جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

وضعیت افغانستان

گزارش از: بی بی سی

وضعیت افغانستان

گزارش سالانۀ عفو بین‌الملل

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


[] وضعیت افغانستان

عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود اعلام کرده که بیش از دو هزار و هفتصد غیرنظامی در خشونت‌های افغانستان در جریان سال ۲۰۱۲ کشته و چهار هزار و هشتصد نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گزارش عفو بین‌الملل به حوادث سال ۲۰۱۲ افغانستان پرداخته است

عفو بین‌الملل می‌گوید که مسئول ۸ درصد این کشتار نیروهای بین‌المللی‌ به‌رهبری ناتو و نیروهای طرف‌دار دولت افغان بوده و متباقی در اثر حملات شورشیان کشته شده‌اند.

گزارش نوشته که لایحه رهبری طالبان در سال ۲۰۱۰ که از جنگجویان این گروه خواسته بود غیرنظامیان را هدف قرار ندهند، بی‌نتیجه مانده است و بیشتر غیرنظامیان قربانی حملات آن‌ها می‌شوند.

این سازمان همچنین گزارش کرده که در زندان‌های افغانستان هنوز زندانیان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌گیرند. اما افزوده که دولت افغانستان برای جلوگیری از این وضعیت تلاش‌هایی را انجام داده است.

عفو بین‌الملل در بخش دیگری از این گزارش به‌وضعیت زنان در افغانستان پرداخته و گفته که خشونت در برابر زنان در نهادهای رسمی افغانستان و همچنین در سطح جامعه به‌صورت گسترده دیده می‌شود.

این گزارش همچنین گفته که دولت افغانستان در سال ۲۰۱۲ تلاش کرده کنترل بیشتری بر کارهای رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران اعمال کند. این گزارش گفته که شماری از روزنامه‌نگاران از سوی مقامات رسمی و همچنین گروه‌های مسلح غیرمسئول تهدید شده‌اند.

عفو بین‌الملل تأکید کرده که ادامه خشونت‌ها در افغانستان باعث شده بیش از ۴۵۹ هزار نفر در داخل افغانستان از خانه‌های خود بیجا شوند. این گزارش افزوده که این بیجاشدگان داخلی در وضعیت نامناسبی به‌سر می‌برند و دسترسی آن‌ها به ‌آب، خدمات بهداشتی و آموزش و پرورش محدود بوده است.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود نسبت به‌کاهش توجه جامعه جهانی به‌ افغانستان هشدار داده است. این گزارش به ‌نقل از سازمان ملل متحد نوشته که کمک‌های انسان‌دوستانه به‌ افغانستان، از سال ۲۰۱۱ تا حالا حدود پنجاه درصد کاهش یافته است.

این آمار در حالی منتشر می‌شود که افغانستان در مرحله حساسی قرار دارد. قرار است نظامیان بین‌المللی تا یک سال دیگر به‌ماموریت خود در افغانستان رسما پایان دهند.

ناظران نگران هستند که کاهش توجه جامعه جهانی به ‌افغانستان و کمتر شدن کمک‌ها به ‌این کشور، تاثیرات بدی بر توسعه در افغانستان داشته باشد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط دانیال مهدی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- وضعیت افغانستان در گزارش سالانۀ عفو بین‌الملل، وب‌سایت فارسی بی بی سی: پنج شنبه ٢٣ مه ٢٠۱٣ - ٠٢ خرداد ۱٣۹٢



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی