جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

ایران به دنبال حل مشکل آب هیرمند از طریق طالبان

برگرفته از: سایت تحلیلی خبری عصر ایران


فهرست مندرجات

[روابط افغانستان و ایران][هیرمند]


"ملا دادالله" مدعی شد كه به مدت ٣ ماه در ايران آموزش ديده و از وی خواسته شده بود در ازای دريافت ۵٠ هزار دلار سد "كمال خان" در ولايت نيمروز افغانستان را منفجر كند.


[] یک ادعای جدید

يك فرمانده محلی طالبان كه در ولايت فراه در جنوب غرب افغانستان دستگير شده ادعا كرد كه در ايران آموزش ديده تا در افغانستان عملیاتی را انجام دهد.

به گزارش عصر ايران، سایت خبری "اوراسیا نت" در گزارشی از افغانستان مدعی شد: "ملا دادالله" فرمانده محلی طالبان كه اخيراً در منطقه "لاشه جوين" در ولايت فراه در نزديكی مرز با ايران دستگير شده، مدعی شد كه به مدت ٣ ماه در ايران آموزش ديده و از وی خواسته شده بود تا در ازای دريافت ۵٠ هزار دلار سد "كمال خان" در ولايت نيمروز افغانستان را منفجر كند.

اين فرمانده طالبان كه رهبری ۱۵٠ شبه نظامی مسلح را بر عهده داشته در ادامه ادعاهای خود گفته است كه آموزش‌دهندگان وی در ايران افغانی، پاكستانی و عرب بودند.


فرمانده پليس استان فراه مدعی شده است كه ملا دادالله در استان فراه، هلمند و نيمروز عمليات‌های تروريستی مختلفی را رهبری كرده است.

سد در دست احداث كمال خان در منطقه "چهاربرجك" در ولايت نيمروز افغانستان و در نزديكی مرز با ايران قرار دارد. در صورت تكميل اين سد، قسمت اعظمی از ورودی آب هيرمند كه از افغانستان سرچشمه می‌گيرد و به مناطقی از استان سيستان و بلوچستان وارد می‌شود كاسته خواهد شد.

برخي مقامات افغان پيش از اين ايران را به سنگ‌اندازی در اجرای پروژه سد "سلما" در غرب استان هرات و در منطقه مرزی افغانستان و ايران متهم كرده‌اند.

اين اتهامات در حالی مطرح می‌شود كه ايران بر اساس تعهدات خود در كنفرانس بن برای بازسازی افغانستان بيش از ۵٠٠ ميليون دلار برای كمك به بازسازی افغانستان اختصاص داده و هم‌اكنون بسياری از پروژه‌های عمرانی و بازسازی ايران در اين كشور در دست اجراست.

جاده دوغارون - هرات يكی از همين پروژه‌های عظيم زيربنايی در افغانستان بود كه به‌دست ايران اجرا شده و هم‌اكنون اين اتوبان تبديل به يكی از شاهراه‌های مهم مواصلاتی در افغانستان شده است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- یک ادعای جدید: ایران به دنبال حل مشکل آب هیرمند از طریق طالبان،سایت تحلیلی خبری عصر ایران: کد خبر: ۱۷۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۰



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

سایت تحلیلی خبری عصر ایران