جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

ده سال آینده 'دهه تحول افغانستان' است

از: زلمی رسول (وزیر امور خارجه افغانستان)

ده سال آینده 'دهه تحول افغانستان' است


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


کوچک شدن جهان و وابستگی متقابل کشورها به یکدیگر از یکسو و محدود بودن توانمندی دولت‌ها برای مبارزه با تهدیدات بزرگ از سوی دیگر، زمینۀ همکاری میان ملل مختلف جهان را مساعد ساخته است.

بدیهی است که در چنین جهانی، سهم افغانستان در برقراری ثبات و امنیت بین‌المللی، به‌هیچ عنوان کمتر از سهم کشورهای مطرح دیگر در منطقه و فراتر از آن نیست.


از دیدگاه حکومت افغانستان، روابط درازمدت استراتیژیک افغانستان با هند، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان و ناتو و همچنین با سایر کشورهای بزرگ جهان از همین منظر قابل ارزیابی است.


[] دهه تحول افغانستان

نشست شیکاگو، ضمن پرداختن به‌مسایل درون سازمانی خود، چشم‌انداز همکاری‌های بلندمدت میان افغانستان با ناتو و هم‌چنین چگونگی تمویل و تجهیز قوای مسلح افغان را ترسیم می‌کند.

در نشست لیسبون (۲۰۱۰ میلادی) طرحی جامع برای این‌که افغانستان بتواند بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی، با اتکا به توانایی بومی خود، تامین امنیت شهروندان خود را به‌عهده بگیرد، مورد توافق دولت افغانستان و جامعه جهانی قرار گرفت.

برنامه انتقال یا واگذاری مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای بین‌المللی به نیروهای امنیتی افغانستان یک پروسۀ برگشت‌ناپذیر است.

بعد از اجرای مرحلۀ سوم، این برنامه که چند روز پیش از سوی رئیس جمهوری افغانستان اعلام شد، مسئولیت‌های امنیتی حدود هفتاد و پنج درصد از جمعیت افغانستان را به نیروهای امنیتی افغانستان سپرده خواهد شد.

ما آمادگی کامل داریم که بعد از پایان سال ۲۰۱۴ تمام مسئولیت‌های امنیتی شهروندان خود را بپذیریم و از سوی دیگر نوعی دیگری از روابط خود با جامعه جهانی را، در دهۀ تحول (۲۰۱۵-۲۰۲۵ میلادی) آغاز کنیم.

در کنفرانس شیکاگو، تعهد مشترک دراز مدت افغانستان و ناتو مبنی بر این‌که افغانستان مثل گذشته تنها نخواهد ماند و در آینده هیچگاهی تروریستان در این‌جا پناه‌گاه‌های امن نخواهند داشت، اعلان خواهد شد.

این طرح بر اساس یک نیاز متقابل برای مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و سایر تهدیدات مشترکی است که زندگی مردمان منطقه و کشورهای عضو ناتو را با خطر مواجه ساخته است.

هم‌چنین برنامه خروج تدریجی نیروهای بین‌المللی از افغانستان، بر اساس شرایط و نیازهای کشور ما، مورد بحث سران ناتو قرار خواهد گرفت.

شرایط خاصی که ما در کشور خود با آن مواجهیم، بر چگونگی تدوین سیاست خارجی ما در قبال دوستان منطقه‌ای و بین‌المللی ما تأثیر عمده‌ای داشته است.

این، (سیاست خارجی ما در قبال دوستان منطقه‌ای) یکی از عوامل اساسی است که روابط ما با سازمان ناتو را در بستر خود تعریف‌پذیر نموده است.


وضعیت اقتصادی افغانستان یکی دیگر از عوامل است. تحول سیاسی و روند دولت‌سازی موفقانه‌ای که در ده‌سال گذشته به وقوع پیوسته است، در کنار دموکراتیزه شدن کشور و مسایل مربوط به حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، موفقیت مشترک مردم افغانستان و جامعه جهانی است. اما هنوز تحول اقتصادی لازم در کشورمان رخ نداده است.

افغانستان، به‌عنوان کشوری که در دهۀ گذشته در جبهۀ مقدم مبارزه با تروریسم بین‌المللی قرار داشته و بیشتر از هر کشور دیگری در این راستا قربانی داده است، کماکان به کمک‌های مالی نیازمند است.

زیربناهای اقتصادی کشور به رشد و تقویت بیشتری نیاز دارد و خطوط ترانزیتی که تسهیل کننده تجارت ملی و منطقه‌ای است و به برجسته‌شدن نقش افغانستان در منطقه خواهد انجامید، هنوز کامل نشده است. اکثر معادن کشور ما هنوز تفحص و استخراج نشده‌اند.

در چنین وضعیتی طبیعی است که کمک‌های جامعه جهانی کماکان مورد نیاز افغانستان، مخصوصاً در جریان دهۀ تحول بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ میلادی، می‌باشد.

اما این نیاز، متقابل است، جامعه جهانی می‌داند که افغانستان بدون یک اقتصاد پویا و متکی بر توانمندی‌های بومی و طبیعی خود نمی‌تواند شریک پایداری برای مبارزه با تروریسم و سایر تهدیدات متوجه شهروندان ما و آن‌ها باشد.

بر همین اساس و هم بر مبنای تعهد جامعه جهانی به‌حمایت از افغانستان، تا زمانی که کشور ما بتواند روی پای خود بایستد، در کنفرانس توکیو درماه جولای امسال، اجندای کمک‌های بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نشست شیکاگو نیز تجدید تعهد کلی و مستحکم ناتو، کشورهای عضو ایساف و دوستان عمدۀ دیگر افغانستان به امنیت و ثبات درازمدت کشور ما است.

رقم چهار ۴.۱ یک میلیارد دالر بودجۀ سالانه برای این هدف برای مدت ده‌سال اعتبار از سال ۲۰۱۵، یک رقم واقع‌بینانه و در درازمدت قابل پرداخت از درآمد پیش‌بینی شدۀ داخلی افغانستان است.

بخش کمک جامعۀ جهانی در این عرصه در واقع سرمایه‌گذاری لازم در تأمین امنیت و ثبات منطقه و جهان می‌باشد.

ما امیدوار هستیم بتوانیم با افزایش مطمئن و تدریجی درآمد داخلی خویش در جریان «دهۀ تحول» (۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ میلادی) سهم خویش را در تامین این بودجه از سالانه پنجصد میلیون دالر فعلی به تامین صد درصد این بودجه در سال ۲۰۲۵، بالا ببریم تا دیگر نیازی به‌حمایت مالی جامعه جهانی در این خصوص نباشد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- زلمی رسول، وزیرخارجه افغانستان ده سال آینده 'دهه تحول' است، سایت فارسی بی بی سی: دوشنبه ٢۱ مه ٢٠۱٢ - ٠۱ خرداد ۱٣۹۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

سایت فارسی بی بی سی