جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مرداد ۲۴, پنجشنبه

حزب آزادگان افغانستان

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[تاریخ معاصر افغانستان][احزاب سیاسی افغانستان]


حزب آزادگان افغانستان یکی از احزابی است که پس سقوط حکومت طالبان و تشکیل دولت جدید به رهبری حامد کرزی، در ۱٧ عقرب (آبان) ۱٣٨٦ خورشیدی، از اتحاد پنج حزب و سازمان سیاسی، در شهر کابل تأسیس شد[۱].


[] تاریخچه




[] اهداف




[] موسس و اعضای اصلی




[] اعضای شورای مرکزی




[] اعلامیه‌های مطبوعاتی

اعلامیه مطبوعاتی: شورای مرکزی حزب آزاده‌گان افغانستان

کنگرهً موسس حزب آزاده‌گان افغانستان به‌تاریخ هفدهم عقرب سال ۱٣٨٦ هجری خورشیدی در شهر کابل برگزار گردید. نماینده‌گان پنج حزب، سازمان و گروه سیاسی و روشنفکری با شرکت در جلسه کاری کنگره موسس؛ برنامه، اساسنامه و اعضای شورای مرکزی حزب را تصویب و انتخاب نموده و ادغام شان را در تشکیلات حزب آزادگان اعلام کردند. حزب آزادگان افغانستان با اعتقاد به ارزش‌های آزادی، برابری و همبستگی اجتماعی، برنامهً بدیلی را برای بیرون رفت از بحران اجتماعی و سیاسی جاری در افغانستان ارائه نموده، ضمن اعتقاد به اصل حق شهروندی، کثرت‌گرایی سیاسی و دموکراسی پارلمانی، خواهان دموکراسی مشارکتی و دموکراسی در سطح مردم می‌باشد. حزب آزادگان افغانستان استقلال، حاکمیت ملی و بی‌طرفی افغانستان را شرایط اصلی تامین حاکمیت مردم دانسته، مدافع و منادی صلح در کشور، در منطقه و جهان بوده، از محیط زیست حراست نموده و خود را حزب تغییر می‌داند.

حزب آزاده‌گان افغانستان می‌خواهد با برانگیختن اعتماد به نفس در اجتماع ملی شجاعت تغير دادن وضع موجود را در بین مردم افغانستان ترغیب نماید.

سیف‌الدین سیحون
سخنگوی حزب آزاده‌گان افغانستان
۱٧ عقرب ۱٣٨٦ هجری خورشیدی[*]

به نام خداوند جان و خرد

پروتوکول ادغام احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی شرکت کننده در کنگره موسس حزب آزادگان در تشکیلات حزب آزادگان افغانستان

کنگره موسس حزب آزادگان افغانستان به‌تاریخ هفدهم ماه عقرب ۱٣٨٦ هجری خورشیدی برابر به هشتم ماه نومبر سال ٢٠٠٧ مسیحی در شهر کابل برگزار گردید. ما نمایندگان با صلاحیت احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی و فرهنگی که همراه با نمایندگان منتخب تشکل‌های خویش در پروسه تأسیس حزب آزادگان افغانستان تا پایان کنگره موسس که با تصویب برنامه و اساسنامه حزب آزادگان، انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب و چشم‌انداز کار شورای مرکزی حزب توأم بود، شرکت داشتیم؛ صادقانه و داوطلبانه اعلام می‌داریم که با تأسیس حزب آزادگان افغانستان، سازمان‌ها و گروه‌هایی که ما تا حال از آن‌ها نمایندگی می‌کردیم در حزب آزادگان افغانستان مدغم گردیده و همه جزء تشکیلات حزب آزادگان افغانستان می‌باشند. ما به خداوند و شرافت خود سوگند یاد می‌نماییم که اعلام چنین تصمیمی از جانب ما به دور از هرگونه اجبار و محظورات بوده و خود را در پیشبرد ارزش‌ها و اهداف برنامه‌ای و رعایت ضوابط تشکیلاتی مندرج در اساسنامه حزب آزادگان افغانستان متعهد می‌دانیم.

۱- میر محمدمحفوظ ندایی، رئیس حزب اتحاد ملی افغانستان

٢- محبوب‌الله کوشانی، رئیس سازمان انقلابی زحمتکشان افغانستان

٣- محمدرسول رحیم، نماینده باصلاحیت بخشی از شورای دموکراسی افغانستان

۴- محمدقسیم اخگر، نماینده باصلاحیت گروهی از روشنفکران و فرهنگیان افغانستان

۵- سید عسکر موسوی، نماینده باصلاحیت گروهی از روشنفکران و فرهنگیان افغانستان[*]


اعلامیۀ مطبوعاتی حزب آزادگان افغانستان

حزب آزادگان افغانستان، محبوب‌الله کوشانی را به‌حیث نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان انتخاب کرد.

شورای مرکزی حزب آزادگان افغانستان باتوجه به نومیدی و ابهام حاکم در رابطه با چگونگی نجات از بحران و خشونت مسلط بر جامعۀ افغانستان، برای احیای روحیۀ ملی، همبستگی میان اقوام افغانستان و آگاهی دادن به مردم، جهت برون رفت قانونمند و برنامه‌ریزی‌شده از بن‌بست‌های موجود، شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تصویب نمود. شورای مرکزی حزب آزادگان افغانستان به روز جمعه ٢٨ حمل ۱٣٨٨ هجری خورشیدی طی نشست فوق‌العاده‌ای در شهر کابل، محبوب‌الله کوشانی معاون اول حزب را به‌حیث نامزد حزب آزادگان برای ریاست جمهوری افغانستان، انتخاب کرد. شورای مرکزی حزب آزادگان افغانستان به همه اعضای حزب در سر تا سر افغانستان توصیه می‌کند که ضمن شرکت فعال در انتخابات، نمونۀ اخلاق انتخاباتی صلح‌آمیز و سالم بوده و با همه نیروهای ملی و دموکرات در تأمین آرمان‌های مشترک صلح، وحدت ملی، استقلال، دموکراسی و عدالت اجتماعی همکاری نمایند.

شورای مرکزی حزب آزادگان افغانستان
٢٨ حمل ۱٣٨٨[*]



[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]