جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ آذر ۱۴, دوشنبه

کنفرانس دوم بن

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[کنفرانس‌های بین‌المللی][کنفرانس بن]


کنفرانس دوم بن، یک کنفرانس عمده‌ی بین‌المللی دربارۀ آینده افغانستان است که روز دوشنبه ۱۴ آذر ۱٣۹٠ خورشیدی (٠۵ دسامبر ٢٠۱۱ م) در شهر بن آلمان آغاز به‌کار کرد.

این کنفرانس ده‌سال پس از نشستی مشابه در همین شهر که چند هفته پس از سقوط طالبان در افغانستان بود، بار دوم برگزار شد. حدود هزار نماینده از ۱۰۰ کشور و سازمان بین‌المللی در این نشست شرکت کرده است. سازمان‌دهندگان خواهان بهبود تعامل بین‌المللی با افغانستان در بلندمدت و حمایت از تلاش‌ها برای بازگشت امنیت در این کشور هستند.

اما پاکستان که نقشی کلیدی در این زمینه دارد در اعتراض به حمله اخیر ناتو به یک ایستگاه مرزی‌اش، کنفرانس بن را تحریم کرده است[۱].

آمریکا و سایر کشورهای غربی همواره نگران پناه دادن پاکستان به طالبان و سایر گروه‌های شورشی از جمله شبکه حقانی که در حملاتی در داخل افغانستان مقصر شناخته می‌شود، بوده‌اند.

در ضمن، بخش اعظم شدیدترین نبردها در مناقشه ده‌سال اخیر افغانستان در شرق این کشور در نزدیکی مرز پاکستان روی داده است. تنها در سال جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ سرباز ناتو در این کشور کشته شده‌اند.

با این حال، بیشتر نیروهای غربی برای ترک افغانستان در سال ۲۰۱۴ آماده می‌شوند، در حالی که بسیاری از ناظران تعهد طولانی به افغانستان را حیاتی می‌دانند[٢].


[] سخنان حامد کرزی

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، در کنفرانس بین‌المللی بن بر حمایت جامعه بین‌المللی از کشورش پس از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکید کرده است.

    "مردم این کشور انتظار دارند که جامعه بین‌المللی متعهد شود که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی هم به حمایت خود از افغانستان ادامه می‌دهد."

او توسعه اقتصادی، اجرای طرح‌های بزرگ زیربنایی، اشتغالزایی و تقویت صنایع تولیدی را از اولویت‌های کشورش پس از ۲۰۱۴ خواند. تا سه سال دیگر نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان روند خروج تدریجی خود از این کشور را به پایان می‌رسانند. کرزی گفته است که کشورش پس ۲۰۱۴ هم‌چنان نیازمند حمایت بین‌المللی است.


هر چند او تاکید کرد که افغانستان پس از برگزاری نشست مشابهی در ده‌سال پیش در همین شهر، دستاوردهای زیادی داشته و از جمله در زمینه تامین حقوق و آزادی بیان، همایش‌های مسالمت‌آمیز و حقوق زنان پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. ولی افزود که هنوز هم مشکلاتی فرا راه افغانستان وجود دارد. او نامنی را بزرگترین چالش در برابر پیشرفت کشورش خواند، اما تاکید کرد که گروه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی به‌شدت تضعیف شده‌اند.

به گفته کرزی، تروریست‌ها از پناهگاه‌های خود از خارج از مرزهای افغانستان به این کشور حمله می‌کنند و ثبات و امنیت را در افغانستان به چالش می‌کشند. با این حال، او بر اجرای برنامه واگذاری مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی تاکید کرد و گفت متحدان بین‌المللی افغانستان باید در زمینه تجهیز و تقویت نیروهای مسلح افغانستان برای اجرای موفقانه این برنامه، کمک‌های بیشتری در اختیار این کشور قرار دهد.

رئیس جمهوری افغانستان بار دیگر بر مصالحه با طالبان تاکید کرد و گفت که دولت افغانستان بر اساس پیشنهاد لویه‌جرگه سنتی، گفتگو با طالبان را هم‌چنان به پیش خواهد برد. اما افزود که قتل برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین، که رهبری برنامه مصالحه با شورشیان را به عهده داشت، این برنامه را مختل کرد.


کرزی در این سخنرانی خود افزود که دولت او با آن عده از طالبان مصالحه خواهد کرد که دست‌هایشان به‌خون مردم آلوده نباشد، قانون اساسی را بپذیرند و ارتباط خود را با گروه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی قطع کنند[٣].


[] گفت‌وگو با طالبان

الاخضر ابراهیمی فرستاده سابق سازمان ملل در افغانستان می‌گوید او ده‌سال قبل استدلال کرده بود که باید فوراً با طالبان وارد مذاکره شد.

    "ما باید سعی می‌کردیم بفهمیم آن‌ها کجا رفته‌اند و به‌چه می‌اندیشند و این‌که آیا علاقه‌مند بودند ما برایشان فضایی ایجاد کنیم یا نه."

تلاش‌ها برای شروع گفتگو با طالبان در جریان است، اما تاکنون به‌نتایج ملموسی منجر نشده است. در ماه سپتامبر ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، ضربه شدیدی به تلاش برای آشتی با طالبان زد، زیرا ربانی هدایت تلاش‌های صلح را به‌عهده داشت.

اکلیل حکیمی سفیر افغانستان در آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "در حال حاضر ما آدرس آن‌ها را نداریم. دری وجود ندارد که بر آن بکوبیم."


[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ناتو به‌خاطر حمله روز ۲۶ نوامبر ٢٠۱۱ که باعث مرگ ۲۴ سرباز پاکستانی شد عذرخواهی کرده است.
[٢]- کنفرانس بین‌المللی افغانستان در بن آغاز می‌شود، بخش فارسی بی بی سی: دوشنبه ۱۴ آذر ۱٣۹٠ - ٠۵ دسامبر ٢٠۱۱
[٣]- کرزی خواستار ادامه حمایت جهانی از افغانستان شد، بخش فارسی بی بی سی: دوشنبه ۱۴ آذر ۱٣۹٠ - ٠۵ دسامبر ٢٠۱۱
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]