جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ فروردین ۲۵, یکشنبه

جولی، آنجلینا

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[سینما][هنرپیشگان آمریکایی]


آنجلینا جولی ویت (به انگلیسی: Angelina Jolie Voight) (‏ زادهٔ ۴ ژوئن ۱۹۷۵ م) بازیگر آمریکایی، طراح جواهرات[۱]، خیر مدرسه‌ساز[٢] در کشورهای محروم از جمله افغانستان[٣] و «سفیر حسن‌نیت سازمان ملل متحد در امور پناهندگان» است. او بارها و بارها توسط مجله‌ها و مراسم‌های مختلف به‌عنوان زیباترین، جذاب‌ترین و بهترین مادر بازیگر و ... انتخاب شده است. هم‌چنین او توانسته سه بار جایزه گلدن گلوب، دو بار جایزه اتحادیه بازیگران سینما و یک بار جایزه اسکار را تصاحب کند[۴].

در افغانستان، مردم انجلینا جولی را بیشتر به‌عنوان یک کارگر امدادی یا مهندس می‌شناسند تا یک ستاره مشهور سینمای جهان. او، تاکنون در نزدیکی کابل یک مدرسه برای کودکان افغان ساخته است[۵].


[] زندگی‌نامه

آنجلینا جولی، در ۴ ژوئن ۱۹۷۵ میلادی، در شهر لس‌آنجلس در یک خانوادۀ هنرمند زاده شد. پدر وی، جان ویت، اصالتی آلمانی اسلواک دارد[٦]، و مادرش، مارچلین برتراند، دارای اصالتی هلندی و فرانسوی کانادایی است که در سن ۵۶ سالگی به سبب سرطان تخمدان درگذشت[٧]. پدر و مادرش هر دو از هنرپیشگان آمریکایی بودند[٨] که در سال ۱۹۷٦ از هم جدا شدند. پس از جدایی آنان، جولی و برادرش با مادر خود زندگی می‌کردند[۹].

او، تحت تأثیر هنر مادرش، به جهان بازیگری علاقمند شد و دو سال در رشتۀ تئاتر، در انستیتوی لی شتراسبرگ (Lee Strasberg Theatre Institute) آموزش دید و از دوازده سالگی فعالیت به‌عنوان مدل را شروع کرد[۱٠] و در شهرهایی مثل لندن و لس‌آنجلس مدل مشهوری شد. در جوانی در کلیپ‌های خوانندگانی چون رولینگ استونز، میت لوف، لنی کراویتز، انتولینو وندیتیو بازی کرد، اولین نقش سینمایی وی در فیلم «هکرها» بود که داستان پنج دانش‌آموز هکر را روایت می‌کند[۱۱].

در سال ۱۹۹٦، با «جان لی میلر» ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۹ از وی جدا شد. همسر دوم او «بیلی باب تورنتون» است که در مه ۲۰۰۰ با هم ازدواج کردند، ولی سرانجام بعد از ۳ سال ازدواج‌ آنان به جدایی انجامید. پس از بازی در فیلم «آقا و خانم اسمیت»، او و ویلیام بردلی پیت وارد یک دوستی عاشقانه شدند و در سال ۲۰۰٦، ثمرۀ این دوستی، دختری به‌نام «شیلو» بود که به‌خاطر باور آنان در مورد پایان دادن به فقر و بدبختی مردم آفریقا تصمیم به تولد بچه‌شان در کشور فقیر و آفریقایی نامیبیا گرفتند[۱٢].

آنحلینا جولی به همراه بِرَد پیت علاوه بر سه فرزند طبیعی خود سرپرستی مدوکس پسر بچه یتیم اهل کامبوج، پکس کودک ویتنامی و یک دختر یتیم اهل اتیوپی به‌نام زهرا را نیز بر عهده دارند[۱٣].

براد پیت در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۲ رسماً اعلام کرد که او و جولی تصمیم به ازدواج دارند. او گفت: «ما تصمیم گرفته بودیم ازدواج نکنیم تا زمانی که برای هیچ زوجی منع ازدواج وجود نداشته باشد ولی گمان نمی‌کنم دیگه بتوانیم بیش از این مقاومت کنیم. ازدواج ما برای بچه هایمان خیلی مهم است و همیشه در این باره از ما سؤال می‌کنند. برای من هم مهم است. دوست دارم آن نوع تعهد ایجاد بشود.» در ادامه گفتگو زمانی که از او پرسش شد آیا رسماً از جولی خواستگاری کرده یا نه، وی جواب داد: «دیگر از این فراتر نمی‌روم... ولی زمانی که عاشق کسی هستی و با او یک خانواده تشکیل بدهی و خودت هم دوست داری یک تعهد بین‌تان ایجاد بشود و نتوانی خیلی خنده‌دارست،»[۱۴]

آنجلینا جولی، از سال ۲۰۰۱، از سوی کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به‌عنوان سفیر حسن نیت تعیین شده و با مسافرت به نقاط دورافتاده‌ی جهان به فعالیت در زمینه‌ی حفظ حقوق آوارگان و پناهندگان مشغول است. وی در روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ با حضور در کمپ پناهندگان سوری در شهر آلتین اوزو از توابع ترکیه با پناهندگان سوریه‌ای دیدار کرد.

افزون بر این، این ستاره زیبای هالیوود، در سال ۲۰۱۱ به «قلعه گودر» رفت[۱۵] و در بین ساکنان آن هوادارانی یافت؛ بین کسانی که هیچ فیلمی از آنجلینا جولی را ندیده‌اند و نمی‌دانند که او تا چه اندازه در جهان مشهور است. اواخر همان سال، یک مدرسه دو طبقه‌ای که در ۳۰ کیلومتری شمال کابل ساخت. این مدرسه، پنجره‌های بزرگی دارد و دیوارهایش با رنگ آبی آسمانی رنگ شده است. بر دیواره بیرونی مدرسه بر روی لوحی نوشته شده: «از طریق مساعدت سخاوتمندانه انجلینا جولی، نماینده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان»[۱٦]. او قصد دارد تا با فروش جواهراتش مدرسه‌های بیشتری در افغانستان بسازد[۱٧].

در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۸۹، سایت spoof در خبری طنزآمیز اعلام کرد که مطابق اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس آنجلینا جولی جاسوس سازمان سیا یوده ‌است. با وجود تأکید سایت spoof در مورد طنز بودن خبر خود، رسانه‌ها این خبر را به‌عنوان یک خبر جدی منتشر کردند[۱٨].


[] فیلم‌شناسی

آنجلینا جولی در فیلم فراوان نقش‌های مختلف بازی کرده است؛ از جمله در فیلم «جیا» در نقش سوپر مدلی به‌نام «جیا ماری کارانگی» ظاهر شد. او بازی خیره‌کننده‌ای سرشار از فراز و فرودهای احساسی با پایانی تلخ را به معرض نمایش گذاشت، و یا در فیلم «دختر از هم گسیخته»، «لیزا رو» بود و نقش یک بیمار روانی را بازی کرد، دختری که توانایی تشخیص تفاوت‌های بین خود خیالی و واقعی‌اش را نداشت. او در این درام فوق‌العاده با «ویونا رایدر» همبازی شد؛ و یا در فیلم «لارا کرافت: تامب رایدر»، او زن ثروتمندی است که با جمع‌آوری اشیا عتیقه خودش را سرگرم می‌کند[۱۹]. او در فیلم‌های زیر نقش اساسی بازی کرده است:


۱۹۸۲نگاه به خارج (Lookin' to Get Out)
۱۹۹۳سایبورگ ۲ (Cyborg 2)
۱۹۹۵بدون مدرک (‎Without Evidence)
هکرها (‎Hackers)
۱۹۹٦عشق است همه آنچه هست (‎Love Is All There Is)
فاکس‌فایر (‎Foxfire)
۱۹۹۷بازی مقدس (‎Playing God)
۱۹۹۸جیا (‎Gia)
آشپزخانه جهنم (‎Hell's Kitchen)
بازی با قلب (‎Playing by Heart)
۱۹۹۹با فشار دادن تین (‎Pushing Tin)
شکارچی استخوان (‎The Bone Collector)
دختر از هم گسیخته (‎Girl, Interrupted)
۲۰۰۰سرقت در شصت ثانیه (‎Gone in Sixty Seconds)
۲۰۰۱گناه اصلی (‎Original Sin)
لارا کرافت: مهاجم مقبره (‎Lara Croft: Tomb Raider)
۲۰۰۲زندگی یا چیزی چون آن (‎Life or Something Like It)
۲۰۰۳لارا کرافت مهاجم مقبره: گهواره حیات (‎Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life)
فراتر از مرزها (‎Beyond Borders)
۲۰۰۴ستاندن جانها (‎Taking Lives)
داستان کوسه (کارتون) (‎Shark Tale)
کاپیتان آسمان و دنیای فردا (‎Sky Captain and the World of Tomorrow)
تب (‎The Fever)
اسکندر (‎Alexander)
۲۰۰۵آقا و خانم اسمیت (‎Mr. & Mrs. Smith)
۲۰۰۶چوپان خوب (‎The Good Shepherd)
۲۰۰۷بئوولف (‎Beowulf)
یک قلب قدرتمند (A Mighty Heart)
تحت تعقیب (Wanted)
۲۰۰۸بچه پریان (‎Changeling)
پاندای کونگ‌فوکار (‎Kung Fu Panda)
۲۰۱۰سالت (‎Salt)
توریست (The Tourist)
۲۰۱۱پاندای کونگ‌فوکار ۲ (‎Kung Fu Panda 2)[٢٠]



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]