جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

وزیر خارجه طالبان: اسامه بن‌لادن بهانه بود

گزارشی از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات

[اشغال افغانستان][طالبان]



[] اسامه بن‌لادن بهانه بود

بعد از حملات یازدهم سپتامبر در آمریکا که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد، توجه جهانیان به افغانستان معطوف شد، به گروه طالبان که میزبان رهبران شبکه القاعده از جمله اسامه بن‌لادن بودند.

طالبان با وجود تقبیح حادثه یازدهم سپتامبر، اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده را که از طراحان اصلی این حملات پنداشته می‌شد، شخص مجاهد و مهمان مردم افغانستان خواندند و از سپردن او به ایالات متحده آمریکا سرباز زدند.

طالبان از طریق گفت‌وگو با دولت‌های خارجی و جناح‌های مختلف درگیر در مساله افغانستان از جمله ائتلاف شمال که در آن زمان علیه طالبان می‌جنگیدند، تلاش کردند جلو حمله آمریکا به افغانستان را بگیرند.

ولی به گفته وکیل‌احمد متوکل که در آن زمان وزیر امور خارجه طالبان بود این تلاش‌ها به نتایج مطلوبی نرسید.

آقای متوکل در مورد این که حملات یازدهم سپتامبر در افغانستان طراحی شده باشد ابراز تردید می‌کند و می‌گوید که طالبان از انجام چنین حمله‌ای قبل از وقوع آن اطلاعی نداشتند.

آقای متوکل که اکنون در کابل به‌سر می‌برد به این باور است که با در نظر داشت حملات موشکی پیشین آمریکا در زمان ریاست جمهوری کلنتون علیه افغانستان، این‌بار نیز او از پیامدها و عواقب آن برای افغانستان آگاه بود.

او می‌گوید مقامات ارشد گروه طالبان از این بیم داشتند که این بار آمریکا نیروی نظامی خود را وارد افغانستان کند.

او در گفت‌وگو با بی بی سی موجودیت اسامه بن‌لادن در افغانستان و حادثه یازدهم سپتامبر در آمریکا را تنها بهانه برای تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و خاورمیانه می‌خواند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا طالبان اسامه بن‌لادن رهبر شبکه القاعده و مظنون اصلی حملات یازدهم سپتامبر را به آمریکا تحویل ندادند گفت: "حتی خروج اسامه بن‌لادن از افغانستان نیز نمی‌توانست جلو حمله آمریکا به افغانستان را بگیرد، چون آمریکا قبلاً اعلام کرده بود که در صورتی که اسامه بن‌لادن از افغانستان ناپدید شود، باز هم به افغانستان حمله خواهد کرد."

او همچنین گفت که طالبان حاضر بودند اسامه را به دادگاهی متشکل از سه کشور اسلامی که طالبان را به‌رسمیت شناخته بودند (پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) تحویل دهند اما آمریکا هیچگاه وارد مذاکرات جدی برای حل این مشکل نشد.

آقای متوکل تاکید دارد که طالبان در آمدن اسامه بن‌لادن و دیگر مقامات ارشد شبکه القاعده به افغانستان نقشی نداشتند بلکه به گفته او این دولت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی بود که برای اسامه بن لادن به سودان هواپیما فرستاد و او را رسماً به افغانستان آورد.

پس از ده سال حالا آقای متوکل می‌گوید ایکاش تلاش‌های بیشتری برای مذاکره با ائتلاف شمال انجام می‌شد تا با حل مشکل داخلی افغانستان زمینه برای هجوم خارجی به این کشور فراهم نمی‌شد آقای متوکل معتقد است که درگیری‌های داخلی افغان‌ها بحران این کشور را ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی بخشید.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- وزیر خارجه طالبان: اسامه بن‌لادن بهانه بود، بخش فارسی بی بی سی: ۱۱ سپتامبر ٢٠۱۱ - ٢٠ شهریور ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی