جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ آبان ۲۴, چهارشنبه

چشم‌انداز اقتصادی افغانستان

گزارش از: وب‌سایت فارسی بی بی سی

اقتصاد افغانستان

چشم‌انداز اقتصادی افغانستان

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی افغانستان در آخر سال ۱٣۹۱ خورشیدی، ۱۱ درصد خواهد بود و این میزان حدود یک درصد بیشتر از پیش‌بینی دولت افغانستان است.




[] چشم‌انداز اقتصادی افغانستان

صندوق بین‌المللی پول در گزارش تازه‌‌ی خود در مورد رشد اقتصادی افغانستان نوشته: «چشم‌انداز اقتصادی افغانستان به‌طور چشمگیری مثبت است.»

این گزارش می‌افزاید: «این رشد، محصول رشد تولید ناخالص داخلی واقعی به میزان ۱۱ درصد بوده است. این امر علی‌رغم قیمت بالای بهای مواد غذایی در سطح بین‌المللی، به متعادل کردن تورم پولی در افغانستان کمک کرده که تا ماه سپتامبر به‌طور متوسط پنج درصد بوده است.»

مقام‌های این سازمان در کابل گفته‌اند که افغانستان در سال جاری عمدتاً در زمینه‌ی کشاورزی رشد قابل توجه داشته و این امر میزان تولید ناخالص داخلی را بالا برده است.

انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول با استقبال گرم مقام‌های دولت افغانستان مواجه شده و نجیب‌الله منلی مشاور وزیر مالیه (دارایی) افغانستان گفته که پیش‌بینی این سازمان بالاتر از آماری است که دولت خود پیش‌بینی کرده بود.

آقای منلی افزود: «ما (رشد تولید ناخالص داخلی را) ۹.۹ درصد تخمین زده بودیم.»

او هم‌چنین گفت: «علت رشد سریع اقتصادی امسال ما از یک طرف ناشی از افزایش محصولات کشاورزی است و از طرف دیگر ناشی از مستحکم‌تر شدن پایه‌های اقتصاد افغانستان است.»

این مقام اقتصادی افغانستان دلیل بالاتر بودن آمار پیش‌بینی صندوق بین‌المللی در مورد تولید ناخالص واقعی افغانستان نسبت به آمار پیش‌بینی شده دولت افغانستان، گفت که دولت این آمار را محتاطانه ارائه کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول هم‌چنین در گزارش خود از کُند شدن آهنگ رشد تورم پولی افغانستان ابراز خوش‌بینی کرده، در حالی که در ظرف دو هفته اخیر ارزش افغانی، واحد پول افغانستان هشت درصد کاهش یافته است.

امروز، سه شنبه، ۲۳ عقرب (آبان)، یک دلار با حدود ۵۶ افغانی خرید و فروش می شد. تا دو هفته پیش قیمت یک دلار چیزی بیشتر از ۵۲ افغانی بود.


این وضعیت مسئولان بانک مرکزی افغانستان را مجبور کرد که در یک نشست خبری شرکت کنند و دلایل سقوط ارزش افغانی را توضیح دهند و از راهکارهای خود برای جلوگیری از آن سخن بگویند.

نورالله دلاوری رئیس این بانک گفت که قاچاق ارز خارجی از افغانستان به بیرون از کشور و مشکلات پولی در جهان بر کاهش ارزش افغانی اثر داشته است.

آقای دلاوری افزود: «این که چرا قیمت اسعار (ارز) بالار می‌رود، ناشی از عوامل خارجی است. اوضاع پولی و بانکداری جهان در تزلزل بوده و همین‌حالا هم هست. در عین حال، تحریم‌هایی که بر همسایه‌های ما وضع شده، باعث شده که مقداری ارز از افغانستان به‌خارج قاچاق شود.»

مقام‌های بانک مرکزی افغانستان گفته‌اند که برای کنترل بهای افغانی در برابر ارز خارجی، تصمیم دارند که مقدار قابل توجهی ارز خارجی به بازار تزریق کنند.

به گفتۀ آن‌ها، ذخایر ارزی افغانستان به بیش از هفت میلیارد دلار می‌رسد و این مقدار ذخیره ارزی می‌تواند برای تثبت نرخ افغانی اثر بگذارد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط دانیال مهدی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- صندوق بین‌المللی پول: چشم‌انداز اقتصادی افغانستان مثبت است، وب‌سایت فارسی بی بی سی: سه شنبه ۱٣ نوامبر ٢٠۱٢ - ٢٣ آبان ۱٣۹۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی