جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مرداد ۲۴, پنجشنبه

نورستانی، احمدیوسف

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[چهره‌های سیاسی افغانستان][وزرای افغانستان]


دکتر احمدیوسف نورستانی (زادۀ ۱۳۲۷ خ - )، در سال‌های حکومت حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، در سمت‌های مختلف دولتی کار کرده است، از جمله در دوره انتقالی وزیر منابع آب و محیط زیست بود و پس از آن به‌عنوان معاون وزارت دفاع و والی هرات و رئیس کمیسیون مستقل انتخابات سال ٢٠۱۴ میلادی[۱]، مشغول بوده است[٢].


[] زندگی‌نامه

احمدیوسف نورستانی در سال ۱۳۲۷ خورشیدی در استان (ولایت) نورستان به‌دنیا آمد[٣]. مدرک دکتری خود را از دانشگاه اریزونای آمریکا در رشته‌ی مردم‌شناسی گرفته است[۴] و تابعیت آمریکا را هم دارد[۵]. او که از قوم نورستانی است، در زمان جهاد عضود حزب محاذ ملی اسلامی بود[٦] و پس از سقوط حکومت طالبان، کار خود را با حکومت حامد کرزی از سال ۲۰۰۲ به‌عنوان سخنگو و دستیار رئیس جمهوری آغاز کرد و به‌زودی به وزارت منابع آب و محیط زیست رسید[٧].

او در سال ۱۳۸۵ خورشیدی (۲۰۰۶ میلادی) معاون وزیر دفاع و در ۱۳۸۸ خورشیدی (۲۰۰۹ میلادی)، پس از آن که سید حسین انوری از مقام ولایت هرات کنار رفت، والی هرات شد[٨]. در اسد (مردادماه) ۱٣۹٢، نورستانی، در انتخابات درونی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به‌عنوان رئیس این کمیسیون به‌جای فضل‌احمد معنوی انتخاب شد[۹].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ برگزار شود.
[٢]- یوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان): شنبه ٠٣ اوت ٢٠۱٣ - ۱٢ مرداد ۱٣۹٢
[٣]- همان‌جا
[۴]- در یک گزارش دیگر آمده که دکتر احمدیوسف نورستانی، «تحصیلات خود را در علوم نظامی در کشور امریکا» به انجام رسانیده است». (رجوع شود به: نورستانی والی هرات شد، وبلاگ هرات باستانی مرکز تمدن خراسان‌زمین)
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]- والی هرات از کارش برکنار شد، روزنامۀ هرات (اولین خبرگزاری آنلاین در غرب افغانستان): ۲۶ جدی ۱۳۸۷ - شمارۀ ٧٢۱؛ و همچنین: وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان)، پیشین.
[۹]- وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان)، پیشین.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]