جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

هابیت؛ انسان‌های کوچک اندام از کجا آمده‌اند؟

گزارش از: پالاب گوش

هابیت

انسان‌های کوچک اندام از کجا آمده‌اند؟

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


گونه‌ای از انسان‌های منقرض‌شده در اندونزی، «هابیت» لقب گرفته‌اند: به واسطه فیلم معروف ساخته شده به‌همین نام. قدشان تنها نود سانتی متر بوده و مغز بسیار کوچکی داشتند. دانشمندان مدت‌هاست بر سر این‌که این انسان‌های کوچک اندام از کجا آمده بودند، بحث می‌کنند[۱].



[] انسان‌های کوچک اندام از کجا آمده‌اند؟

[گونه‌ای از انسان‌های منقرض‌شده در اندونزی، کشف شده است؛ که] نام علمی‌اش، همو «فلوروسین‌سیس» است. این گونه، بین عوام به «هابیت» معروف است و گونه‌ای کاملاً جدید از انسان‌ است، با قد تنها نود سانتی‌متر و مغر بسیار کوچک به اندازۀ یک کرید فوت. از زمان کشف هابیت در جزیرۀ فلورس در اندونزی، پژوهشگران تلاش کرده‌اند، معمای اصل و نسب او را حل کنند. به‌ویژه این‌که یک گونه‌ای به این کوچکی از انسان چه روند تکاملی را پیموده است.

خلاصه جد هابیت کیست؟ سه نظریه‌ای اصلی در این باره وجود دارد. برخی می‌گویند که اصلاً هابیت گونه‌ای متفاوتی است. که از انسان‌های امروزی ریشه گرفته است که به‌علت یک بیماری جثه‌ای آنان کوچک شد. عده‌ای دیگر می‌گویند که از یک مخلوق میمون‌نما که میلیون‌ها سال پیش از آفریقا آمد، تکامل پیدا کرد. اما پؤوهش‌های تازه نشان می‌دهد که ممکن است، گونه‌ای آغازینی از انسان به‌نام هوموارکتوس، به این جزیره آمده باشد و به‌تدریج کوچک شده باشد. پروفسور «کریس استرینگر»، از موزۀ طبیعی لندن می‌گوید:

    «جمعیت همو ارکتوس، در جزیرۀ فلورنس تنها ماند و روند تکاملی آنان را کوچک کرد. به این پروسه، کوتوله شدن جریزه‌ای می‌گویند. برای بسیاری گونه‌های دیگر هم اتفاق افتاده است. این مورد، احتمالاًً حالت خیلی خاصی بوده با تأثیرش روی یک جمعیت انسانی که صدها هزار سال در این جزیره زندگی می‌کرد.»

بسیاری از جمله پروفسور استرینگر، نسبت به نظریه‌ای کوتوله شدن، تردیدهای دارند؛ [پروفسور استرینگر] در عوض معتقد است که از یک نمونه‌ای میمون‌نما با مغز کوچک تکامل یافته است.

حفاری در فلورنس، برای یافتن بقای بیشتری از هابیت ادامه دارد، تا شاید بحث دربارۀ اصل و نصب این گونه انسان مرموز به سرانجام رسد[٢].


[] گزارش ویدئویی




[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال و ویرایش شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- پالاب گوش، هابیت؛ انسان‌های کوچک اندام از کجا آمده‌اند؟، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ۱٧ آوريل ٢٠۱٣ - ٢٨ فروردین ۱٣۹٢
[٢]- متن گزارش، توسط دانشنامه‌ی آریانا به‌صورت نوشتاری درآمده است.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی