جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ آذر ۱۵, سه‌شنبه

مراسم عاشورا در افغانستان

از: دانشنامۀ آریانا

عاشورا در افغانستان عاشورا آفرید

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


روز سه شنبه، ۱۵ آذر (قوس) ۱٣۹٠ (۶ دسامبر ٢٠۱۱)، مراسم عزاداری عاشورا در شهرهای کابل، مزار شریف و قندهار هدف حمله انتحاری قرار گرفته و ده‌ها کشته و زخمی به‌جا گذاشته است.

ژنرال عبدالظاهر رئیس تحقیقات جنایی پلیس کابل گفت که یک بمبگذار انتحاری مواد منفجره همراه خود را در مراسم عزاداری عاشورا در زیارتگاهی موسوم به‌حضرت ابوالفضل در مرکز شهر کابل منفجر کرد. به گفته او: «احتمال دارد که فرد بمبگذار همراه با کاروان عزارداران از جنوب کابل به زیارتگاه آمده باشد».

ژنرال عبدالظاهر گفته بود که در این حمله چهل و نه نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شده‌اند. اما بر اساس آخرین آمار تعداد کسانی که در این حادثه کشته شده‌اند، به ۵۴ نفر و شمار زخمیان آن به ۱۶۴ نفر رسیده است.


همزمان از وقوع دو انفجار دیگر در شهرهای مزار شریف در شمال افغانستان و شهر قندهار در جنوب افغانستان هم گزارش شده است.

منابع خبری در مزار شریف گفته‌اند که در انفجاری که عزاداران مراسم عاشورا را هدف قرار داده بود، شش تن کشته و نزدیک به ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

انفجاری دیگری هم در شهر قندهار روی داده و ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس این شهر گفته که این حادثه منجر به زخمی شدن پنج نفر شده است. دو تن از زخمی‌های این انفجار از ماموران پلیس هستند[۱].


[] داوود ناجی: باید نگران بود

به‌نظر نمی‌رسد هیچ گروهی جرأت کند [مسئولیت] بمبگذاری‌های روز عاشورا در کابل، مزار و قندهار را به‌عهده بگیرد، اگر قصد عاملان چنین حملاتی دامن‌زدن به تنش‌های مذهبی باشد که به‌احتمال زیاد چنین است، با روشن شدن هویت عاملان حمله، رسیدن به‌چنین هدفی دشوار می‌شود.

کشتن، صرفاً به‌دلایل مذهبی، در افغانستان از سوی مردم این کشور حمایت نمی‌شود. حتی طالبان با آن‌که علیه شماری از گروه‌های قومی آشکارا اعمال تبعیض می‌کردند، اما همواره از این‌که پنداشته شود طالبان تبعیض مذهبی روا می‌دارند، ابا داشتند[٢].


[] گفتگو عزیزاحمد فرد با مهدی‌زاده کابلی

اگر چه افغانستان کشوری است که اکثریت مردم آن سنی مذهب هستند، ولی نه تنها اهل تشیع در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته، آزادانه مراسم محرم را به‌جا می‌آورند، بلکه اهل تسنن هم، اکثراً در این عزاداری سهیم هستند و احترام خاصی به امام حسین، شخصیت مرکزی این مراسم، قایل می‌باشند. ولی در طی سالیان اخیر، مراسم عزاداری به‌مناسبت ماه محرم ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است و طی این روزها، نمای شهرهای مهم افغانستان تغیر می‌کند و به‌نظر می‌آید که همۀ شهر، غرق در عزاداری است. ولی حمله به هم‌چنین مراسم مذهبی، در افغانستان سابقه ندارد و اباورزی طالبان از پذیرفتن مسئولیت این حملات، موضوع را پیچیده‌تر می‌سازد.

در بررسی این موضوع، گفتگویی داریم با آقای مهدی‌زاده کابلی، نویسنده و مسئول دانشنامه آریانا. از آقای مهدی‌زاده در مورد تاریخ و اهمیت اجتماعی و سمبولیک محرم پرسیدم، و هم‌چنان این‌که آیا در این مراسم زیاده‌روی شده است؟ آقای کابلی، بعد از ابراز این‌که چنین حوادثی نباید اتفاق بیفتد، از مقاومت امام حسین در برابر حکومت یزید یادآوری می‌کند و می‌گوید که این حرکت، سمبولی شده است، از مقاومت در برابر غصب قدرت. آقای مهدی‌زاده کابلی اضافه می‌کند که علمای اسلام، چه از اهل تشیع، چه از اهل تسنن، اکثراً به این موضوع اهمیت زیادی قایل هستند و تشریحاتی هم در مورد نظرات آنان می‌دهد. البته نعداد معدودی از علمای اهل تسنن، در این مورد نظر دیگری دارند.

آقای کابلی، با تاکید روی آزادی پیروان مذاهب مختلف در اجرای امور مذهبی‌شان، مادۀ هژدهم اعلامیۀ حقوق بشر را هم مطرح می‌کند که بر اساس آن، هر کسی حق دارد از آزادی فکر، عقیده و مذهب بهره‌مند باشد و این حق، متضمن آزادی تغیر مذهب یا عقیده و نیز، متضمن آزادی اظهار عقیده و ایمان می‌باشد، و تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی هم در این آزادی، شامل است[٣].






[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی برشتۀ تحرير درآمده است.
يادداشت ٢: لشکر الجنگوی پاکستان در حالی مسوؤلیت انفجارات افغانستان را به عهده گرفته است که طالبان این انفجارات را ظالمانه عنوان کرده اند.
بر اساس ویب‌سایت امنیت ملی آسترالیا، لشکر الجنگوی توسط حکومات ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و پاکستان منحیث یک گروه دهشت‌افگن شناخته شده است. این گروه مرتبط به القاعده در سال ۱۹۹٦ درپاکستان ایجاد شد. لورینس کورب تحلیل‌گر در مرکز انکشاف امریکا طی مصاحبۀ به رادیو آشنا گفت که این گروه توسط سازمان استخباراتی آی اس آی پاکستان ایجاد شده است.
"لشکر الجنگوی مانند سایر گروه‌های دهشت‌افگنی توسط سازمان استخباراتی "آی اس آی" بنیاد گذشته شد تا در مقابل هند از آن استفاده کرده و حملات مانند حملۀ ممبای را راه‌اندازی کند. و هدف حملات آنها در کابل ایجاد هرج و مرج بود، تا پاکستان نفوذ خود را در افغانستان به نمایش گذاشته باشد."
وی افزود که احتمالاً پاکستان از کنفرانس بین‌المللی دوم بن و از اینکه افغان‌ها و امریکای‌ها می‌خواهند با طالبان مذاکره کنند، خرسند نیست. آنها می‌خواهند که افغانستان همیشه بر پاکستان اتکا داشته باشد.
از جانب دیگر آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گزارش داده است، رحمان ملک وزیر داخلۀ پاکستان از اینکه طالبان در روز عاشورا در آن کشور دست به بمب‌گذاری نزده‌اند، اظهار سپاس کرده است.
لورینس کورب می‌گوید که این نیز یکی از بازی‌های دوگانۀ است که پاکستان آن را بازی می‌کند وی یادآور شد که حکومت ملکی پاکستان نمی‌تواند اردو و استخبارات آن کشور را اداره کند.
"آنها این گروه‌ها را برای رسیدگی به مشکلات مانند هند ایجاد کردند، ولی بعضی اوقات این گروه‌ها از ادارۀ آنها خارج می‌شوند، و اجندای خویش را به پیش می‌برند."
وی افزود ما شاهد بمب‌گذاری کابل بودیم و ضمناً در بازخوانی سفیر پاکستان مقیم ایالات متحده یک مثال دیگری بود که توسط آی اس آی ترتیب داده شده بود. زیرا بعضی از سیاست‌های را که سفیر پاکستان در ایالات متحده به پیش می‌برد مورد قبول آی اس آی قرار نداشت.[۴]



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- حمله به عزاداران عاشورا در کابل، قندهار و مزار شریف ۶۰ کشته بجا گذاشت، بخش فارسی بی بی سی: سه شنبه ٠٦ دسامبر ٢٠۱۱ - ۱۵ آذر ۱٣۹٠
[٢]- همان‌جا
[٣]- عزیزاحمد فرد، تاریخ و سمبول عاشورا و احترام به آزادی ادیان و عقاید، رادیو فرانسه: سه‌شنبه ٠٦ دسامبر ٢٠۱۱ - ۱۵ آذر ۱٣۹٠
[۴]- اکمل داوی و محمدهاشم حبیب‌زاده، لشکر الجنگوی مسوؤلیت بمب‌گذاری‌های افغانستان را به‌عهده گرفت، واشنگتن: رادیو آشنا صدای آمریکا: سه‌شنبه ٠٦ دسامبر ٢٠۱۱ - ۱۵ آذر ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی
بخش فارسی رادیو فرانسه (rfi)