جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

طالبان و واقعه یازده سپتامبر

گزارش از: علی سلیمی


فهرست مندرجات

[واقعه یازده سپتامبر][طالبان]


حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی وضعیت جهانی را کاملا دگرگون کرد. اما بزرگترین تأثیر آن بر افغانستان بود که منجر به سرنگونی رژیم طالبان شد. طالبان در آن زمان درباره حملات یازده سپتامبر چه فکر می‌کردند و ده سال پس از این حملات، آن‌ها در چه وضعی قرار دارند؟[۱]

طالبان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت دهمین سالگرد خمله‌ی تروریستی یازدهم سپتامبر اعلام کرده‌اند که سوءقصدهای یازدهم سپتمبر، مبهم و ناروشن مانده است و در هر حال افغان‌ها در آن نقشی نداشته‌اند.

به گزارش رادیو فرانسه، به گفته‌ی طالبان، به بهانه‌ی این سوءقصدها، امریکا سلطه‌ی خود را بر افغانستان گستراند.

طالبان افغانستان با انتشار این بیانیه گفته‌اند که مردم افغانستان از ده سال پیش قانون اسلحۀ امریکا را تحمل می‌کنند، در حالی که افغان‌ها هیچ نقشی در سوءقصدهای تروریستی یازدهم سپتمبر نداشته‌اند. اما، به بهانه‌ی آن استعمار امریکا سلطۀ خود را بر مردم افغانستان اعمال کرد. از آن زمان تاکنون، به گفته‌ی طالبان، بیرحمی‌های امریکا در افغانستان ادامه داشته است.

در پی حملۀ تروریستی یازدهم سپتمبر، دولت امریکا از طالبان که قدرت را از سال ۱۹۹٦ در افغانستان در دست داشتند، خواست که مسبب جنایات یازدهم سپتمبر، اسامه بن لادن، را تحویل دولت واشنگتن، بدهد.

طالبان که از مدت‌ها قبل افغانستان را به مأمن و پایگاه اصلی القاعده تبدیل کرده بودند، از تحویل دادن اسامه بن‌لادن به دولت واشنگتن خودداری کردند، به این بهانه که رهبر شبکه‌ی تروریستی القاعده، میهمان افغانستان است و افغانستان میهمان خود را تحویل دشمن نمی‌دهد.

طالبان هم‌چنین در بیانیه خود مدعی شده‌اند که نیروهای امریکایی و نه آنان در کشته شدن هزاران افغان غیرنظامی دست داشته‌اند.[٢]


[] طالبان و واقعه یازده سپتامبر




[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- علی سلیمی، طالبان و واقعه یازده سپتامبر، بخش فارسی بی بی سی: ۱۱ سپتامبر ٢٠۱۱ - ٢٠ شهریور ۱٣۹٠
[٢]- طالبان: افغان‌ها هیچ نقشی در یازدهم سپتمبر نداشته‌اند، روزنامۀ راه نجات: ۱۱ سپتامبر ٢٠۱۱ - ٢٠ شهریور ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی
روزنامۀ راه نجات