جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

معمای کشف رنگ در آغاز تاریخ بشریت

گزارش از: بخش دانش و فن بی‌بی‌سی

معمای کشف رنگ

در آغاز تاریخ بشریت

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


برخی از باستان‌شناسان می‌گویند، به‌کاربردن رنگ به‌عنوان یک سمبل ممکن است در حدود دویست هزار سال پیش در آفریقا شروع شده باشد.

مطالعه آثارکشف‌شده از منطقه‌ای در جنوب زامبیا در قاره آفريقا، فرضیه آغاز به‌کار بردن رنگ در ارتباطات ميان انسان‌ها در این منطقه را به‌وجود آورده است.

دکتر بارهام می‌گوید ممکن است نیای بشر امروزی در زامبیا ساکن بوده باشد

لارنس بارهام پژوهشگر دانشگاه لیورپول با مطالعه ابزارها و اشیای به‌جا مانده از یکی از نخستین تمدن‌های بشری در زامبیا می‌گويد در ميان يافته‌های باستان شناسی در اين منطقه ترکیبی از رنگ‌های مایع یا جامد به‌دست آمده که احتمالا برای نقاشی یا نشانه‌گذاری روی بدن به‌کار می‌رفته است. تاکنون گفته می‌شد نخستین نمونه مشابه کاربرد رنگ به‌صدهزار سال پیش بر می‌گردد.

در تاریخ تکامل بشر، همواره زمان آغاز به‌کاربردن نشانه‌ها برای برقراری ارتباط یکی از موضوعات مورد بحث باستان‌شناسان بوده است.


[] زبان نمادین

تا پیش از این، نقاشی‌های روی صدف در منطقه‌ای در خاورميانه به‌عنوان قدیمی‌ترین سند به‌کارگیری رنگ توسط بشر شناخته می‌شد

دکتر بارهام می‌گوید انسان اولیه با استفاده از گل اُخری رنگ تولید می‌کردند

اما دکتر بارهام، که در جشنواره انجمن علوم بریتانیا سخن گفت، می‌گوید چه‌بسا بشر زودتر از آنچه یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد، به ‌این قابلیت دست یافته باشد. او می‌گوید:

    «به‌عنوان یک باستان‌شناس، مشتاقم که دریابم چه وقت استفاده از رنگ به‌عنوان نماد آغاز شد زیرا نمادگرایی رنگ با به‌کار بردن زبان همراه بوده است.

    استفاده از رنگ به‌عنوان نماد سرآغازی بر برقراری ارتباط کلامی بوده است، بنابراین ما در حال مطالعه برای کشف نشانه‌هایی از پیدایش زبان هستیم.»

دکتر بارهام در طول ده‌سال گذشته در منطقه‌ای درجنوب زامبیا که «توین ریورز» (Twin Rivers) خوانده می‌شود و یک مجموعه غار قدیمی در آن‌جا وجود دارد، کار کرده است. گفته می‌شود بشر در حدود صد و هفتاد تا سیصد هزار سال پیش در این ناحیه سکنی گزیده است.

ولی این‌که چه نوعی از انسان در آن منطقه زندگی می‌کرده است هنوز نامعلوم است. با این همه قسمت‌هایی از استخوان بشر در این منطقه کشف شده است که می‌تواند به‌انسان‌هایدلبرگی (جد انسان نئانندرتال) متعلق باشد. این نوع انسان نیای بشر امروزی خوانده می‌شود و مانند انسان امروزی، مغزی بزرگ داشته است.


[] کشف رنگ

دکتر بارهام می‌گوید انسان ساکن در این منطقه (زامبیا) از گل اُخری برای به‌دست آوردن رنگ استفاده می‌کرده و با استفاده از این فن‌آوری، رنگ‌های مختلف می‌ساخته است. در این منطقه گل اُخری به‌رنگ‌های قرمز، زرد، قهوه‌ای، صورتی، سیاه و حتی ارغوانی وجود دارد. به این ترتیب، آن‌ها می‌توانسته‌اند با ترکیب آن با چربی حیوانات رنگ به‌دست آورند.

گفته می‌شود انسان هایدلبرگی در این منطقه سکونت داشته است

با این همه باستان‌شناسان می‌گویند هنوز به‌نشانه‌های بیشتری برای پذیرش این‌که که کاربرد رنگ از این منطقه آغاز شده بود، نیاز دارند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- معمای کشف رنگ در آغاز تاریخ بشریت، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش دانش و فن): سه شنبه ۱٢ سپتامبر ٢٠٠٦ - ٢۱ شهریور ۱٣٨۵



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی (بخش دانش و فن)