جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ شهریور ۲۱, دوشنبه

اجلاس دوم در بن، بدون طالبان و حزب اسلامی

از: عزیزاحمد فرد



فهرست مندرجات

[کنفرانس دوم بن]


در اوایل ماه دسامبر ٢٠۱۱ میلادی، در شهر بن در آلمان کنفرانسی برای جمع‌بندی بیلان کار حکومت افغانستان و دورنمای آیندۀ این کشور، برگزار می‌شود.


[] اجلاس دوم در بن

متعاقب اجلاس بن در سال ٢٠٠۱، که در آن حکومت جدید افغانستان بنیان‌گزاری شد، بار دیگر در این شهر وزرای امور خارجۀ کشورهای کمک‌کننده به افغانستان، دور هم جمع می‌شوند، و بار دیگر، برای اقتصاد این کشور، ملیاردها دالر پول و کمک‌های دیگر تعهد خواهد شد.


در بررسی این موضوع، گفتگویی داریم با مهدی‌زاده کابلی، یکی از تحلیلگران مسایل سیاسی افغانستان. آقای مهدی‌زاده کابلی تایید می‌کند که در آغاز در مورد اهداف این کنفرانس تردیدهای وجود داشت ولی آقای رودریگر کونیک، سفیر آلمان در افغانستان، در مصاحبه‌ای، این تردیدات را برداشت. و سفیر ایالات متحده هم نصریح کرد که حزب اسلامی، گروه حقانی و جنبش طالبان در این کنفرانس حضور نخواهند داشت، چون این یک کنفرانس صلح نیست، بلکه کنفرانسیست برای تجدید حمایت‌های جهانی از دولت افغانستان و ادامۀ برنامه‌های بازسازی کشور.

در جمع‌بندی پیشرفت‌های افغانستان از بن اول تا بن دوم، آقای مهدی‌زاده کابلی بعد از بررسی پیشرفت‌ها، ایجاد نهادها، حکومت، انتخابات و قانون اساسی، می‌گوید که آنچه انتظار می‌رفت، عملی نشد. افغانستان هنوز هم به امنیت و ثبات نرسیده است و دلیل آن را آقای مهدی‌زاده در فساد اداری و حضور جنگ‌سالاران در حکومت می‌بیند. و اضافه می‌کند که تمامی جنگ‌سالاران باید از حکومت رانده شوند و تا زمانی‌که ادارات از جنگ‌سالاران پاک نشده است و یک ارتش ملی که غیروابسته به جهات سیاسی، تاسیس نشود، امیدی در بهبود کشور نیست.[۱]




[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط احمدعزیز فرد برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- گفتگو با مهدی‌زاده کابلی، تحلیلگر مسایل سیاسی، اجلاس دوم در بن، بدون طالبان و حزب اسلامی، رادیو فرانسه: وشنبه ۱٢ سپتامبر ٢٠۱۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

سایت رادیو فرانسه