جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ مرداد ۴, چهارشنبه

کاما سوترا

از: دانشنامه‌ی آریانا

کاما سوترا


فهرست مندرجات
[روابط جنسی][کتاب‌شناسی جنسی]

کاما سوترا (به سانسکریت: कामसूत्र؛ به انگلیسی: ) کتاب مصور کهنی به‌زبان سانسکریت است که بین سده چهارم تا ششم میلادی نگارش گردیده و به‌طور مفصل به اصول عشق‌بازی و آمیزش جنسی می‌پردازد.

در کاما سوترا انواع گوناگونی از در آغوش گرفتن، نوازش، بوسیدن، نیشگون و گاز گرفتن و ... توصیف شده‌ است. در این کتاب از کارهایی مانند سیلی زدن و نالیدن نیز به‌عنوان بازی یاد شده است.

برخی از فیلسوفان هندی به‌دنبال «چهار هدف اصلی از زندگی» بودند: دهارما (): زندگی با فضیلت، آرتها (Artha): رفاه مادی، کاما (): زیبایی و لذت شهوانی، و موکشا (): آزادسازی (). دهارما، آرتها و کاما هدف زندگی روزمره است، در حالی که موکشا، آزادی از چرخه مرگ و تولد دوباره است. در کاماسوترا (ترجمۀ انگلیسی بروتون) آمده: «دهارما بهتر از آرتها، و آرتها بهتر از کاما است. اما همیشه آرتها اولین مقصد یک پادشاه برای امرا معاش مردم است و کاما اشتغال عموم زنان است، که ممکن است آن را بر آن دوی دیگر ترجیح دهند و این یک استثنا در قاعده کلی می‌باشد.»


واژه‌شناسی

کاما (a؛ به سانسکریت: काम)، یک واژۀ سانسکریت به‌معنای عام «آرزو» ()، «میل» ()، و «قصد» () است. افزون بر این، به‌معنای خاص «لذت» () و «عشق جنسی» (sexual love) است. در واقع، این واژه اشاره به «کاما دیوا» (خدای عشق هندو) دارد.

در ادبیات هند، کاماسوترا () اشاره به‌سنت عشق‌ورزی، آمیزش‌های جنسی، و یا لذت‌های نفسانی به‌شیوه کاما است.


در بارۀ کتاب

کتاب «کاما سوترا» منسوب به «واتسیایانا» (Vātsyāyana) است که در زمان امپراتوری گوپتا (از قرن چهارم تا ششم میلادی) در هند می‌زیست. این کتاب دارای ۱٢۵٠ آیه، ٣٦ فصل و ٧ بخش است. مشهورترین ترجمۀ انگلیسی آن به‌طور گسترده در سال ۱٨٨٣ میلادی منتشر شد.


کاماسوترا چیست؟

کاماسوترا، آموزشی برای درک بهتر حالات و رفتارهای جنسی انسان است که در هند قدیم رواج داشت. امروزه، کاماسوترا، به‌روش‌های متفاوت و در قالب آموزش‌های مختلف در درمان بسیاری از رفتارهای جنسی انسان به‌کار گرفته می‌شود. کاماسوترا می‌تواند درک دو طرف را از رابطه جنسی، از حد یک رابطه غریزی و جنسی ابتدایی به‌یک رابطه عرفانی و عاطقی عمیق ارتقأ دهد.

بدین ترتیب، کاماسوترا، در کل شامل حالات (پوزیشن‌های) مختلف است که به‌درد همسران می‌خورد تا رابطه عاطفی عمیق‌تری بین آن‌ها برقرار شود. بنابراین، در کاماسوترا، بیشتر به ادراکات روانی و عاطفی دو طرف از این رابطه تأکید می‌شود.


موضوع کتاب

نخستین کسانی که در شرق به‌فکر افتادند برای ارتباطات جنسی، راه­‌های لذت­‌‌بخش­‌تری را ارایه دهند، هندی­‌ها بودند. کتاب «کاماسوترا» آموزش می­‌دهد که چگونه انسان رابطه­ خوش­‌آیندتر و قشنگ­‌تری را با همسرش داشته باشد، تا هر دو با هم به اوج لذت [ارگاسم] برسید.

روش‌های آمیزش جنسی به سبک کاماسوترا

موضوع کتاب کاماسوترا، شامل تعدادی از پوزیشن سکسی است که تمامی این پوزیشن‌ها حاوی یک تصویر و شرح کاملی در مورد توضیح آن است و توضیح هر پوزیشن در پایین تصویر آن نوشته شده است.


نگارخانه


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

کاما سوترا، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد؛ برگرفته از:
English translation of the Kama Sutra, 1980
همان‌جا؛ برگرفته از: «using nails». Sacred Texts
همان‌جا؛ برگرفته از: «biting types». Sacred Texts
همان‌جا؛ برگرفته از: «Slapping». Sacred Texts
کاماسوترا: ۱. ٢. ۱۴
Arthur Anthony Macdonell. A Practical Sanskrit Dictionary. p. 66.
Kamashastra, From Wikipedia, the free encyclopedia
همان‌جا


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:سکسولوژیکتاب‌شناسیآمیزش جنسی