جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

ریشه نژادی همه افغان‌ها یکی است

گزارش از: شهریار صیامی (سایت فارسی بی بی سی، بخش دانش و فن)

اقوام در افغانستان

ریشه نژادی همه افغان‌ها یکی است


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


پژوهشگران می‌گویند ریشه نژادی تمام اقوام افغانستان مشابه است. تحقیقات ژنتیکی پژوهشگران دانشگاه پورتسموث انگلستان نشان می‌دهد این ریشه نژادی به اقوامی می‌رسد که حدود ده هزار سال پیش در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.[۱] اقوام مختلف افغانستان کروموزوم ایگرگ (Y) مشترکی دارند که در طول تاریخ شکل گرفته است.




[] نتیجه‌ی یک پژوهش تازه

شهریار صیامی گزارش می‌دهد: افغانستان؛ کشوری ترکیب‌یافته از اقوام مختلف؛ اقوامی با زبان و لهجه‌های مختلف که به‌نظر می‌رسد ریشه‌های نژادی مختلف هم دارند. اما مجله‌ی معتبر علمی «پولس وان» (PLoS ONE) مقاله‌ی را منتشر کرده است که چیزی دیگری را می‌گوید. این مقاله نتیجه‌ی تحقیقات ژنتیکی گسترده‌ی پژوهشگران دانشگاه پورتسموث انگلیس بر نمونه خون‌های تهیه‌شده از جمعیت‌های مختلف در افغانستان است. پاسخ به سئوالات مطرح شده دراین پژوهش نتایج بر خلاف تصور رایج دربارۀ اقوام مختلف افغانستان به‌دست می‌دهد.

    «در این مطالعه‌ی اخیر که با استفاده از تعداد زیادی از نمونه [خون‌های] افغانی و مقایسه‌ی آن‌ها با بسیاری از نمونه‌ها از جمعیت‌های دیگری که در مجاور افغانستان زندگی می‌کنند، مثل ایران، هند، پاکستان، قفقاز و حتی اروپا، ما به این نتیجه رسیدیم که شباهت‌های ژنتیکی که بین جمعیت‌های مختلف افغانی است بسیار بیش از تفاوت‌های است که آن‌ها را از نظر ژنتیکی جدا می‌کند. خصوصاً قوم پشتون و تاجیک از نظر ژنتیکی بسیار شبیه به گروه‌های قومی هستند که در پاکستان و شمال هند زندگی می‌کنند و جمعیت‌های مثل هزاره و ازبک از نظر ژنتیکی بسیار شبیه به جمعیت‌های هستند که در ایران زندگی می‌کنند و البته محتوای ژنتیکی‌شان مقداری زیادی تأثیر گرفته از شرق آسیا هم است.»

این پژوهش ریشه‌ی نژادی جمعیت‌های مختلف افغانستان را مشترک می‌داند. نژادی که بین نه تا ده هزار سال پیش در محدودۀ افغانستان کنونی می‌زیسته است.

    «آنچه که امروز ما به‌عنوان ساختار قومیتی در افغانستان می‌بینیم همگی یک ریشه‌ی مشترکی حدود ده هزار ساله در منطقه دارند و بعد اولین انشعاب و اولین اقوام هم حدود چهار هزار و هفتصد سال پیش پیدا شده که پشتون‌ها با پیدایش اولین تمدن‌ها و شهرنشینی در منطقه، یک مقداری خودشان را از بقیه جدا کردند.»

انتشار این مقاله در مجله‌ی علمی «پولُس وان» به‌معنی بررسی و تأیید آن توسط بعضی از دانشمندان رشته‌ی به‌نام ژنتیک است. اما شاید پژوهش‌های بیشتری در آینده لازم باشد تا جزئیات بیشتری هم دربارۀ ریشه‌ی نژادی اقوام مختلف افغانستان روشن شود.


[] ویدئوی تصویری












[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- شهریار صیامی، نتیجه پژوهش تازه: ریشه نژادی همه افغان‌ها یکی است، سایت فارسی بی بی سی (دانش و فن): یک شنبه، ٢۹ آوريل ٢٠۱٢ - ۱٠ اردیبهشت ۱٣۹۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

سایت فارسی بی بی سی (بخش دانش و فن)