جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ شهریور ۱۸, شنبه

خشونت جنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

خشونت جنسی


فهرست مندرجات
جرم‌شناسیتجاوز جنسی

خشونت جنسی (به انگلیسی: Sexual Violence؛ به آلمانی: Sexuelle Nötigung)، اصطلاحی در جرم‌شناسی جنسی است و به هرگونه رفتار غیر اجتماعی اطلاق می‌شود که از لمس کردن تا تجاوز را در بر می‌گیرد. این نوع خشونت ممکن در حیطه زندگی خصوصی زناشویی و خانوادگی اتفاق بیفتد و به‌صورت الزام به تمکین از شوهر یا رابطه محارم با یکدیگر در حلقه خویشاوندی علیه زن اعمال گردد[۱] و یا در حیطه زندگی اجتماعی، از سوی فرد ناشناس تحقق پیدا ‌کند[٢].

خشـونت جنسـی می‌توانـد شـامل شـکل‌های مختـلف تجـاوز باشـد و از اشـكال مهـم آن می‌تـوان بـه مـواردی همچـون قاچـاق و خريـد و فـروش زنـان، روسـپيگری اجبـاری، خشـونت‌های خيـابانی و يا تحقـير و توهـين‌های جنسـی در بازداشـتگاه‌ها اشـاره کرد[٣]. اگرچه تمامی اين اشكال خشونت جنسی در طول تاریخ وجود داشته‌اند، اما شرایط جنگ و دوران پر از آشوب زمينه را برای بروز و يا گسترش خشونت عليه زنان، بیشتر فراهم می‌کند[۴]. بیشترین قربانیان خشونت جنسی، زنان و کودکان هستند.

به‌طور کلی، خشونت جنسی به دو نوع رفتاری و گفتاری تقسیم می‌شوند که به‌کار بردن هر سخن آزاردهنده، خشونت گفتاری و هرگونه نگاه شهوت‌آلود و آزاردهنده به زن، تظاهر به انجام اعمال جنسی در حضور زنان، راه‌اندازی مراکز فحشا و ... از موارد خشونت جنسی رفتاری است[۵].

هم‌چنین، اجبار به انجام هر رفتار جنسی بر خلاف میل زن، اجبار به تماشای تصاویر، فیلم و یا صدایی که بار جنسی دارد، عدم رعایت بهداشت جسمی در زمان برقراری رابطه جنسی و کوتاهی در پیشگیری از بارداری که موارد مکرر سقط را به‌دنبال دارد از جمله موارد خشونت جنسی است[٦].


تعریف

خشونت جنسی بر اساس تعریف سازمان جهانی سلامتی (World Health Organization) چنین است: هر گونه عمل جنسی، تلاش برای به‌دست آوردن عمل جنسی، نظر‌های ناخواسته و یا پیشروی جنسی، و یا تجارت جنسی، یا کارهای صورت گرفته دیگری، بر خلاف تمایلات جنسی فرد با استفاده از اجبار، توسط هر فرد بدون در نظر گرفتن رابطه خود با قربانی، در هر محیط، شامل خانه و محل کار اما نه محدود به آن.[٧]

اجبار می‌تواند تمام طیف درجات زور را دربر گیرد. جدا از اجبار فیزیکی، ممکن است دربرگیرنده ارعاب روانی، باجگیری یا تهدیدهای دیگر باشد – برای مثال تهدید به صدمه جسمی، اخراج از شغل، ندادن شغل مورد درخواست. هم‌چنین ممکن است زمانی رخ دهد که فرد مورد تعرض قادر نباشد رضایت خود را اعلام کند – برای مثال، هنگام مستی، اعتیاد، خواب یا زمانی که از نظر مغزی قادر به فهمیدن شرایطش نیست. خشونت جنسی شامل تجاوز است، که بعضی آن را اجبار جسمی و بعضی دخول به فرج یا مقعد، با استفاده از آلت تناسلی مرد، اعضای دیگر بدن و یا یک شی تعریف می‌کنند. تلاش برای انجام این کار به‌عنوان اقدام به تجاوز به عنف شناخته شده‌ است. تجاوز به‌یک فرد بوسیله دو یا چند نفر تجاوز گروهی نامیده می‌شود. خشونت جنسی می‌تواند شامل شکل‌های دیگر تجاوز در برگیرنده اندام‌های دیگر جنسی نیز باشد مثل تماس با زور بین دهان و آلت مردانه، فرج یا مقعد[٨].


تجاوز جنسی همراه با خشونت

خشونت، رفتاری است که از انسانی سر می‌زند و موجب آزرده شدن شخص دیگر می‌شود؛ اگر آزار و اذیت بار جنسی داشته باشد، این گونه اعمال خشونت جنسی است که یکی از با‌اهمیت‌ترین موارد خشونت محسوب می‌شود[۹]. در واقع، اغلب خشونت جنسی، تهدیدی جدی برای زنان و کودکان است.

با این توصیف، به برقراری رابطه جنسی نامشروع بدون رضایت زن، تجاوز جنسی گفته می‌شود که اگر با استفاده از خشونت و زور صورت گیرد به آن تجاوز به عنف یا خشونت جنسی گفته می‌شود[۱٠].

در واقع، تجاوز جنسی، نوعی انحراف جنسی است که شخص به این دلیل که نمی‌تواند از راه‌های عادی و با ایجاد رابطه انسانی، مشروع و قانونمند نیازهای خود را برطرف کند، با دست آویختن به زور و جبر و خلاف میل طرف مقابل، به تمامیت جنسی وی تعرض می‌کند[۱۱].

تجاوز جنسی به‌عنوان یک بزه، معمولاً به‌گونه‌های گوناگون در قالب کودک‌آزاری از نوع آزار جنسی، زنای با محارم، سادیسم جنسی، پورنوگرافی و عورت‌نمایی انجام می‌شود و در دو حالت ماسوخیسم و یا سادیسم یعنی خود‌آزاری و دیگرآزاری خودنمایی می‌کند. البته افرادی که دست به تجاوز جنسی می‌زنند، صرفا کسانی نیستند که نمی‌توانند رابطه جنسی با جنس مخالف یا حتی با جنس موافق برقرار کنند، بلکه حتی در میان افرادی که دارای همسر و فرزند هستند، این نوع جرایم دیده می‌شود[۱٢].

در مجموع باید گفت تعرضات جنسی توسط افرادی انجام می‌شود که از لحاظ شخصیتی و روانی متعادل نیستند یا خود، قربانیان خشونت جنسی در دوران کودکی توسط افراد فامیل یا غریبه بوده‌اند یا این‌که مورد ضرب و شتم پدر و مادر قرار گرفته‌اند و از جنس مخالف کینه به‌دل دارند یا به‌دلیل آموزه‌ها یا آموزش‌های اعتقادی و باورهایی که نادرست به آن‌ها منتقل شده، با دید این‌که جامعه را از این مفاسد پاک کنند، دست به ارتکاب این جرایم می‌زنند[۱٣].

در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان گفت تجاوز جنسی محصول یک اختلال شخصیت و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی فرد بوده و در واقع به نوعی در دوران رشد روانی وی یعنی دوران دهانی، دفعی، سالوس، نهفتگی و بلوغ در او پدید آمده است و در زمان جوانی و میانسالی خودنمایی می‌کند[۱۴].


آمار

طبق آخرین گزارش شورای اروپا، یک پنجم از کودکان در اروپا قربانی خشونت جنسی هستند[۱۵] و یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ کودکان زیر ۱۵ سال در اکثر کشورهای جهان تجاوزات جنسی است[۱٦].

خشونت جنسی یک پدیده‌ی ناهنجار انسانی است که در تمام جهان رخ می‌دهد، گرچه در بیشتر کشورها تحقیقات کمی روی این مسئله انجام شده ‌است[۱٧] به‌خاطر طبیعت خصوصی خشونت جنسی، تخمین میزان گستردگی مسئله مشکل است.[۱٨] تحقیقات در آفریقای جنوبی و تانزانیا نشـان می‌دهـد که تقریباً یک چهـارم زنـان خشـونت جنسـی را از طرف شـریک جنسـی نزدیک‌شـان تجـربه نمـوده‌اند، و تا یک سـوم از دختران بزرگ‌سـال اولین تجـربه جنسـی‌شـان را تحت اجبـار گـزارش کـرده‌اند[۱۹].


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]- خشونت جنسی، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ حقوق │ جرم‌شناسی
A collaborationist person or group works with an enemy who has taken control of their country: a collaborationist government