جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

پیرامون جنگ‌های داخلی افغانستان

برگرفته از: خاطرات آیت‌الله حسینعلی منتظری


فهرست مندرجات

[جنگ‌های داخلی افغانستان][حسینعلی منتظری]


آنچه در زیر می‌آید، گوشه‌ای از بیانات آیت‌الله حسینعلی منتظری، پیرامون جنگ‌های داخلی افغانستان است که در ٢۹ شهریور ۱٣٧٣ خورشیدی در پایان درس خارج فقه ایراد شده است.


[] پیرامون جنگ‌های داخلی افغانستان

یکی از چیزهایی که واقعاً انسان را رنج می‌دهد، این است که الان جهان اسلام مواجه با مشکلات زیادی است و ما مسلمانان شرایط سختی را می‌گذرانیم، هم غرب مخالف با اسلام و قدرت اسلام است، هم آمریکا مخالف است و هم صهیونیست‌ها...

حالا بدتر از همه افغانستان همسایه خودمان است. مردم افغانستان با روس‌ها انصافاً خوب جنگیدند، قاطعانه جنگیدند و روس‌ها را واقعاً بیرون کردند و جای تقدیر هم هست. فداکاری کردند، شهید و معلول دادند، اما حالا که روس‌ها رفته‌اند، قدرت دست خودشان آمده، جنگ داخلی راه انداخته‌اند. کم کم جنگ سنی با سنی، شیعه با شیعه، باید چه کرد؟! ما همه ساکت! مسلمانان همه ساکت!! خود آن‌ها هم خواب و آمریک و روسیه خوشحال از این جنگ داخلی. این جنگ داخلی دارد روس‌ها را تطهیر می‌کند.

کار را به جایی نرسانید که مردم افغانستان بگویند صد رحمت به آن وقتی که ما در اختیار روس‌ها بودیم، صد رحمت به آن وقتی که در اختیار نجیب‌الله، ببرک کارمل و حفیظ‌الله امین بودیم. این جنگ داخلی مردم را به اسلام و روحانیت و به همه چیز بدبین می‌کند.

این جنگ‌های داخلی که الان هست، خیال نکنند که جنگ اسلامی است با این‌که اینها مسلمان هستند، دولت آقای ربانی خود را مسلمان می‌داند، آقای حکمتیار خودش را متخصص مسایل اسلام می‌داند، آیت‌الله محسنی خودش مرد عالم و مرد بزرگی است از علمای شیعه است، حجةالاسلام آقای مزاری که رئیس حزب وحدت اسلامی است، ایشان هم از فضلا و طلاب قم بود. درس خوانده است، متوجه باشند، آگاه باشند که در بین آن‌ها چه می‌گذرد.

من به‌عنوان این‌که هم عالم به مسایل اسلامی و هم آگاه به مسایل سیاسی هستم، آدمی نبوده‌ام که در گوشه‌ای خزیده باشم و از مسایل سیاسی بی‌اطلاع باشم. جنگ‌های افغانستان و جاهای دیگر را همیشه تعقیب می‌کرده‌ام و می‌دانم چه خبر است، هم توی انقلاب بوده‌ام و هم از فوت و فن‌های سیاسی با اطلاعم، کسی نمی‌تواند بگوید تو از موضوع بی‌اطلاع هستی، من در این‌جا اعلام می‌کنم که: این جنگ‌های داخلی افغانستان هیچ جنبه‌ی اسلامی ندارد و شرکت در این جنگ‌ها حرام است. هر یک از افراد، چه شیعه و چه سنی، در این جنگ‌ها شرکت کند، خلاف شرع است.

انسان‌های را که می‌کشند، ضامن خون آن‌ها هستند. کسانی هم که کمک مالی به این جنگ‌ها می‌کنند، آن‌ها هم بدانند که کار خلاف می‌کنند. اگر به‌عنوان وجوه شرعیه هم کمک می‌کنند، بدانند بری‌الذمه نمی‌شوند. این‌ها هم که در جنگ کشته می‌شوند شهید نیستند، فدای دیگران می‌شوند. به اسم اسلام جنگ می‌کنند اما جنگ اسلامی نیست، جنگ گروهی است، جنگ ریاست است. متأسفانه مردم ضعیف و مستضعف خودشان را فدای قدرت آن روسا می‌کنند، بدانند هم دنیا را از دست می‌دهند هم آخرتشان را، "خسر الدنیا والآخره" هستند. چه جنگ‌های که بین آقای حکمتیار و آقای ربانی است و چه جنگ‌های که الان بین حرکت اسلامی و بین حزب وحدت است، اینها هیچ جنبه‌ی شرعی و اسلامی ندارد، خلاف شرع است، جنایت است، مردمی که آواره می‌کنند، زن و بچه مردم بلاتکلیف می‌شوند، آواره می‌شوند، مردم مسلمان کشته و مجروح می‌شوند، برای این‌که این آقا می‌خواهد رئیس بشود یا آن آقا می‌خواهد رئیس بشود.

بنابراین، واجب است به هر نحوی که مقدور است این سران، لااقل شیعه‌ها، آیت‌الله محسنی و حجت‌الاسلام آقای مزاری به هر قیمتی شده باید با هم تفاهم کنند، علمای دیگر اینها را با هم آشتی بدهند، جنگ را تمامش کنند و از مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران هم تقاضا می‌شود که هیأت بلندپایه‌ای را با اختیارات تام بفرستند تا این اختلافات را حل کنند. چون ما با آن‌ها هماهنگ هستیم، هم مذهب هستیم، هم‌مرز هستیم، واجب است که از طرف جمهوری اسلامی هیأت بلندپایه‌ای بروند، آتش‌بس بدهند و بر آن نظارت کنند. اینها را اصلاح دهند. بالاخره اینها دارند نابود می‌شوند و آمریکا خوشحال است برای این‌که دلش نمی‌خواهد یک جمهوری اسلامی دیگر کنار جمهوری اسلامی ایران پیدا شود. از جمهوری اسلامی ایران خاطره‌ای خوش ندارند. اگر یک قدرت اسلامی در افغانستان پیدا بشود، اینها ناراحت می‌شوند. روسیه هم خوشحال است، برای این‌که دارد تطهیر می‌شود...

علی ای حال باز تکرار می‌کنم اگر صدای من به آن‌ها برسد بدانند که: شرکت در این جنگ‌ها حرام و جنایت است و در این راه هم شهید نیستند و "خسر الدنیا والآخره" هستند. کسانی هم که کمک مالی می‌کنند، آن‌ها هم مسئولند و بابت وجوه شرعیه هم کسی حق ندارد کمک ‌کند، بری‌الذمه نمی‌شود.

خدایا به حق محمد و آل محمد شر دشمنان اسلام را از سر مسلمین برطرف بفرما. اسلام و مسلمین را پیروز فرما، ما را به وظایف اسلامی‌مان آشنا بفرما. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- خاطرات فقيه و مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله العظمی منتظری، ج ٢، صص، ۱۴٠٧-۱۴۱٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی منتظری، پیوست شماره ٢٠۹، بیانات معظم له پیرامون جنگ‌های داخلی افغانستان، در پایان درس خارج فقه، ٢۹ شهریور ۱٣٧٣ خورشیدی؛ سایت متعلق به دفتر آیت‌الله العظمی منتظری