرن قرار می‌گیرند. در علوم انسانی جدید، روش بررسی موضوعات و پژوهش پیرامون آن‌ها بیشتر با روش مشاهدهٔ غیر مستقیم است.

این درگاه شامل رده‌های اصلی: ادبیات، باستان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی، دین، زبان‌شناسی، علوم سیاسی، فلسفه و روان‌شناسی است.


[] درگاه فرهنگ و هنر

این درگاه شامل رده‌های اصلی: بزرگان و مشاهیر، رسانه‌ها، سرگرمی‌ها، سینما، موسیقی، نقاشی، ورزش و هنر است.


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين صفحه برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی تهیه شده است.


[برگشت به بالا]