جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ تیر ۲۰, دوشنبه

فراماسونری

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


فراماسونری یا فراموشخانه جمع کانون‌های برادری گسترده‌ای در جهان است. این کانون‌ها ریشه‌های بسیار کهنی در اروپای غربی دارند. فراماسونری دارای یک سیستم مدیریت فراگیر جهانی نیست و ارتباط بین فراماسونری‌های مختلف تنها توسط دو لژ انجام می‌شود.

فراماسونری در ابتدا جنبشی لیبرال بود که باورهای آن مبتنی بر باز تولید اندیشه‌های گنوستیک در دوران پس از اصلاحات در اروپا ‌است.[۱] فراماسون‌ها با شعار "برابری، مساوات، برادری" نقش بزرگی در انقلاب‌های بزرگ معاصر مانند انقلاب امریکا بر علیه استعمار انگلیس، انقلاب کبیر فرانسه، و جنبش انقلابی بر ضد استعمار اسپانیا در امریکای جنوبی داشته ‌است.

عقاید لیبرال جنبش فراماسونری باعث واکنش‌های تند گروه‌های بنیادگرا و محافظه‌کار، به‌ویژه مذهبیان بنیادگرا و ملی‌گرایان شده ‌است. همچنان مخالفت آن با نظام طبقاتی کشیشی مسیحیت، سبب دشمنی کلیسای کاتولیک روم با فراماسونری گردیده است. این گروه‌ها، فراماسونری را جنبشی الحادی و شیطانی معرفی می‌کنند.[٢]

همین‌گونه، اعتقاد برخی‌ها به داستان معبد سلیمان باعث نفرت گروه‌های ضد یهود از فراماسونری شده ‌است. حالت مخفی این جنبش و منشأ بریتانیایی آن سبب شده ‌است که چنین پنداشته شود، این جنبش ابزار توطئه انگلو - صهیونیست جهانی است. همچنان رژیم‌های دیکتاتوری مانند نازی‌ها و کشورهای کمونیستی نیز به سرکوب فراماسونری می‌پرداختند.[٣]

حجم عظیمی از نوشته‌ها در مورد فراماسونری موجود است که به چهار هزار کتاب و هزاران مقاله می‌رسد. با این همه، بیشترین این نوشتارها به‌صورت افراطی نگارش شده‌اند: یا بی‌قید و شرط از فراماسونری دفاع می‌کنند و یا آن‌ها را فرصت‌طلب، شیطان‌پرست و عامل انواع صدمات به جامعه می‌دانند.[۴]


[] واژه‌شناسی

واژه فراماسونری احتمالاً از "freestone mason" گرفته شده. "freestone mason" را در انگلیسی به‌معنای بنّای آزاد می‌دانند. کسی که عضو فراماسونری است فراماسون[۵] یا ماسون نامیده می‌شود و ساختمانی را که مرکز فعالیت ماسون‌هاست، لژ می‌خوانند.


[] تاریخچه

به نوشتۀ دانشنامۀ "فلسفه رمز و راز و فراروان‌شناسی" (Encyclopedia of Occultism and Parapsychology)، فراماسونری جنبشی سری است که در قرن هفدهم میلادی در بریتانیا پدید آمد. در واقع، فراماسونری ترکیبی از نسخه بریتانیایی گنوستیک و جنبش روسیکروسین (Rosicrucian) آلمان بوده ‌است.


[] باورها و نمادها




[] سازمان




[] فعالیت‌ها




[] مخالفان





[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- "Freemasonry." Encyclopedia of Occultism and Parapsychology. 2001. Encyclopedia.com.
[٢]- "FREEMASONRY". Encyclopedia Iranica.
[٣]- همان‌جا
[۴]- همان‌جا
[۵]- فراماسون (به انگلیسی: FreeMason)، از دو واژۀ انگلیسی "Free" به‌معنای آزاد و "Mason" به‌معنای بنّا تشکیل شده است و در کل معنایش "بنّای آزاد" است.
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]