جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

هپاتیت

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[بیماری‌][بیماری‌های ویروسی]


هپاتیت (به انگلیسی: Hepatitis) به‌معنای التهاب در پارانشیم کبد است. این بیماری که در ميان مردم عوام به يرقان و زردی مشهور است[۱]، به‌دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که برخی از آن‌ها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل٬ اثر برخی داروها٬ آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره کرد. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌شود[٢].


[] تاریخچه

بقراط، بیماری عفونی را كه احتمالاً توسط هپاتیت‌های ویروس هپاتیت ایجاد می‌شد، در بیش از ۲۰۰۰ سال پیش توصیف كرده است. هپاتیت به فراوانی در جمعیت‌های ارتشی در جنگ‌ها شیوع داشت، و خیلی از اوقات اهمیت آن همسان با وبا و طاعون، به‌عنوان علت پاندمی در اروپا بوده است. در زمان‌های قدیم، بیماری‌های دیگر مثل لپتوسپیروز، تب زرد و مالاریا غیر قابل تشخیص از هپاتیت ویروسی بوده است. مطالعاتی كه در اوایل قرن حاضر صورت گرفت، اشكال اپیدمیولوژیك یك هپاتیت عفونی را معرفی كرد.

اولین موارد هپاتیت منتقله از طریق خون و ترشحات به‌دنبال تلقیح واکسن آبله حاوی لنف انسان در سال ۱۸۳۳ در برمه گزارش شد. پس از آن، گزارش از این هپاتیت به‌وسیله «لورمان» (Lurman) در سال ۱۸۵۵ داده شد. در ۱۹۲۶، «فلاوم» (Flaum) و همكارانش، در سوئد گزارشی دادند كه در آن به بیماران مبتلا به هپاتیت اشاره شده بود كه به‌وسیله سرنگ‌های آلوده و عفونی، به بیماری مبتلا شده بودند.

در این كلینیك‌ها سرنگ‌هایی كه به‌طور ناكامل استریل شده بودند، علت انتقال هپاتیت بوده‌اند. در ابتدا دو عامل برای ایجاد هپاتیت ویروسی مطرح شد كه HAV و HBV بودند. پیدا كردن آنتی ژن ویروسی (كه اكنون HBsAG خوانده می‌شود). در خون بیماران با هپاتیت سرمی در ۱۹۶۰، و انتقال ویروس به‌همین صورت در شمپانزه، اولین گام در شناسایی ویروسی بود كه اكنون ویروس هپاتیت ب نامیده می‌شود. با ویروسی كه از مدفوع انسان مبتلا به هپاتیت ویروسی گرفته شده بود و پیدا كردن آنتی‌ژن ویروسی در مدفوع همین بیماران، هپاتیت آ نیز كشف گردید.

در سال ۱۹۶۵ بلومبرگ آنتی‌ژن مشخص شد که این آلودگی انتشار جهانی دارد و در اواخر سال‌های ۱۹۸۰ ویروس هپاتیت سی کشف شد.


[] انواع




[] علایم بیماری




[] آزمایش‌ها




[] پیشگیری




[] درمان




[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ناقل هپاتیت، وب‌سایت پروفسور سلطان‌زاده
[٢]- هپاتیت، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]