جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

بزرگراه سالنگ

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


بزرگراه سالنگ که کابل را به ولایات شمالی افغانستان وصل می‌کند، بین سال‌های ۱۳۳۷-۱۳۴۳ خورشیدی در زمان صدارت محمد داوود خان با همکاری دولت اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شد[۱]. این بزرگراه که از کوه‌های هندوکش می‌گذرد، یکی از مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی افغانستان محسوب می‌شود.

این بزرگراه، در سال ۱٣۹۱ خورشیدی (٢٠۱٢ میلادی)، پس از آنکه پاکستان مسیر تدارکاتی ناتو را در مرزهای خود مسدود کرد، برای نیروهای ناتو در افغانستان اهمیت حیاتی پیدا کرد. علاوه بر تدارکات ناتو، شماری از وسایط نقلیه سنگین برای کارهای تجاری خصوصی نیز از این مسیر عبور می‌کند. بعضی از رانندگان می‌گویند که برای دریافت مجوز عبور از این بزرگراه با باربری‌های سنگین وزن، به پلیس ترافیک بزرگراه رشوه می‌دهند. اما رانندگان می‌پذیرند که وزن زیاد باربری‌های آن‌ها، به‌ویژه در مسیر راهی چون بزرگراه سالنگ، می‌تواند خطرناک باشد.

تصادف‌ها در مسیر این راه منجر به ایجاد ازدحام در مسیر بزرگراه سالنگ می‌شود. به‌ویژه در زمستان که علاوه بر این، برف باری‌های سنگین و ریزش برف کوچ (بهمن) حتی منجر به تلفات انسانی در این مسیر می‌شود.

تونل سالنگ که در ارتفاع حدود چهار هزار متر احداث شده، اگرچه راه سفر را در سالنگ حدود صد کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند، اما وضعیت خراب راه‌ها و نبود چراغ‌های راهنما در درون آن، فاصله نزدیک به سه کیلومتری در درون این تونل را خطرناک می‌سازد.

این تونل نیز در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان آسیب دید. در سال ۱۹۹٨، مبارزان ضد طالبان ورودی اصلی این تونل را برای جلوگیری از پیشروی نیروهای طالبان منفجر کردند. پس از فروپاشی طالبان در سال ٢٠٠۱، این تونل با کمک مالی بانک جهانی ترمیم شد.

بازگشایی مسیر انتقال تدارکات ناتو در مرز پاکستان شاید از فشار وسایط نقلیه سنگین در مسیر سالنگ بکاهد، اما با نزدیک شدن سال ٢٠۱۴ و خروج نظامیان خارجی از افغانستان، احتمالاً این راه کماکان پر ازدحام باقی خواهد ماند.


[] خطر بهمن

تا کنون میلیون‌ها دلار از کمک‌های جامعه بین‌المللی برای بازسازی این بزرگراه به مصرف رسیده است. اما هميشه در فصل زمستان در سالنگ، مشکلات ناشى از توفان و برف کوچ‌ها که بعضاً سبب تلفات جانی نيز شده است به‌وقوع مى‌پيوندد به گونه‌ای که طبق آمار منتشر شده در سال ۱۳۸۸ خورشیدی، ضخامت برف در سالنگ جنوبی به يک متر و در سالنگ شمالی به ٦٠ سانتی متر ‌رسید و ريزش بهمن ۱۵۰ كشته برجا گذاشت[*]. عنایت‌الله صافی، فرماندار سالنگ، گفت:

    «عملیات نجات پایان یافته و طوفان شدید خودروها را از ارتفاع ٣٠-٢٠ متر به پایین پرتاب کرده است و برای یافتن اجساد و کسانی که احتمالاً زنده مانده‌اند نیاز به سگ‌های تربیت شده و وسایل پیشرفته دیگر است.»[*]

برخی از آگاهان منطقه معتقدند مسئولین امور باید هر چه زودتر راه دره شکاری را بروی ترافیک باز کنند. زیرا راه مذکور کاملاً مصون می‌باشد و هیچ نوع خطر توفان و برف کوچ در آن وجود ندارد. هر چند تفاوت فاصله این راه با راه سالنگ در حدود ۱٣٠ کیلومتر است اما ارزش آن را دارد که به سلامت به مقصد خود برسند.


[] ...




[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- بزرگراه سالنگ در مسیر کابل به شمال افغانستان قرار دارد و تنها راه ارتباطی کابل با بسیاری از ولایت‌های شمالی افغانستان است. این بزرگراه که در دامنه کوه‌های مرتفع هندوکش بنا شده است، دارای چندین تونل است و توسط شوروی سابق ساخته شده است.
گفته می‌شود: شاهراه سالنگ به مزار شريف، ارتباط شهر كابل را با ۹ مركز ولايت شمالی کشور برقرار می‌كند و از لحاظ ارتباطی نقش كليدی در برقراری ارتباط ميان شمال با جنوب و شرق کشور دارد.
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]