جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ خرداد ۱۱, شنبه

دموکراسی و قوم‌گرایی در افغانستان

از: عزیزاحمد فرد (مجری رادیو فرانسه)

انتخابات آینده

(دموکراسی و قوم‌گرایی در افغانستان)

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


حضور استاد عطامحمد نور - والی بلخ، به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، در مطبوعات بازتاب روزافزون یافته است. اما آیا افغانستان، آمادگی برای تغییر قومی، در رأس قوۀ اجرائیه را دارد؟


مشکل کلان سیستم دموکراتیک افغانستان فعلی، تداوم تک قومی بودن رأس قدرت است. فرضیۀ حضور یکی از شخصیت‌های غیرپشتون در رأس قوۀ اجرائیه و در رأس کشور، با مطرح شدن روز افزون استاد عطا در مطبوعات به‌عنوان کاندیدای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری، نمایانگر احتمال پیشرفت در این ساحه است.


[] گفتگو با مهدیزاده کابلی

مهدیزاده کابلی که نویسنده و دانشنامه‌نویس است، صحبتش را با این آغاز می‌کند که شخصیت‌ها نتها سازنده نیستند، بلکه سطح کلی دانش مردم باید به آن مرحله‌ای برسد که از برخورد قومی بیرون بیایند و وارد برخورد سیاسی ملی شوند.

او همچنان موضع سیاسی استاد عطا را که خواهان این است، تعلقات قومی در شناسنامه درج شود را نقد می‌کند. این نظر استاد عطا، به گفتۀ آقای مهدیزادۀ کابلی، تحت تأثیر افکار قوم‌گرایانه قرار دارد.

از آقای مهدیزاده کابلی می‌پرسم که آیا درج قومیت نمی‌تواند لااقل در کوتاه مدت مفید باشد، چون در آمار اقوام در گذشته تقلب صورت گرفته است و با درج قومیت در شناسنامه، فیصدی حقیقی مشخص خواهد شد؟

او در جواب تأکید می‌کند، تا زمانی که ما به مرحلۀ شهروندی نرسیده‌ایم، یعنی یک گام فراتر از تفکر قومی و تفکر منطقه‌ای، نمی‌توانیم جامعۀ مدرن را بنیان‌گزاری کنیم. او تأکید می‌کند که اصلاً اکثریت و اقلیت معنایی ندارد و معیار باید شایستگی اشخاص باشد نه تعلقات قومی آنان[۱].

گفتگو با مهدیزاده کابلی



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط دانیال مهدی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عزیزاحمد فرد، دموکراسی و قومیت در افغانستان، بخش فارسی رادیو فرانسه (rfi): شنبه اول ژوئن ٢٠۱٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی رادیو فرانسه (rfi)