جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

نگرانی آمریکا پیش از ۱۱ سپتامبر

گزارشی از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات

[حملات ۱۱ سپتامبر][طالبان]



[] گفت‌وگو با ملا عبدالاسلام ضعیف

یکی از پیامدهای عمده حملات ۱۱ سپتامبر، اعلام جنگ علیه تروریسم و حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان بود که منجر به سقوط رژیم طالبان و روی کار آمدن دولتی با حمایت جهانی در این کشور شد.

حملات یازدهم سپتامبر به شبکه القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن نسبت داده شد. اما طالبان از سپردن اسامه بن‌لادن رهبر شبکه القاعده به آمریکا، ابا ورزید.


ملا عبدالاسلام ضعیف در آن زمان سفیر طالبان در پاکستان بود. او که بعد از سقوط رژیم طالبان مدتی را در زندان گوانتانامو نیز به‌سر برد، ده سال بعد از حادثه یازدهم سپتامبر به این باور است که آمریکا قبل از وقوع این حملات، از طرح آن آگاه بود و طالبان را نیز برای جلوگیری از این حملات هشدار داده بودند.

آقای ضعیف در گفت‌وگو با بی بی سی گفت که دو ماه قبل از حادثه یازدهم سپتامر، سفیر آمریکا در اسلام آباد به خانه او آمد و می‌خواست بداند که آیا طالبان از طرح حمله به آمریکا اطلاع دارند یا نه؟ آقای ضعیف می‌گوید سفیر آمریکا حامل پیام رسمی از سوی دولت خود بود و در آن پیام از طالبان خواسته شده بود که از حمله علیه آمریکا خودداری کند.

آقای ضعیف گفت او پیام سفیر آمریکا را به مقام‌های طالبان در داخل مخابره کرد و جواب رسمی طالبان این بود که ما برنامه‌ای برای حمله به آمریکا نداریم و به کسی هم اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان اقدامی علیه آمریکا انجام دهد، عبدالسلام ضعیف می‌گوید او این پیام را نیز رسماً به سفیر آمریکا در اسلام‌آباد تحویل داد.

سلام ضعیف در گفت‌وگو با بی بی سی گفت، وقتی از حادثه یازدهم سپتامبر مطلع شد، فوراً احساس کرد که ممکن است بین اون پیامی که او دو ماه قبل از سفیر آمریکا گرفته بود و این حادثه ارتباطی وجود داشته باشد و از این نگران بود که آمریکا خشمگین شود و به افغانستان حمله کند.

آقای ضعیف می‌گوید او هنوز هم نمی‌تواند باور کند که حادثه یازدهم سپتامبر با چنان ابعاد و پیچیدگی‌اش، در بیرون از آمریکا طراحی شده باشد. او معتقد است که آمریکایی اگر می‌خواستند می‌توانستند از وقوع چنین حمله‌ای جلوگیری کنند.


ملا ضعیف می‌گوید قبل از یازدهم سپتامبر و همچنین بعد از آن بارها امارت اسلامی طالبان با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کرد و شخص او چند بار با سفیر آمریکا در اسلام‌آباد جلساتی داشت و طرح‌هایی را به آمریکایی‌ها ارائه کرده اما آنگونه که آقای ضعیف مدعی است، آمریکا از قبل تصمیم خود را برای حمله به افغانستان و شماری دیگر از کشورهای اسلامی از جمله عراق گرفته بود و آن را عملی نیز کرد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سفیر طالبان، از نگرانی آمریکا پیش از ۱۱ سپتامبر می‌گوید، بخش فارسی بی بی سی: شنبه ۱٠ سپتامبر ٢٠۱۱ - ۱۹ شهریور ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی