جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

فریمان

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[شهرهای خراسان]


شهرستان فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی می‌باشد. مرکز این شهرستان شهر فریمان است. قلندرآباد، سفیدسنگ و فرهادگرد دیگر شهرهای آن هستند. در سال ۱۳۸۵، این شهرستان تعداد ۸۷٬۲۶۶ نفر جمعیت داشته است.[۱]

فَریمان شهری است در استان خراسان رضوی در شرق ایران. این شهر در بخش مرکزی شهرستان فریمان قرار دارد. جمعیت آن در سال ۱۳۸۵، برابر با ۳۳٫۲۵۴ نفر بوده است[٢].


[] موقعیت جغرافیایی

فریمان با مختصات جغرافیایی ۴٢-٣۵ شمالی و ۵۱-۵۹ شرقی به‌فاصله ٧۵ کیلومتری از شهر مشهد واقع شده است این شهرستان از شمال و شمالغربی با مشهد، از شرق با تربت جام و از جنوب با تربت حیدریه هم‌مرز است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴٠۵ متر و دارای دو بخش مرکزی و قلندرآباد می‌باشد. این شهرستان ۵ دهستان با نام‌های فریمان، سنگ بست، سفید سنگ، بالا بند و قلندر آباد و مجموعاٌ دارای ۱٧٧ آبادی دارای سکنه است. دو رشته کوه در اطراف فریمان قرار دارد که بلندترین آن‌ها کوه کیلاق با ٢۹۴٢ ارتفاع می‌باشد و کوه بی بی غیب با ارتفاع ٢٨٨۱ متر، قطار النگ با ارتفاع ٢٦٠۵ متر، و کوه دال با ارتفاع ٢٢۱۹ متر در زمرۀ بلندترین قلل این شهرستان به‌شمار می‌آیند[٣].


در این منطقه رودخانه‌های فریمان، سنگ بست، قلندرآباد و کلاته منار و براشک جریان دارند و پوشش گیاهی آن متشکل شده‌اند از درختان ارس، پسته و گونه‌های گون، درمنه، قیاق، گل بنفشه و... در مجموعه حیات وحش شهرستان فریمان حیواناتی همچون قوچ آهو، کل، خرگوش و پرندگانی نظیر کبک و تیهو زندگی می‌گنند که این خود از آب‌وهوای مساعد این منطقه حکایت می‌کند[۴].


[] پیشینه تاریخی فریمان

شهر فریمان یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های خراسان بوده به‌طوری‌ که مصداق آن تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی است که از هزارهء چهارم پیش از میلاد مسیح تا اواخر دوره اسلامی در این شهرستان وجود دارد[۵]. فریمان درگذشته همواره از وقایع تاریخی نیشابور و هرات متاثر بوده به‌زعمی که این منطقه اسفنج یا اشبند نامیده شده است که از مضافات نیشابور[٦] یا توابع هرات کهن[٧] بوده است. مرکز آن فرهاد گرد یا ده فرهاد بود که اکنون در ۱۵ کیلومتری غرب شهر فریمان قرار دارد[٨]. هم‌چنین کاروانسرای فریمان در راه یکی از انشعابات جاده ابریشم که سنگ بست را به هرات اتصال می‌داد قرار داشت. سنگ بست به‌سبب موقعیت ممتازش بر کنار جاده ابریشم و قرار گرفتن در تقاطع راه‌های پنجگانه: مرو، هرات، قهستان، نیشابور و توس بسیار مورد توجه و با اهمیت بود. این اهمیت چنان زیاد بود که ارسلان جاذب سپه‌دار توس در دوره غزنوی در این مکان کاروانسرای بزرگی ساخت و آخرالامر در جوار همان عمارت به‌خاک سپرده شد. در حال حاضر آثار تاریخی – سیاحتی فراوانی در این شهرستان به‌جای مانده است[۹].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]