جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

مجلس دوم افغانستان

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]




[] دید کلی

انتخابات دور دوم مجلس (پارلمان) افغانستان روز شنبه ۲۷ سنبله (شهریور) ۱٣٨۹ (۱٨ سپتامبر ۲٠۱٠) با حضور بیش از دو هزار و پانصد نامزد برای انتخاب ۲۴۹ عضو مجلس نمایندگان تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و در میان موجی از ناآرامی‌ها و حملات گروه‌های شورشی و با تخطی‌های گسترده در انتخابات[۱]، ساعت چهار عصر همان روز - به وقت محلی - رسماً به پایان رسید[٢]. بر اساس آمارها و گزارش‌ها، میزان مشارکت مردم در دومین انتخابات پارلمانی کشور ۴٠ درصد بوده است[*].

سر انجام پس از ماه‌ها کش و قوس و جدال سیاسی و حقوقی، پارلمان افغانستان روز چهارشنبه ٦ دلو (بهمن) ۱٣٨۹ برابر با ۲٦ جنوری (ژانویه) ۲٠۱۱ توسط رئیس جمهوری افغانستان، افتتاح شد[*].

مجلس نمایندگان ۲۴۹ عضو دارد و یک بررسی غیررسمی حاکی است که ۹۸ کرسی مجلس به پشتون ها، ۷۲ کرسی به تاجیک‌ها، ۵۲ کرسی به هزاره‌ها و ۱۹ کرسی دیگر به ازبک‌ها اختصاص یافته و اقلیت‌های قومی دیگر در مجلس صاحب هشت کرسی شده‌اند[٣]. زن‌ها ۲۵ درصد از کرسی‌های مجلس را اشغال کرده‌اند. این سهمی است که به‌طور قانونی در انحصار زنان بوده است[۴].

مجلس جدید با چنین ترکیبی به‌نظر می‌رسد که شاهد بحث‌های داغی در پنج سال آینده باشد. برخی‌ها از همین اکنون پیش‌بینی می‌کنند که تلاش مخالفان دولت برای به چالش کشیدن سیاست‌های دولت و تلاش دولت برای گسترش نفوذش در آن، کار مجلس را در کل تحت‌تاثیر قرار خواهد داد[۵].


[] رئیس مجلس نمایندگان افغانستان

در دور اول رای‌گیری برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان افغانستان چهار نامزد شرکت کردند. محمدیونس قانونی، رئیس پیشین مجلس و عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی، میرویس یاسینی نائب، رئیس مجلس پیشین و ظاهر قدیر، پسر حاجی عبدالقدیر نماینده ولایت ننگرهار، نامزد سمت ریاست مجلس بودند[*].

براساس این رای‌گیری، قانونی از ۲۴۵ نماینده حاضر در مجلس ۸۴ رای، سیاف ۷۷ رای، میرویس یاسینی ۴۴ رای و عبدالظاهر قدیر ۳۴ رای به‌دست آوردند. چهار رای باطل و دو رای سفید شمرده شد.

طبق قانون، معیار پیروزی در این رای‌گیری کسب پنجاه درصد به‌علاوه یک رای است که نامزد برنده باید ۱۲۳ رای به‌دست می‌آورد. به این ترتیب رای‌گیری به دور دوم کشیده شد و در دور دوم قانونی و سیاف باهم به ‌رقابت پرداختند.

در این رای‌گیری قانونی از ۲۴۴ عضو حاضر در مجلس ۱۱۶ رای به‌دست آورد و سیاف ۱۱۹ رای کسب کرد. به‌این ترتیب، آن‌ها در دور دوم رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان افغانستان هم نتوانستند که به ریاست مجلس برسند[*].

سومین انتخابات برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان افغانستان نیز بدون نتیجه ماند و هیچ یک از نامزدهای ریاست مجلس نمایندگان نتوانستند آرای لازم پنجاه به‌علاوه یک را به‌دست بیاورند.

در انتخابات روز سه شنبه، ۱۹ دلو (بهمن) ۱٣٨۹ مجلس نمایندگان، شش نفر خود را نامزد ریاست این مجلس کردند و پس از آنکه در دور اول، هیچ کدام نتوانستند رای کافی به‌دست بیاورند، انتخابات میان دو نامزد با بیشترین آرا - عبدالقیوم سجادی (٦٣ رای) و امان‌الله پیمان (۵۴ رای) - به‌دور دوم کشیده شد.

در دور دوم انتخابات نیز این دو نامزد نتوانستند پنجاه به‌علاوه یک آرا را از آن خود کنند. در این دور، آقای سجادی هشتاد و هفت رای و آقای پیمان شصت و نه رای گرفتند، در حالی که چهل رای سفید و سی و نه رای باطل اعلام شد.

به این ترتیب، مجلس نمایندگان یک بار دیگر در تعیین رئیس ناکام ماند و قرار شد تا نشست بعدی مجلس بروز شنبه هفته آینده (۲٣ دلو) برگزار شود[*].

مجلس نمایندگان افغانستان که در چهار دوره انتخابات موفق به تعیین رئیس نشده بود - زیرا کاربرد تعداد زیادی از آرای سفید، در هر مورد مانع از اختصاص یافتن پنجاه به‌علاوه یک آرا به یکی از نامزدهای ریاست مجلس می‌شد - پس از حدود یک ماه سرانجام موفق شد به جنجال‌ها بر سر تعیین رئیس این مجلس پایان داده و عبدالروف ابراهیمی، از نمایندگان ولایت قندوز را - در جلسه روز یکشنبه، ٨ حوت (اسفند) در نتیجه یک رای‌گیری علنی - به‌عنوان رئیس خود انتخاب کند. ابراهیمی از قوم ازبک است و در دور قبلی مجلس نمایندگان نیز از اعضای این مجلس بود و براساس برخی گزارش‌ها، پیشینه‌ی همکاری با حزب اسلامی دارد[*].


[] معاونان

پس از آنکه بحران انتخاب رئیس مجلس نمایندگان پایان یافت، این مجلس برای تشکیل هیات اداری - دو معاون و دو منشی (دبیر) - انتخابات برگزار کرد اما در این انتخابات، تنها معاون دوم و منشی‌های (دبیران) مجلس انتخاب شدند. اما سه دوره انتخابات برای تعیین معاون اول مجلس بی‌نتیجه ماند.

برای پست معاون اول مجلس نمایندگان، عبدالاحد عظیمی (نماینده بدخشان) و نادر خان کتوازی (نماینده پکتیکا) نامزد بودند. اما در سه دور انتخابات هیچ‌کدام نتوانستند پنجاه درصد کل آراء به اضافه یک رای را به‌دست آورند.

اما براساس این انتخابات، احمد بهزاد، از نمایندگان ولایت هرات با کسپ ۱٢۴ رای به‌عنوان معاون دوم مجلس انتخاب شد و عبدالقادر قلات‌وال (نماینده زابل) و فرهاد عظیمی، (نماینده بلخ) به‌عنوان منشی‌های مجلس برگزیده شدند[*].

پس از انتخاب رئیس مجلس در هشتم حوت (اسفند)، دو دور انتخابات دو مرحله‌ای برای انتخاب نائب اول مجلس برگزار شد و در سه مرحله اول هیچ‌کسی برنده نشد.

در مرحله اول دور دوم انتخابات، که روز شنبه، ۱۴ حوت برگزار شد، سرور فائز، نماینده ولایت بادغیس و فاطمه نظری، نماینده کابل هم نامزد پست نیابت اول مجلس بودند.

اما در مرحله دوم دور دوم این انتخابات، خالد پشتون، نماینده ولایت قندهار با به‌دست آوردن ۱۱۴ رای به‌عنوان نائب اول مجلس انتخاب شد.

رقیب او در این انتخابات راحله سلیم، نماینده ولایت پنجشیر بود که نتوانست بیش از ۷۰ رای کسب کند.

با انتخاب آقای پشتون به‌عنوان نائب اول مجلس نمایندگان، هیئت اداری مجلس تکمیل شد. رئیس مجلس، دو نائب او و دو منشی (دبیر) شامل هیئت اداری مجلس نمایندگان افغانستان هستند[*].


[] کارنامه






[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]
[۴۵]
[۴٦]
[۴٧]
[۴٨]
[۴۹]

[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرد که نزدیک به ۱۳۰ شکایت در ارتباط با تخلفات در انتخابات پارلمانی روز شنبه گذشته دریافت کرده است. ثبت ۱۳۰ شکایت در ارتباط با تخلفات انتخاباتی در افغانستان، بخش فارسی بی بی سی: یکشنبه ۱۹ سپتامبر ۲٠۱٠ - ٢۸ شهریور ۱٣٨۹
[۲]- انتخابات پارلمانی افغانستان رسما پایان یافت، بخش فارسی بی بی سی: شنبه ۱۸ سپتامبر ۲٠۱٠ - ٢٧ شهریور ۱٣٨۹
[۳]- ایوب آروین، نگاهی به ترکیب قومی و سیاسی مجلس جدید افغانستان، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ۲٦ ژانويه ۲٠۱۱ - ٠٦ بهمن ۱٣٨۹
[۴]- همان‌جا
[۵]- همان‌جا
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]