جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ مرداد ۱۵, یکشنبه

کنفرانس دوم توکیو

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


کنفرانس بین‌المللی توکیو در مورد افغانستان روز یک‌شنبه هشتم جولای (ژوئیه) ٢٠۱٢ میلادی، برگزار شد[۱]. در این کنفرانس، نمایندگان بلندپایه از حدود ۷۰ کشور جهان، شرکت کردند[٢] تا میزان کمک‌های مالی خود را به افغانستان از سال ٢٠۱۵ تا ٢٠٢۴ میلادی که «دوره تحول» یا «دهۀ تغییر» نامیده می‌شود، اعلام نمایند[٣].

پس از موافقت‌نامه بن و تشکیل نهاد سیاسی نو پا در افغانستان[*]، توکیو، در سال ۲۰۰۲ میلادی (ده سال پیش) نیز میزبان نخستین کنفرانس کشورهای کمک‌کننده برای بازسازی افغانستان بود[*].


[] آغاز کنفرانس

روز یک‌شنبه هشتم جولای (ژوئیه) ٢٠۱٢ میلادی، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، همراه با نمایندگان بلندپایه از ۷۰ کشور جهان، در توکیو پایتخت ژاپن گردهم آمدند تا تعهدات مالی جدید را برای توسعه اقتصادی افغانستان اعلام کنند[*].


رئیس جمهور حامد کرزی، یوشیهیکو نودا نخست وزیر ژاپن و بانکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد این کنفرانس را افتتاح کردند. ریاست مشترک کنفرانس نیز به‌عهده وزرای خارجه و دارایی افغانستان و وزیر خارجه ژاپن بود.

کرزی، در مراسم افتتاحیه کنفرانس توکیو گفت: «در ۱۰ سال گذشته و با کمک جامعه بین‌المللی موفق شده‌ایم که مشکلات و ویرانی‌های ناشی از گذشته را به‌طرز چشمگیری سامان بدهیم.» او هم‌چنین افزود که دولتش به‌طور جدی در حال مبارزه با فساد اداری و دولتی است[*].


[] اهداف

در این کنفرانس کشورهای کمک‌کننده، تعهدات مالی «جدی» را برای ادامه روند بازسازی و توسعه افغانستان اعلام کنند.

یادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژه ژاپن برای افغانستان و پاکستان گفت: «ما می‌خواهیم به افغان‌ها و طالبان این پیام را بدهیم که جامعه بین‌المللی از افغانستان حمایت خواهد کرد و این کشور را ترک نخواهد کرد.»

کنفرانس توکیو، در واقع، تکمیل‌کننده نشست ماه مه سران ناتو در شیکاگو است. در نشست شیکاگو تعهدات اعضای ناتو برای حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغان در جریان دهه پس از سال ۲۰۱۴ یا «دهه تغییر» دوباره مورد تائید قرار گرفت. در بیانیه پایانی نشست شیکاگو آمده که نیروهای امنیتی افغان در جریان این دهه، سالانه به ۴ میلیارد دلار نیاز خواهند داشت.

در نظر است که این نیروها پس از خروج نیروهای خارجی، مسئولیت تأمین کامل امنیت افغانستان را به‌عهده بگیرند.

در نشست سران ناتو در شیکاگو، جامعه بین‌المللی با توافق در مورد تامین هزینه‌های مالی نیروهای امنیتی افغانستان، نشان داد که برای یک دهه دیگر نیز از افغانستان حمایت خواهد کرد. برگزارکنندگان نشست شیکاگو، هدف از برگزاری این نشست را دو موضوع اعلام کرده بودند:

    ابتدا این‌که به مردم افغانستان اطمینان داده شود که جهان آ‌ن‌ها را تنها نخواهد گذاشت.

    دوم این‌که به گروه‌های شورشی به شمول طالبان این مسئله روشن شود که برگشت آن‌ها به‌قدرت پس از ۲۰۱۴ ناممکن است.

هدف از برگزاری کنفرانس توکیو توافق روی کمک‌های قابل توجه مالی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان است. افغانستان نیازمند کمک‌های زیادی در جریان «دهه تغییر» خواهد بود. بدون ادامه حمایت جدی جامعه بین‌المللی، امنیت ملی و خدمات اساسی در افغانستان شدیداً در معرض خطر قرار خواهد گرفت[*].


[] انتظارت افغانستان

براساس گزارش بانک جهانی، افغانستان در ده سال پس از ۲۰۱۴ هر سال به حدود ۴ میلیارد دلار کمک نیاز دارد.

رئیس جمهور کرزی اخیراً در نشستی با رسانه‌های ژاپنی در کابل گفت این مبلغ غیرواقعبینانه نیست. وی، از کمک‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته ستایش کرد و گفت که این کمک‌ها زندگی مردم افغانستان را به‌ویژه در بخش‌های بهداشت، آموزش و پرورش و اقتصاد متحول ساخته است. در پایان کرزی افزود که «با انتظارات بزرگ به توکیو می‌رویم.»


[] انتظارات جهان

ژاپن و دیگر کشورهای کمک‌کننده تأکید دارند که در برابر ادامه حمایت بین‌المللی، دولت افغانستان باید وضعیت حکومتداری در این کشور را بهبود بخشد، با فساد مبارزه کند و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را به‌صورت آزاد و منصفانه ضمانت نماید.

این انتظارت، در تعهدات دو جانبه در چارچوب یک سند جداگانه در کنار بیانیه پایانی کنفرانس توکیو گنجانیده و منتشر شد.


[] نگرانی‌ها

نگرانی اصلی این است که حتی اگر در کنفرانس توکیو تعهدات مالی سخاوتمندانه اعلام شود، مشخص نیست که آیا کشورهای کمک‌کننده به‌تعهداتشان عمل خواهند کرد یا خیر.

بخش‌های عمده‌ای از تعهدات مالی انجام‌شده در کنفرانس‌های گذشته تا اکنون در اختیار دولت افغانستان قرار داده نشده است[*].

با وجود این، نگرانی اصلی از خروج نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان، این است که با خروج آن‌ها شورشیان مسلح دوباره قوت گیرند و ناآرامی‌ها به افغانستان بازگردد.



[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]- بازتاب مسایل کنفرانس توکیو در روزنامه‌های افغانستان، سایت رادیو آزادی، به نقل از: روزنامۀ غیر دولتی ویسا
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]