جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۲۹, جمعه

گفت‌وگو با ژنرال عبدالرشید دوستم

از: طلعت آتیلا (خبرنگار تورك تایم)؛ برگردان به دری از: دكتر عبدالله رحیمی


فهرست مندرجات

[عبدالرشید دوستم]


آنچه در زیر می‌خوانید، گفت‌وگوی ويژه‌ی ژنرال عبدالرشید دوستم، چهره كلیدی انتخابات ۱۳۸۸ خورشیدی، در افغانستان با طلعت آتیلا خبرنگار تورك تایم است.


[] گفت‌وگو با ژنرال عبدالرشید دوستم

  • یك تعداد گروه‌ها و رسانه‌های آمریكایی و غربی وقتاً فوقتاً گزارش‌های ضد و نقیض در باره شما انتشار می‌نمایند به‌نظر شما انگیزه اصلی نشر همچو گزارشات چه می‌باشد؟

  • □ اگر دقت كرده باشید همچو گزارشات در زمان‌های خاص و معین و حساس نشر می‌گردد و هر وقت و هر زمان چنین مقالات نشر نمی‌گردد. وقتی ‌كه من در انتخابات اول ریاست جمهوری خود را كاندید نمودم، مطبوعات داخلی و خارجی علیه من تبلیغات منفی را آغاز نموده بودند. وقتی كه ما در دور دوم انتخابات حمایت و پشتیبانی خویش را از كاندید مورد تایید خود یعنی از حامد كرزی اعلان نمودیم. دوباره رقیبان سیاسی ما فعال گردیده و علیه ما تبلیغات را آغاز نمودند.

  • آیا به‌نظر شما تبلیغات منفی در وقت و زمان‌های خاص شدت می‌یابد؟

  • □ بلی درست فرمودید. این شایعات بر می‌گردد به دوران جنگ‌های چندین سال قبل كه اصلاً دروغ محض می‌باشد. ما بارها روی این مسایل تفصیلات دادیم و آن را مشتركاً با مقامات با صلاحیت آمریكایی تكذیب نمودیم با آنهم این مسایل به‌شكل مغرضانه دامن زده می‌شود.

  • آیا با این تبلیغات سو می‌توانند به اهداف‌شان نایل شوند؟

  • □ ما امروز در افغانستان به بازسازی و وحدت ملی ضرورت داریم. در این اوضاع بحرانی كنونی همچو شایعات می‌تواند بازسازی كشور ما را به كندی مواجه و وحدت ملی‌مان را خدشه‌دار سازد.

    و هم‌چنان ممكن است از این شایعه‌پردازی‌ها دشمنان ما سو استفاده نموده مورال (روحیه) قوت‌های دهشت‌افگنان و تروریستان تقویت شده و حملات ٱن‌ها بالای قوت‌های ناتو ازدیاد یابد وضعیت امنیتی كشور بحرانی‌تر گردد. ما با همچو شایعات و دسیسه‌ها عادت كردیم. برای همه واضح است كه انتشار بار بار همچو اكاذیب یك تعداد اهداف سیاسی را در بر دارد.

  • در انتخابات ۱۳۸۸ تاثیرات اتحاد حزب شما را با حامد كرزی مشاهده می‌نماییم. در بعضی رسانه‌ها ابراز نمودید كه شما طالب هیچ نوع وزارت نیستید. چرا در دولت آینده وزارت نمی‌خواهید؟

  • □ نقش ما در انتخابات كه گذشت كاملا بزرگ و تاثیرگزار بود. هدف من از مطرح كردن همچو مسایل این نمی‌باشد كه ما وزارت نمی‌خواهیم. البته ما حزب نیرومندی داریم، كدرهای با تجربه داریم كه می‌توانند در هر ساحه خدمت نمایند و آن‌ها مستحق و شایسته مقام‌های دولتی می‌باشند.

    شخص خودم یكی از جنرال‌های با تجربه‌ی هستم كه وطن و ملت خود را خوب می‌شناسم و به همه تكتیك‌های نظامی آشنایی كامل دارم. به‌خاطر رفاه و آرامی مردم و كشور خود می‌خواهم در كنار قوت‌های آمریكا و ناتو علیه القاعده و طالبان مبارزه نمایم. آمریكایی‌ها و ناتو باید از تجارب نظامی من استفاده نمایند و به‌خاطر انجام هر نوع وظیفه برای نابودی تروریزم در كنار قوت‌های داخلی و خارجی آماده می‌باشم. استقرار صلح٫ نابودی تروریزم در كشور و جهان را برای خود فرض می‌دانم. [بنابراین، به‌صراحت می‌گویم] من می‌توانم طالبان و القاعده را در كشور ریشه‌كن نمایم.

  • اگر این‌طور باشد، آمریكا و ناتو چرا از تجربه‌های شما استفاده نمی‌كنند؟

  • □ یك مساله را باید اعتراف نمایم، از روز تاسیس حزب ما تا امروز كم‌وكاستی‌های در داخل تشكیلات خود داشتیم كه نمی‌توانستیم فعالیت‌های سیاسی خود را در داخل و خارج افغانستان به‌صورت وسیع انعكاس بدهیم. در حالی كه حزب ما دست‌آوردهای بزرگ در هر ساحه به‌دست آورده است. سقوط رژیم كمونستی و تارومار شدن لانه‌های تروریستی از دست‌آوردهای بزرگ تاریخی ما بود.

    و لیكن رقیبان سیاسی ما حقایق را كتمان نموده راپورهای نادرست و بی‌اساس را در اختیار ایالت متحده آمریكا و ناتو می‌گذارند. حزب ما یعنی جنبش ملی اسلامی افغانستان اولین حزبی بود كه كنگره خود را در یك فضای آزاد و دمكراتیك تدویر نمود كه آغازین مرحله دمكراسی را در كشور مژده می‌داد. احیای دوباره كلتور از دست رفته مردم٫ اعاده حقوق زنان٫ تشكیل اولین و بزرگترین سازمان اجتماعی جوانان تحت نام جنبش جوانان افغانستان همه نشان‌دهنده دیدگاه حزب ما یعنی جنبش ملی اسلامی افغانستان می‌باشد. فقط نتوانستیم این مسایل را به گوش مردم افغانستان و جهان برسانیم. من امیدوار هستم بعد از انتخابات یك مرحله تازه و جدید آغاز گردد و همه كم‌وكاستی‌های درون حزبی را بر طرف نماییم.

  • آیا می‌توانید از موقف القاعده و طالبان در ولایات شمالی كشور معلومات بدهید؟

  • □ وقتی كه من در تركیه بودم طالبان و القاعده در ولایت‌های شمال و شمال غرب فعال گردیدند و این حالت امنیت ولایت‌های مانند بغلان٫ قندوز٫ تخار٫ جوزجان و فاریاب را متشنج ساخته است. اكثریت اعضای فعال شده طالبان و القاعده در ولایت‌های شمالی مخالفین كشور همسایه یعنی ازبكستان می‌باشد. اگر نتایج انتخابات به نفع كاندید مورد حمایت ما یعنی حامد كرزی تمام شود، در آن صورت من به وظیفه خود ادامه خواهم داد. در چنین حالت القاعده و طالبان ناگذیر هستند كه از ولایت‌های شمال و شمال غرب فرار نمایند یا اینكه با مقاومت شدید قوت‌های دولت مواجه خواهند شد. طالبان و القاعده جنرال دوستم را خوب می‌شناسند و من هم آن‌ها را خوب می‌شناسم و من نیرومندی خود را برای این گروه تروریست بارها ثابت ساختم و طالبان و القاعده از عدم موجودیت من در منطقه استفاده كرده قوت‌های خود را دوباره آرایش دادند.

  • هدف اساسی شما بعد از انتخابات چه خواهد بود؟

  • □ در قدم اول استقرار امنیت٫ رفاه و آسودگی مردم افغانستان می‌باشد كه این حالت با سركوب و از بین بردن لانه‌های تروریستی در داخل و خارج كشور و قطع منابع حمایوی این گروه عملی خواهد شد.

  • ما می‌دانیم كه با دولت تركیه مناسبات‌تان خیلی نیك و دوستانه می‌باشد. در این شرایط حساس توقعات شما از دولت تركیه چه می‌باشد؟

  • □ به همه جهانیان معلوم است كه دولت تركیه جایگاه خاص در مسایل سیاسی٫ اجتماعی و كلتوری در افغانستان و كشورهای آسیای مركزی دارد و محبوبیت دولت تركیه و مردم تركیه نیز در این جغرافیا كاملاً آشكار است. روابط تركیه با دولت افغانستان و پاكستان نیز روشن است.

    دولت تركیه باید از این حالت استفاده اعظمی نموده با اعزام كادرهای كارفهم دیپلمات‌های باتجربه همیشه نقش اساسی را در این كشورها به‌خصوص افغانستان داشته باشد.

    پل و روابط دوستی بین افغانستان و تركیه در زمان مصطفی كمال اتاترك و امیر امان‌الله خان بنا نهاده شده است. در افغانستان علاوه از مردمان ترك٫ مردمان پشتون٫ تاجیك٫ هزاره وغیره نیز برای دولت تركیه و مردم تركیه احترام زیاد قایل هستند. برخورد عادلانه دولت تركیه به مقابل همه ملیت‌ها٫ خدمات بی‌آلایش دولت تركیه٫ اعمار مكاتب و شفاخانه‌ها از طرف دولت تركیه در سرتاسر افغانستان روابط بین مردم و دولت تركیه و افغانستان را چندین بار ازدیاد بخشیده است. خدمات قوت‌های تركیه در جمع قوت‌های آیساف در قلب مردم كشور ما جاگزین گردیده است. البته من از طرف خود و از طرف ملت افغانستان از دولت و مردم تركیه قلباً قدردانی می‌نمایم

  • آیا در وقت اقامت‌تان در تركیه دوستی دولت و مردم تركیه را احساس نمودید؟

  • □ كاملاً٫ وقتی كه در تركیه تحت تداوی قرار داشتم تمام سیاسیون تركیه از نزدیك با من ارتباط داشتند. در این‌جا می‌خواهم یك‌بار دیگر از صدراعظم جمهوری تركیه محترم تایف اردوغان و احمدداود اوغلو وزیر خارجه تركیه ابراز امتنان نمایم كه مرهون احسان ایشان هستم.

  • چگونه مرهون ایشان هستید؟ آیا یك هموطن ترك نمی‌توانست برای تكمیل مراحل تداوی‌تان كمك نماید؟

  • □ مساله تا این اندازه سطحی نمی‌باشد. سیاست تاثیرگذار تایف اردوغان من را به‌یاد مرحوم تورگوت اوزال انداخت. كه مرحوم اوزال از مبارزات حق‌طلبانه شخصیت‌های مثل من٫ ایلچی بیگ٫ دودایوف و تركمن باشی كاملا دفاع می‌كرد. ما فعلاً در زمان محترم اردوغان چند شخص محدود علمبردار این مبارزات حق طلبانه باقی ماندیم. روش و برخورد سیاسی محترم اردوغان صدراعظم تركیه و احمدداود اوغلو وزیر خارجه تركیه در كشورهای جهان به‌خصوص در میان جامعه ترك ما را زیاد هیجانی نمود. ترك‌های جهان هیچ گاهی حمایت و پشتیبانی تایف اردوغان را فراموش كرده نمی‌توانند، مخصوصاً من خودم هیچ‌گاهی فراموش نخواهم كرد.[۱]


    [] يادداشت‌ها


    يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



    [] پی‌نوشت‌ها

    [۱]- بیانات مخصوص جنرال عبدالرشید دوستم چهره كلیدی انتخابات ۱۳۸۸ در افغانستان با طلعت آتیلا خبرنگار تورك تایم، برگرفته از سایت رسمی جنبش ملی اسلامی افغانستان



    [] جُستارهای وابسته







    [] سرچشمه‌ها

    سایت رسمی جنبش ملی اسلامی افغانستان